Hej venner
Her er lidt erfaringer og oplevelser fra min tur med familien fra København til Schweiz 2. juledag og retur 2. januar. Det er ikke rocket science eller en Stig Larsson roman, men jeg har dog delt indlægget op i kørekomfort, opladning/tidsforbrug og GPS ;)
Kørekomfort: Fantastisk bil - kort sagt. Kørekomforten er - som de fleste af jer jo udemærket ved - helt i top. Det ER en lang tur, når ladetiden er med - men trods det, at jeg kørte hele vejen hjem (og alt på nær et enkelt "stint" på vej ned), så var jeg overhovedet ikke køre-træt, som jeg ellers har oplevet. Jeg kører ikke med auto-pilot btw. Vi havde bilen oppe lige over 200 km/t - men march-farten var normalt omkring 130-150. Vi var to voksne og to børn i bilen.
Jeg bliver åbenbart ikke træt af accelerationen (trods at den ikke er hverken insane eller ludicrious) - det er bare en lækker fornemmelse at blæse forbi både store Audier og BMW'er, når fartgrænserne ophører på Autobahn :) Børnene sad godt på bagsædet og kunne sove lidt i løbet af turen (hovedpuder var med)
Opladning/tidsforbrug: SuperChargerne fungerede helt perfekt ned gennem Europa. Vi kørte kl. 05, så der var ingen mennesker på 1. stop (Middelfart) og som regel ingen eller kun én enkelt anden Tesla ned gennem Tyskland. At kunne køre til Schweiz for 230 kr (bro-afgift) og 30 Euro (til en vignet i Schweiz) er jo en rar ting for en sparsommelig type som mig ;) Som sagt var det nogle lange ture - ca. 18 timer ned og ca. 19 timer hjem. Vi tog det stille og roligt, spiste lidt medbragt mad ved nogle af laderne og fokuserede i det hele taget på at hygge os, snarere end at være mega effektive og tidsoptimerende. På vejen hjem fra Middelfart til Køge måtte jeg ned på omkring 100 km/t, da den beregnede batteri % lå mellem 0-3 % - lidt nervepirrende ;) Det eneste sted med en fyldt SuC var på vej hjem - i Middelfart kl. ca. 21.30, 2. januar - det overraskede mig noget...
GPS: Her er der plads til forbedringer! Overblikket over hele turen inkl. SuCs er virkelig god - MEN - det er super irriterende, at man efter en kort køretur fra én SuC til den næste, risikerer at blive guidet enten tilbage til samme SuC eller til en anden SuC, der ligger tættere på end den oprindeligt valgte. Det var min oplevelse, at dette sker, når man beregnet har ca. 10% batteri eller mindre på den valgte næste SuC. Hvis jeg ikke havde en god co-driver, der kunne indtaste den oprindelige SuC igen, så ville det ha været rigtig besværligt. Så et tip vil være: tag et billede af den oprindeligt planlagte tur, så du har styr på, hvilke SuCs, der er på turen. Når GPS'en så ændrer ruten, så skal du annullere din oprindelige tur og finde den næste SuC på kortet og vælge en ny rute hertil. Hvis GPS'en stadig vil have dig tilbage eller forbi en anden SuC, så vælger du "fjern alle SuC" (eller hvad den funktion hedder) - og så viser GPS'en dig til det rigtige sted. Jeg håber TESLA får rettet dette - eller i det mindste gør det lettere at "overrule" GPS'en.
Helt overordnet: det gør vi igen! Vi har allerede nu planlagt sommerferien, som kommer til at foregå i bil. Dog med langt flere ophold på vej ned gennem Europa :)
Håber det gav jer en smule nyttig viden ;)