Loading...
dk

Slå kørelys permanent til? | Tesla Forum

NewTeslaOwner2015
NewTeslaOwner2015 Mar 15 '16
Hej Alle

Jeg kunne godt tænke mig at kørelyset var slået permanent til, også om dagen. Jeg mener at baglygterne er slukket som default. Man kan selvfølgelig tænde nærlys manuelt hver gang man starter, men findes der en måde at slå det permanent til?

Forummets indlæg er redigeret af NewTeslaOwner2015 Mar 15 '16
KimT
KimT Mar 15 '16
Nej desværre. Lysindstilingen gemmes ikke i profilen.

Konen er også sur over at den ikke har kørelys bag på. Hun oplever tit når hun kører hjem fra Herning om morgenen for tiden at bilen ikke har lys på, og det er tåget/diset. 

Det gavner altså ikke trafiksikkerheden.

ElPeter
ElPeter Mar 15 '16
Jeg har tænkt over det samme. Jeg ser mange - også nyere - biler på vejene der har tændt baglygterne i dagtimerne og det vil jeg også meget gerne have, netop for trafiksikkerhedens skyld.

På nogle bilmærker kan man bede sit værksted om at aktivere baglygterne sammen med kørelyset, jeg ved ikke om Tesla tilbyder det.

3450rbt
3450rbt Mar 15 '16
Jeg tænder altid lygterne inden jeg kører, Tesla'en er MEGET flottere når der er lys i alle lamper :-)

Så jeg ville også ønske at man kunne gemme indstillingen i sin profil.

Forummets indlæg er redigeret af 3450rbt Mar 15 '16
Gronhund
Gronhund Mar 15 '16
Det er jo ikke umuligt, at det kommer i en opdatering. Mig bekendt, så er lovgivningen lavet om (igen), så nye biler nu skal have baglys tændt hele tiden (men ved ikke om det faktisk er blevet til noget).
Eneste grund til lovgivningen tidligere sagde, at nye biler ikke skulle køre med baglys tændt i dagtimerne var (mig bekendt), så de kunne spare strøm og dermed køre længere på literen (det blev vedtaget efter mange nye biler alligevel var gået over til dioder i baglygterne).
KimT
KimT Mar 15 '16
Nej den nye lov siger at nye biler skal have lyssensor så de selv tænder baglyset når det er mørkt. Det er bare problemetisk når det er tåget i dagstimerne.
PEB
PEB Mar 15 '16
Jeg vil også gerne have lys i baglygterne hele tiden og tænder dem manuelt hver gang jeg kører ved at trykke på den knap der ikke tænder xenonlyset, men tænder kørelys foran og baglys.

Der er utroligt mange, også Teslakørere, der ikke tænder baglyset når vejret er tåget, diset eller det er regnvejr. Det skal man ifølge loven og sikkerhedsmæssigt er det en stor fordel.

@Gronnhund: Mig bekendt slukkede man baglyset på bilerne, fordi fabrikkerne kunne spare på co2 kvoterne, når energiforbruget pr. solgte bil blev lavere. Det er ikke for at spare ejeren for en udgift, idet det stort set ikke betyder noget for den enkelte om baglyset er tændt eller slukket. Hvis man dytter tre gange har man brugt for en uges lys. :-)

KimT
KimT Mar 15 '16
Jeg mener faktisk at Tesla'en automatisk tænder alt lys når det regner (viskerne er i gang). Så det er typisk tåge/dis i dagslys der giver problemer.
Gronhund
Gronhund Mar 15 '16
@PEB: Ha. Tre gange dyt = en uges tændt baglys. Den kunne jeg godt lide.
Troede faktisk det var for, at man kunne skrive, at den kunne køre længere på literen.

Lyssensor. Min bil nummer to fra 2015 har lyssensor, så den tænder selv baglys og Xenon lygter når det bliver mørkt (lige som Tesla). Men svigermor har købt bil i 2016 (magen til min bil nummer to) som ikke har lyssensor (jeg kunne ihvertfald ikke finde en) og hun klager over, at den ikke selv tænder lyset. Yderligere har jeg set nogle sprit nye microbiler, som kører uden baglys om natten. Så der er noget der tyder på, at lyssensor ikke er lovkrav mere (uden at jeg har noget at have det i).

Men under alle omstændigheder bør baglys altid være tændt. Helt enig i den første tråd.
Forummets indlæg er redigeret af Gronhund Mar 15 '16
PEB
PEB Mar 15 '16
Kravet om lyssensor er gældende for nye biler fra 30. juli 2016
KFK
KFK Mar 15 '16
Der kommer en opdatering til DK, så baglys bliver permanent. Det informerede Tesla ved "Behind the Scenes" i Århus.
Gronhund
Gronhund Mar 15 '16
Super. Det er vi sikkert mange der glæder os til.
Lækkert med OTA forbedringer. Det kan andre godt lære noget af.
Forummets indlæg er redigeret af Gronhund Mar 15 '16
runeh
runeh Mar 15 '16
Øv. Hader tvang. Ville ønske de kunne gøre det til en option, ikke forbestemt. 

Jeg kan godt lide at køre uden baglys i perioder, og kan godt finde ud af at tænde det i tåge og dis. 

Jeg ville faktisk også gerne have muligheden for at slukke forreste kørelys. Det kunne min tidligere audi. 

Og nej, selvfølgelig ikke for at køre rundt på veje uden lys tændt...

P85DK
P85DK Mar 15 '16
du kan ligefrem lide at køre uden baglys - giver det virkelig en speciel og anderledes følelse når baglygterne er slukket frem for tændt?
TwoChops
TwoChops Mar 28 '16
Sådan har vi vel alle vores små "issues" ;-)