Loading...
dk

Automatisk nedbremsning kun når autopilot er aktiv? | Tesla Forum

jramskov
jramskov May 17 '16

Har lige læst denne artikel om et mindre crash med en Model S: http://arstechnica.com/...esla-says-otherwise/

Citat:

"In contrast, Tesla says that the vehicle logs show that its adaptive cruise control system is not to blame. Data points to Simpson hitting the brake pedal and deactivating autopilot and traffic aware cruise control, returning the car to manual control instantly. (This has been industry-wide practice for cruise control systems for many years.) Simpson's use of the brake also apparently disengaged the automatic emergency braking system, something that's been standard across Tesla's range since it rolled out firmware version 6.2 last year."

Jeg kan ikke helt gennemskue hvorfor "automatic emergency braking system" ikke aktiv hele tiden?

Forummets indlæg er redigeret af jramskov May 17 '16
DeaconWP
DeaconWP May 17 '16

Automatic emergency brake system er aktivt hele tiden.

Det virker sådan, at det advarer dig, hvis det kan se, at du, ved ikke at reagere, vil påkøre det du er på vej imod.

Hvis du så ikke reagerer på den akustiske alarm, vil den påbegynde en nedbremsning, for at minimere impact.

Den vil ikke helt elliminate impact.

Hvis du så selv reagerer og bremser, registrerer systemet så, at du har set problemet, og lader dig overtage derfra.

Så hvis du overtager ved at bremse, så er du på egen hånd. Bilen tror på, at du er klogere, og kan reagere bedre, når du hjælper med din indgriben.

jramskov
jramskov May 18 '16

Selvfølgeligt. Kunne heller ikke forstå det, tak for forklaringen.

griffel
griffel May 18 '16
Ikke at jeg har tænkt mig at afprøve det, men nedbremser den mig også selvom jeg har foden på speederen (og kører uden TACC)? For det ser udgaven i VW up! da ud til at gøre i deres reklame:
https://www.youtube.com/watch?v=ARGJEzq1OXo

Nogen der ved det?
Gronhund
Gronhund May 19 '16

@Griffel. Jeg ved ikke helt om en Tesla vil bremse, hvis man har foden på speederen. Jeg har heller ikke tænkt mig at afprøve det ;-) Har kun observeret akustisk og visuel alarm, hvorefter jeg selv overtog bremsningen.

Men når du nu bringer VW up ind i billedet, så er det værd at bemærke, at deres nødbremse kun er aktiveret, når du kører 30 km/t eller mindre (til forskel fra Teslas).

Raymond
Raymond May 19 '16

Side 92 i manualen, der står en del:

~Når Automatisk Nødbremse har reduceret
kørehastigheden med 40 km/t, slippes
bremserne igen. Hvis Automatisk Nødbremse
f.eks. aktiverer bremserne ved 90 km/t, slippes
bremserne, når hastigheden er reduceret til
50 km/t.
Automatisk Nødbremse aktiveres kun, når der
køres mellem 8 km/t og 140 km/t.
Automatisk nødbremse aktiverer ikke
bremserne eller stopper med at aktivere
bremserne i situationer, hvor du griber ind for
at undgå en potentiel kollision. For eksempel:
• Du drejer rattet skarpt.
• Du træder på speederen.
• Du træder på bremsepedalen og slipper
den.
• Der ikke længere registreres en bil,
motorcykel, cykel eller fodgænger foran
køretøjet.

koden
koden May 19 '16

Synes det fungerer rigtig godt.. så sent som i dag fik jeg advarslen... dut dut.. og jeg trådte instinktivt på bremsen. det var uden nogen fartpilot aktiveret og fordi en bil foran mig troede der blev grønt og kørte hvorefter den bremsede.

Jeg var ikke bedre...kørte da bilen foran kørte og jeg fik advarslen.

Ind imellem kommer den dog med advarsler hvis man kører slalom ved helle anlæg og der holder biler i siderne..lidt irreterende..

Undskyld...emnet var vist om fartpilot :-)

Forummets indlæg er redigeret af koden May 19 '16
griffel
griffel May 20 '16

@Raymond

Lige netop hvad jeg forventede:

Hvis jeg kører derudaf med foden på speederen og kigger efter en flot pige inde i byen (det er forekommet ;-) ) vil den kun give lyd - ikke bremse ligesom Up!'en (tilsyneladende) vil gøre - hvis jeg overser den parkerede bil.

Gronhund
Gronhund May 20 '16

Hvis du kører rundt inde i byen (med 50 km/t), vil Up!'en heller ikke bremse (men du kan sikkert finde andre biler der vil, med mindre de også gør som Tesla).

griffel
griffel May 20 '16

Jeg forudsætter naturligvis at jeg ikke kører over 30 km/t for at kunne sammenligne netop denne funktion ;-)