Loading...
dk

Erfaringer med run-flat dæk | Tesla Forum

MKRCPH
MKRCPH Mar 21 '16

Jeg har set på et par Goodyear 

Eagle F1 Asymmetric 2 (245/40-20 99Y) som lyder super fede (bla pga 69db lyd) men det er run-flat dæk. Mine erfaringer med run-flat dæk (bla fra BMW og Mini) er dog super dårlige (dårlig comfort pga de hårde sider).

Er der nogle der har erfaringer med disse dæk eller evt andre run-flats til deres Tesla?

JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Mar 21 '16
Kører Pirelli 245/45R19 Sottozero run flat og de er på ingen måde ringere end de originale Michelin der var monteret fra fabrikken.
Kold
Kold Mar 21 '16
Har kørt på Dunlop run flat 235/45-19 hele vinteren ( 10000 km ) og været i Østrig uden problemer og de er meget støjsvage 68 db og de er billige ca. 4200 kr hos deakleader.
kayjay
kayjay Mar 21 '16

Kører Goodyear Ultragrip 8 RunFlat uden problemer.

Sommer kører jeg 245/45 R19 Pirelli P-Zero Rosso, IKKE RunFlat. Synes de er for bløde, så bilen ligger urolig på vejen og er mere følsom overfor sidevind, med flere korrektioner på rattet til følge. Mine næste sommerdæk bliver helt klart RunFlat

Har samme erfaring fra BMW, E61. Den sejler uden RunFlat, specielt på vinterdæk.

Ledsager
Ledsager Mar 21 '16
Kører også med Goodyear RF vinterdæk. Føles bedre end de originale Michelin sommerdæk. Så jeg er helt sikkert RF fan til en Tesla.
MKRCPH
MKRCPH Mar 22 '16
Super, tak for gode svar - bliver helt sikker RF. Nu er spg bare om jeg skal vælge brede bagdæk/fælge for at få mere grip (RWD) og så til gengæld ikke have muligheden for at rotere dæk?
JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Mar 22 '16

Hvis du monterer bredere bagdæk skal du formentlig ikke bekymre dig om at rotere dæk da de bliver slidt ekstremt hurtigt. Vi har haft flere kunder der kun kørte én sæson på bagdæk på RWD modeller. Kørestilen har selvfølgelig rigtig meget at sige i denne sammenhæng men det kraftige moment giver en voldsom belastning på dækkene. Jo bredere dæk, des mere slid.

RobertJ
RobertJ Mar 22 '16

Citat fra JeppeB

Hvis du monterer bredere bagdæk skal du formentlig ikke bekymre dig om at rotere dæk da de bliver slidt ekstremt hurtigt. Vi har haft flere kunder der kun kørte én sæson på bagdæk på RWD modeller. Kørestilen har selvfølgelig rigtig meget at sige i denne sammenhæng men det kraftige moment giver en voldsom belastning på dækkene. Jo bredere dæk, des mere slid.

Hvis du montere bredere bagdæk, skal du ikke bekymrer dig om at rotere da de bredere dæk ikke kan monteres på forakslen.

Til gengæld kørte min P85+ på 265 bagdæk ganske enkelt bedre, jeg bruger dog standard montering rundt om idag. Primært en prisovervejelse. Har kørt vinteren over med Dunlop RunFlat, er meget tilfreds med støj / komfort.

@Jeppe, Jeg er ikke med på hvorfor du mener bredere dæk slider hurtigere.

Dit argument som jeg ser det er, at kun folk med tung speederfod monterer bredde bagsutter og sutter dem tomme på en sæson fordi de kører ræs?

JeppeB_HinnerupAuto
Når dækkene bliver bredere og evt. lavere kan de ikke i samme grad give efter når bilen drejes mv, det giver større dækslid da dækket stresses/belastes hårdere. Tesla er en meget tung bil og det er hårdt ved dækkene. Det vil være væsentlig dyrere at gå op i størrelse når du regner det pr. kilometer. Dækket er dyrere, det slides hurtigere og dit elforbrug vil også stige. Hvis du så har en tung fod vil det selvfølgelig forstærke det yderligere.
RobertJ
RobertJ Mar 22 '16
Kan stadigt ikke se dit valide argument for hvorfor bredere dæk skulle slide hurtigere end smalle.

Du nævner f.eks. ikke at overflade arealet på dækkets kontaktpunkt ændres, ligeledes med kontakttrykket lettes ved bredere dæk. 

Jeg kunne til gengæld fremsætte argumentet for at bredere dæk holdt længere, da dækket reelt er mindre belastet på kontaktpunktet end det smalle, dog kun ved ligeud kørsel, og ikke når man laver donuts eller kører sidelæns som du hinter til ovenfor.

Ofte vil et bredere dæk være højere, og ikke lavere. Se f.eks. 265/35-31 Tesla standardmontage på Performance Plus modellen.

Men de er dyrere.

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Mar 22 '16
JeppeB_HinnerupAuto

Ikke desto mindre er det hvad der sker, du er velkommen til at teste det. Bredere dæk giver større slid. Vi laver rigtig mange biler, både på standard hjul og på større hjul. Billedet er helt tydeligt, standard montering kører længere end den større montering. Jeg er i princippet ligeglad med om folk vælger det ene eller det andet. De skal bare være opmærksomme på at det koster mere af flere grunde. Jeg har selv kørt på voldsomme hjul monteringer men prioriterer komforten højere i dag.

krumling
krumling Mar 28 '16
Det kan jo også være incitamentet for at købe bredere dæk der er den afgørende faktor.

Det større slid skyldes måske ikke de bredere dæk, men at personer der køber bredere dæk bare slider mere på sine dæk.