Loading...
dk

Charge Speed Reduced | Tesla Forum

Gronhund
Gronhund Feb 4 '16
Jeg prøvede lige at lade ved en gratis ladestation som kommunen har stillet til rådighed. Jeg ved godt den ikke er hurtig, men jeg fik en fejlmeddelse op i instrumentbrættet, som jeg håber der er nogen der kan fortælle lidt mere om.
Charge Speed Reduced: Ext. Cord Used of Bad Wiring.
Det er et blåt CEE stik, så jeg har lavet en adapter fra Rød CEE til Blå CEE og sløjfet de tre faser sammen i det røde CEE stik.
Kan det være pga. sløjfen at fejlmeddelelsen kommer, eller skal jeg bare forvente at få denne meddelelse, når jeg bruger det blå CEE stik?
Spændingen på 205 V lyder også lidt underlig. Jeg skal også lige tilføje, at jeg ikke har prøvet den adapter andre steder.

TorbenS
TorbenS Feb 4 '16

Jeg er ret sikker på at du får "Charge Speed Reduced" pga. de 205V. Det er en ret lav spænding som tyder på dårlig forbindelse eller meget lange kabler.

Den danske bekendtgørelse for stærkstrøm anbefaler at spændingsfaldet ikke er større end 4% af den nominelle spænding.

Nominel spænding 230V minus 4% = 220,8 V

Forummets indlæg er redigeret af TorbenS Feb 4 '16
ElPeter
ElPeter Feb 4 '16
Jeg troede egentlig at man førte den ene fase i det blå stik til den ene af de tre i det røde og lod de to andre være, men jeg læser dette som at man fører den ene fase til alle tre i det røde, er det korrekt?
Gronhund
Gronhund Feb 4 '16
ElPeter: Ja, det er korrekt at jeg har shortet alle tre faser. Der er delte meninger om dette er nødvendigt. Det er derfor jeg spørger til, om det kan være mit problem.
Der er en der har målt på 230 V stikket, og fundet ud af at i den adapter er de tre faser shortet. Andre (der ikke har shortet faserne), siger dog at det virker lige så godt. Så alternativt kunne jeg også fjerne min short og prøve på det samme udtag igen.

Nu har jeg ikke målt spændingen på udtaget, men jeg bruger Teslas eget ladekabel, og et hjemmelavet adapterkabel på 30 cm. Stikkene burde være skruet ordenligt sammen (det er nemlig ikke mig selv der har gjort det ;-)

Tak for input.
Forummets indlæg er redigeret af Gronhund Feb 4 '16
Gronhund
Gronhund Feb 5 '16
Jeg prøver lige på et andet blåt CEE stik ved lejlighed.
Yderligere kan jeg prøve uden at shorte faserne ved lejlighed.
Så melder jeg tilbage senere, med et svar der forhåbentlig kan komme andre til gode.
Mit forlænger stykke på 30 cm er kun 3x1,5, men jeg har svært ved at se, at det skulle være det der gav mig problemer.
Gronhund
Gronhund Feb 16 '16
Så fik jeg afprøvet samme konstalation et andet sted (blå-til-rød adapter), og her kom ingen fejlmeddelelse. Men jeg ladede også med hele 217V/16A Jeg fik 14km/t ud af det, mod 10km/t ved det først nævnte sted (205V/12A).
Så stikket fejlede ingenting. Så er det afklaret.
Forummets indlæg er redigeret af Gronhund Feb 16 '16
RobertJ
RobertJ Feb 17 '16
Det ser mest af alt ud til at spædningsniveauet var dit problem.

205V er normalt at opfatte som om der er et tab mellem ~220V nettet og det tilsluttede stik i teslaen. En 30-40M forlænger i 1,5kvt skal nok kunne skyde 15V af spændingen, så det ligger nok forprogrammeret som standard svar i displayet.

- R

Raymond
Raymond Feb 17 '16

RobertJ: Elnettet er på 230V, 220V var i gamle dage :-)

RobertJ
RobertJ Feb 17 '16
Teslas 230V stik er i min udgave ikke forbundet mellem faserne.

Faktisk er der ingen connectors i L2 & L3 i adapteren, kun formstøbt plast. Se - Mellem adapter og UMC.

Derfor har jeg heller ikke forbundet lederne med hinanden i mit Blå til Rød CEE.

Det kan nok køre i begge tilfælde.

Gronhund
Gronhund Feb 19 '16
Ja, men nu var der kun Teslas eget ladekabel og min 30 cm 1,5kvt adapter, så der er nok ikke i de 30 cm spændingsfaldet ligger. Har prøvet på begge udtag på den pågældende lokation to gange med en-to ugers mellemrum med præcis samme resultat. Og efter som jeg har tilsluttet min adapter et andet sted, på et tilsvarende udtage, og fået nedenstående ud (højrere spænding og flere ampere), tror jeg stadig der er et eller andet galt med ladestanderen, så jeg kontakter udbyderen.

ErikBH
ErikBH Feb 19 '16
@Gronhund, er det i Bryggen i Vejle? Jeg får samme 12A og ca. 205v. Jeg har oplevet andre opladning.nu standere med 215v, 16a men ingen af dem er prangende.

Det eneste der er vigtigt i en blå->rød CEE adapter er at der er fase på L1, da det er her UMC'en får strøm fra. Du får hverken mere eller mindre ud af at luse dem til L2 og L3.

/Erik

Gronhund
Gronhund Feb 20 '16
Det er noteret. Så beholder jeg bare lusene (så slipper jeg nemlig for at skille det ad ;-)
Ja, det er Bryggen i Vejle. Jeg har skrevet til Trefor som skulle drive den. Tror ikke jeg rigtig for noget ud af det ;-)
Nej, de er ikke prangene. Jeg brugte dem også bare for at teste min adapter (så jeg vidste den virkede, hvis jeg havde brug for den).
Gronhund
Gronhund Jan 25 '17

Så er det slut med gratis ladning på Trefor ladestanderne:

https://ewii.com/om-ewii/nyheder-og-presse/Udviklingsprojekt-har-båret-frugt

Yderligere holdte jeg lige nede ved Trefor (Ewii) hovedkontoret I Kolding, da jeg skulle noget I nabolaget. Her har de 4 fine røde 16A CEE stik. 4 fine røde 32A CEE stik og 4 fine 230V stik ved parkeringspladsen ved indgangen.

Her blev jeg så lige smidt væk, for det var kun for Ewii gæster.

Så kørte jeg op til førstnævnte Trefor ladestander, som ligger bagerst på same parkeringsplads. Mens jeg stod og satte bilen til ladning her, gik lyset ud I den (mit gæt er, at de har skyndt sig at slukke for den stander, efter de havde smidt mig væk fra det første sted).

Der er kommet nye boller på suppen, efter Trefor er blevet til Ewii :-(

MOS
MOS Jan 25 '17

Jeg lader p.t. med 230 V, 16 A på Trefor ladestanderen (blåt CEE-stik) ved pendler P-pladsen i Bramdrupdam. Jeg kan se på Tesla app'en, at den stadig lader i skrivende stund. Jeg havde ellers også hørt, at den gratis strøm ville ophøre efter nytår og at standerne ville blive pillet ned. Men så længe der stadig er gratis strøm i stikket, så lader jeg altså dér.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 25 '17