Tænkt eksempel.
Kører sydpå på E45, skal vælge mellem at køre fra ved Viborgvej/Tilst, for at Supercharge, eller køre videre og tanke på motorvejen med en ChaDeMo.
Køretid fra motorvejen til Supercharger på Bredskiftevej, anslået 7 minutter, køretid tilbage samme tid. I den tid kunne man lade 11 2/3 kWh på en Chademo lader. Hvert minut man venter i kø, kan man yderligere lade 0,833 kWh.
Så er der ingen kø ved Superchargeren er man ved ladestart derinde 11 2/3 kWh "bagud".
Får man "par nummer 2" og ikke lader med over 50 kW, så indhenter man aldrig det forspring man ville have på motorvejens ChaDeMo lader.
Du skal lade med mindst 61 2/3 kW i en time, før du igen har indhentet motorvejs laderen.
Lader du på Superchargeren med 85 kW (50 + (3 * 11 2/3), vil du have ladet "lige op" efter 20 minutters ladning.
På ovenævnte 70D antager jeg, at 65 %SoC er 45,5 kWh.
Kommer den 70D ind tom på en Supercharger, vil du med 100 kW (anslået middelværdi af lade effekten mellem de 120 og de 50 kW) opnå 45,5 kWh på 27 minutter.
På de 27 minutters ladetid, og de 14 minutters ladetid, ville du på motorvejens ChaDeMo lader have opnået 41 minutters ladetid, som er 34 kWh.
Efter de sammenlagte 41 minutter falder lade effekten på Superchargeren yderligere.
Lad os antage, at ladeeffekten på Chademoen også holder sig oppe på 50 kW, indtil 65% Soc.
Så vil man der skulle lade yderligere 11,5 kWh, svarende til (60 minutter/50 kWh pr time*11,5kWh)
Det giver 13,8 minut.
Så der vil være et "break even", hvis du kommer til at vente et lille kvarter ved Superchargeren.
SÅ er det med at vide, om Superchargeren er ledig eller ej, inden man vælger at dreje fra på motorvejen. Og kunne forudse, om den gså er det, når man 7 minutter senere når frem til den.
Var der nogen der påstod, at det er nemt at sno sig?
EDIT: Nå, climber kom med de 43 kW, som jeg egentlig også mente, en Tesla kun ladede med på en ChaDeMo.
Men nu gider jeg ikke lige ændre mine udregninger, da de stadig viser lidt om tankegangen bag sit valg af ladested.