Loading...
dk

Tesla brænder HPFI anlæg af | Tesla Forum

MKRCPH
MKRCPH Mar 29 '16

Hej alle,

Fik installeret kraftstik (13A) I garagen på eksisterende HPFI gruppe hvor der I forvejen sidder bla en pumpebrønd (16A), vaskemask/tørretumbler og lidt lys. Vi har to HPFI grupper I huset. Ved anden opladning (jeg skruede opladningen ned til 10A da jeg syntes sikringerne blev meget varme) sprang en sikring og HPFI afbryderen virker ikke længere (selv om jeg prøver at tænde den med alle grupper slukket). Der står noget med 40A på HPFI, betyder det at den slår fra hvis den samlede belastning er over 40A på det tidspunkt? Det kommer den jo let op på hvis 3 ting er igang samtidig? Samtidig burde det vel bare betide at den slår fra og så man kan fikse problemet er sætte den til igen?

Okkels
Okkels Mar 29 '16
Hej Michael

De 40A som din HPFI afbryder er mærket med, betyder at den maksimalt må belastes med 40A, men ikke at den slår fra ved 40A. HPFI afbryderen slår fra ved fejlstrømme, som feks. overgang til jord. Det er dine sikringer, som skal sikre mod overstrøm.

HPFI afbryderen er afgørende vigtig for sikkerheden i den måde vi laver el-installationer på i danmark, så hvis du har en mistanke til en fejl på dette, skal du få det checket snarest.

Niels
Niels Mar 29 '16
din maste sikring er formodentligt 25 amp eller 35 amp.
dvs. din forbindelse til huset 'smelter over' før din hpfi.

din pumpe brønd er på egen 16amp gruppe, men den bruger næppe mere end nogle få amp, de 16 er blot maks før gruppen slår fra.

prøv at afbryde alle sikringer og se om du kan genaktivere hpfi relæet. dernæst genindkobler du en gruppe ad gangen og ser hvilken som aktivere hpfi'en.
MKRCPH
MKRCPH Mar 29 '16
Hej Niels, det har jeg prøvet, uden held. Elektrikeren er hjemme hos mig nu og se på det.
DeaconWP
DeaconWP Apr 4 '16
Har du et resultat her hr MKRCPH?
MKRCPH
MKRCPH Apr 5 '16

Hej DeaconWP, ja elektrikeren skiftede HPFI'en. Påstod at det havde bestemt ikke noget at gøre med det han lavede dagen før, men det lyder som om han ikke vil sende en regning?

Siden den sagtens kan lade op natten over har jeg skruet ned på 10-12A for at anlægget ikke bliver for varmt (13A). Skal have bygget en carport snart med rigtig ladeboks så vil som sagt ikke investere for meget I min nuværende garage.