Loading...
dk

Dækstørrelser | Tesla Forum

gw
gw Apr 30 '16
Jeg har en S85, med 21" sommersutter. Jeg har fået den tanke i hovedet at det kunne være fedt med lidt bredere dæk, da jeg synes de er meget tynde dem jeg har idag. Jeg er ikke den store bilnørd, så bær over med mig hvis det er et indlysende spørgsmål jeg nu kommer med :)

Jeg har std 21" fælge fra Tesla, kan de bruges med dæk i forskellige breder eller skal fælgen købes ind efter dækvalg? 

Mvh

GW

P85DK
P85DK Apr 30 '16
du kan få Teslas 21" som standard i 4 stk der er 8,5" brede eller du kan få dem med 2 stk 8,5 brede til foran og 9,0" brede bagtil.

8,5" anbefales 245 i bredden, mens 9,0 anbefales 9,0" - du kan sikkert sætte bredere dæk på, men tal med en dækmand om det.

Personligt synes jeg at 9,0" med 265 bagtil passer fint til den, mens 8,5" 245 bagtil er lidt smalt

Ellers er det nye fælge.

JL
JL Apr 30 '16
Du kan evt. prøve denne her: http://www.daekberegner.dk/

Her kan du indtaste forskellige dækstørrelse og se forskel i rullediameter, profilhøjde osv. Den skriver også forskellen i % og her skal du holde dig indenfor +/- 5%. Sidst, men ikke mindst skriver den forskel i speedometer visning. 

Som du også selv lidt er inde på (og P85DK), så betyder bredden på fælgen også noget. Jo bredere fælgene er, jo bredere dæk kan man sætte på og jo bredere vil dækket også se ud. 

Hvis du vil have andre dæk på din standard Tesla fælg, så skal du have dem monteret et andet sted end hos Tesla. De monterer nemlig kun den "rigtige" størrelse på deres standardfælge. Jeg har 21" turbine i 8,5" for og 9" bag, som jeg bruger som vinterfælge. Jeg købte vinterdækkene hos Tesla (4 stk i 245-bredde, da vinterdæk i 265 koster kassen), men fordi jeg har 9" fælge bag, så ville Tesla ikke montere dem - de vil kun montere dæk i 265-bredde på en 9" fælg :-/ Så jeg fik dækkene "løst" og fik dem monteret et andet sted.

DeaconWP
DeaconWP Apr 30 '16
Man kan til en vis grad variere dæk bredden på den samme fælg.

Laver man den smallere, vil dæksiderne skulle "skræve lidt ud af", for at de passer med fælgens kanter.
Laver man den bredere, vil dæksiden skulle "skræve ind ad".

Det kan gå i en lille variation af dækkene.

Et  problem er, at man på en Tesla Model S ofte kommer ud for, at dækkene skraber på, når man laver dem bredere. De skraber så på de indvendige skærmkasser, mest når man drejer.
Hvis det mest er indvendigt kunne man tænke sig, at man kunne flytte fælgen lidt ud, ved at ændre på indpresnings dybden. Men kommer fælgen længere ud (måske en anden fælg), så vil den bare skrabe på på den udvendige side, når man drejer.
Desuden er det ikke lovligt at ændre for meget på indpresnings dybden, fordi hjulophænget bliver belastet mere, end hvis hjulet sidder med den korrekte sporvidde.
Mange har erfaringer med, at der ikke kan sættes ret meget bredere dæk på, uden at de går på, når man drejer.

En anden detalje er, at når man ændrer på dæk bredden, så ændrer man også på dæk sidens højde. Der hjulets radius, og som resultat deraf, hjulets omløbs længde.

Det skal også holdes indenfor en lav % sats.

Der må være nogen der specifikt kan fortælle, hvad der er gået godt på en Model S i de seneste år.
ErikBH
ErikBH May 2 '16

Citat fra P85DK

Personligt synes jeg at 9,0" med 265 bagtil passer fint til den, mens 8,5" 245 bagtil er lidt smalt

er det udseende eller greb du mangler ved 245 i bag?

/Erik

RobertJ
RobertJ May 2 '16
@DeaconWP - din post er kun relevant hvis man påtænker bredere fordæk.

GW ønsker bredere bagdæk. Der er så vidt jeg ved ikke rapporteret problemer om at bagdæk skraber på. Har set folk køre op til 295 bagpå. 

Men ta' da en skydelære/tommestok og se hvor meget plads der er tilbage i bagkassen.

Dæk kan som tommelfinger-regel variere med 1 størrelse op og ned på standardmontagen på en given fælg.

Tesla 21x8.5" Turbine matcher 245/35-21 men kan monteres med 235 og 255.
Tesla 21x9" Turbine 'performance' fælg kan monteres med 245-265 /35-21

Et par Michelin Pilot Super Sport i 285/30-21 er f.eks. et perfekt fit size-wise til en 21x10" fælg, men kan monteres på 9.5 og 10.5" fælg.

285 på 10.5" vil nok se bedst ud, da dækket ellers vil 'bule' ud og fælgen vil se tilbagetrukket ud. medmindre det er det look man går efter. Så der er også noget overvejelse i det. 

Se f.eks. her en trend Golf-entusiaster dyrker. 195 dæk på 9.5" fælg. 'Going Wide'

http://i209.photobucket.com/albums/bb43/oettingera4/DSC01338.jpg

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ May 2 '16
JL
JL May 2 '16
Lidt praktiske erfaringer: 

Jeg kører med 245/35-21 (vinterdæk) på 8,5" og 9" turbinefælg. Jeg er ikke vildt med "looket" på de brede baghjul. De 245 bliver trukket en smule for meget ud til min smag, men som tidligere nævnt var vinterdæk i 265/35-21 markant dyrere.

Om sommeren kører jeg med 22x10,5 bag og med 295 dæk. Det er der ganske rigtigt ingen problemer med. Det er kun foran skraber den på (9"/255). 

P85DK
P85DK May 2 '16

Citat fra ErikBH
Citat fra P85DK

/Erik

Helt klart udseende - 245 bagpå ser lidt tamt ud. 295 som JL kører med ser garanteret rigtig godt ud, men jeg har altid holdt mig til udstyr produceret og solgt af producenten selv.
ErikBH
ErikBH May 3 '16

Citat fra P85DK
Citat fra ErikBH 

Helt klart udseende - 245 bagpå ser lidt tamt ud. 295 som JL kører med ser garanteret rigtig godt ud, men jeg har altid holdt mig til udstyr produceret og solgt af producenten selv.
Ok, jeg kører selv med staggered 21" fra Tesla, men jeg synes forbrug og støj er steget kraftigt fra mine 19" Nokian WR3 vinterhjul på PH2 Turbin fælge, men om det er 245 eller 265 burde vel ikke betyde det vilde?! Vægten på fælgene har selvfølgelig noget at sige.

Når det er sagt er jeg pjattet med grebet i dem i forhold til vinterhjulene (asfalten er selvfølgelig også blevet mere tør).

Jeg tror jeg holder mig til 21"'erne. De ser nu heller ikke værst ud :-)

vh, Erik