Loading...
dk

Højt KLONK fra hjul/bremser når jeg starter bilen | Tesla Forum

Michael72
Michael72 Jan 29 '16

Det var egentlig fint da jeg fik min TMS i november med standard 19", men efter jeg fik skiftet til 21" og vinterdæk er det en helt anden situation.

Det startede allerede lige efter jeg fik skiftet til 21", knirken, kraftig skraben og senere ind i december høje KLONK, når bilen satte i gang om morgenen. Et par gang har jeg været forbi Tesla og beskrevet problemstillingen, med skuldertræk til følge. Det er ikke godt nok!

Umiddelbart er der ikke problemer med at bremse, og jeg har bremset en del i den seneste tid, for ikke kun at bruge re-gen (som var Teslas løsning). Det skal også siges, at problemet både eksisterer i over & under 0 grader.

Her til morgen, efter bilen havde stået et par dage, uden frost, hørte jeg et højt KLONK igen, da jeg satte i gang. Der var et par mennesker rund om bilen, som begge vendte hovedet efter lyden. Nærmest som om bilen kørte over en flaske eller noget i den stil, dog mere metallisk. Efterfølgende er det tydeligt at noget skraber på, for der er en lyd af 'metal mod metal'. Den forsvinder efter ca 10 min kørsel, men vender tilbage, når bilen er kold.

Nu skal jeg snart vinterferie i bilen og vi skal ned gennem Europa, gerne uden bremseproblemer (eller hvad det er).

Hvad kan problemet være ??

T3S7A
T3S7A Jan 29 '16

Gætter på dine bremser hænger. Typisk noget som sker denne årstid. Har næppe noget med dine 21" kontra 19" at gøre. Men er klodser mod skiver som hænger fast/ ruster fast mm. Når du så sætter igang, giver det klonk lyd når de bryder løs fra skiven.

Michael72
Michael72 Jan 29 '16

Lyder rigtigt. Kan det virkelig nå at ske over en nat og hvorfor skete det så ikke på 19" ?

T3S7A
T3S7A Jan 29 '16

Det kan sagtens ske bare over en nat. Især hvis den står udenfor. I det fugtigt vejr vi har lige nu. Det vil også ske på dine 19". Men vejret var nok anderledes ( mindre fugtigt ) end nu.

Prøv evt at slide din P bremse lidt. Ved at køre 20km/+ og så trykke P ind.

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Jan 29 '16
Klaus_
Klaus_ Jan 29 '16

Enig med T3S7A.

Jeg har 19" med vinterdæk og oplever også klonk og "metal mod metal" i starten af kørslen. 

Klaus_
Klaus_ Jan 29 '16

Enig med T3S7A.

Jeg har 19" med vinterdæk og oplever også klonk og "metal mod metal" i starten af kørslen. 

HJJ
HJJ Jan 29 '16
Dette har jeg også været ude for på både Peugeot og Volvo.
Især her hvor det var fugtigt.
Hans Jørgen
spaceman
spaceman Jan 29 '16

Jeg har ikke et højlydt klonk - men det er tydeligt at 'P' aktiverer klodser mod skiver og at disse lige skal slippe når jeg sætter i gang om morgenen. Vil dog ikke mene det er noget der skal kunne høres andet end ved igangsætning, og det gør det heller ikke på min.

spaceman
spaceman Jan 29 '16

Jeg har ikke et højlydt klonk - men det er tydeligt at 'P' aktiverer klodser mod skiver og at disse lige skal slippe når jeg sætter i gang om morgenen. Vil dog ikke mene det er noget der skal kunne høres andet end ved igangsætning, og det gør det heller ikke på min.

YESTES
YESTES Jan 29 '16

Hej Michael. Jeg ved jo ikke hvad der sker på netop din bil, men på de fleste af de biler jeg har haft med skivebremser, og også på min 85D fra juli 2015, så ruster skiverne. Jeg har både min Mercedes C og min Tesla stående udenfor og det er tydeligt at skiverne på Tesla ruster meget hurtigere end på min MB. Det sker nemt i løbet af en nat og særlig når der saltes på vejene. Når jeg starter lyder der også et "klonk" når bremseklodserne slipper skiverne og jeg skal bremse et par gange for at "slibe rusten af skiverne" (ellers kan jeg heller ikke bremse ! ). Faktisk er der et fint gråt pulver på fælgene der er slidt af skiver / klodser. Jeg kører med 19", med grove Nokian vinterdæk.
Men er du det mindste i tvivl så brug din garanti, og få Tesla til at se på det. 
VH YESTES.

laslun
laslun Jan 29 '16
YESTES "eller kan jeg ikke bremse" skriver du - mener du "bare" kortvarig nedsat bremseeffekt eller mener du at du slet ikke kan bremse? Jeg oplevede forleden da jeg satte i gang og lige skulle bremse lidt ud af indkørslen, at den bare trillede videre og igen i et lille sving på villavejen. Så jeg ville lige sætte lidt fart på og bremse hårdt. Her skete der det samme, men i tillæg så var det som om at alt svigtede. Bremsepedalen blev helt "slap" og røg bare i bund uden modstand. Herefter begyndte bremsen dog at virke igen. Har oplevet det to gange... Er bare glad for jeg ikke skulle holde ved et kryds med tværgående trafik.
Raymond
Raymond Jan 29 '16

Laslun: Hvis det virkelig er rigtigt, at du har kunnet trykke bremsepedalen i bund, så skal bilen hentes af Tesla - man må ikke køre videre, det kan kun være en utæt slange i det hydrauliske bremsesystem.

lysmanden
lysmanden Jan 29 '16
Skal man så lade den stå i neutral natten over ? For så klemmer klodserne jo ikke om skiverne. Men så kan bilen jo skubbes væk
Erselv i tvivl om hvordan bilen skal stilles især fordi jeg er sygemeldt og ikke får kørt det næste stykke tid
Jabba
Jabba Jan 29 '16

Min 85D fra Dec 2015 gør det også iblandt. Ved igangsætning kommer der et klonk, som jeg også er ret sikker på kommer fra bremserne.

Det er typisk når den har været parkeret ude i det fri og i vådt vejrUmiddelbart har jeg ikke bemærket det når den har stået i carporten.

Jabba
Jabba Jan 29 '16
Citat fra lysmanden Skal man så lade den stå i neutral natten over ? For så klemmer klodserne jo ikke om skiverne. Men så kan bilen jo skubbes væk
Erselv i tvivl om hvordan bilen skal stilles især fordi jeg er sygemeldt og ikke får kørt det næste stykke tid

Torben, ved ikke om du har enten carport eller garage - men ellers tror jeg ikke du skal bekymre dig. Selv hvis den står ude i regnen og ruster lidt, burde den stadig fint slippe ved igangsætning efter nogle dage/uger, omend den muligvis giver et kraftigt klonk.

Ellers er du velkommen til at parkere i min carport indtil du kommer til hægterne. Jeg har en dobbelt carport hvor der kun anvendes 1 plads. Så står den ihvertfald under tag.

Klaus_
Klaus_ Jan 29 '16

@Raymond, kan vel også være bremseforstærkeren der ikke er oppe på dupperne, tror du ikke? Ikke fordi det nødvendigvis er bedre... en bremsefejl er stadig kritisk.

@Lysmand, hvis den holder i garage, så bare smid et par klodser for og bag et hjul, så den ikke ruller nogen steder, og sæt den i neutral. Kunne jeg ikke forestille mig at der sker noget som helst ved.

Klaus_
Klaus_ Jan 29 '16

@Raymond, kan vel også være bremseforstærkeren der ikke er oppe på dupperne, tror du ikke? Ikke fordi det nødvendigvis er bedre... en bremsefejl er stadig kritisk.

@Lysmand, hvis den holder i garage, så bare smid et par klodser for og bag et hjul, så den ikke ruller nogen steder, og sæt den i neutral. Kunne jeg ikke forestille mig at der sker noget som helst ved.

Klaus_
Klaus_ Jan 29 '16

Larsen
Larsen Jan 29 '16
Prøv lige at søge på gamle indlæg, og se mit indlæg fra 20 marts 2015. Søg evt. på "rustne bremser" og se billederne.
laslun
laslun Jan 30 '16

Tesla service mente nu bare, at jeg skulle motionere bremserne noget mere.

Sider: 1 2 »