Loading...
dk

Hvordan bruger i no rinse shampooen | Tesla Forum

shan
shan May 27 '16

Hej

Hvordan bruger i No rinse shampooen

Jeg tænker følgende

1) Skyl bilen med en højtryksrenser
2) Forvask
3) skyl af
4) Vask med no rinse i et 2 spand system
5) skyl af
6) Tør

Faktisk en ganske almindelig vask hvor jeg bare har erstattet min oprindelige shampoo med no rinse. Når jeg tilgengæld kigger på forskellige youtube videoer, kan jeg se at de ikke skyller af - punkt 5 - men tører direkte efter de har vasket med no rinse shampooen.

Hvad er korrekt her?

Thor
Thor May 27 '16

Der står på No Rinse bøtten, at man ikke skal vaske efter, men bare tørre direkte af. Så det gør jeg også. :)

Lannister
Lannister May 27 '16

Ingen forudgående skylning herfra, jeg vasker forsigtig bilen i et to-spands system med mikrofiber vaskehandske i spand med gritguard og ONR plus spand nummer to med alm. lunken vand. Vasker bilen i sektioner og tørre med det samme bagefter. Ingen tryk, lineære bevægelser over lakken, masser af vand, vender handsken en kvart omgang hver gang jeg har trukket den over en flade.

DetailingBilpleje
DetailingBilpleje May 29 '16

Lannister - det er faktisk præcis dét den er udviklet til :)

Nikolaj
Nikolaj May 30 '16

Efter at have fået nogle vaskeridser for godt en måned siden, er jeg helt holdt op med at bruge No Rinse. Jeg er faktisk helt holdt op med at lægge hånd på bilen ud over selvfølgelig fælgene.

I stedet nøjes jeg med at give den en ordentlig gang med højtryksrenseren (ca. 100L vandforbrug). Her bruger jeg gerne bug-squash til insekterne. Mht. tørring er det unødvendigt, da jeg har fået et avanceret filter sat på min regnvandstank, så det udover at være kalkfrit også er meget rent. Derved efterlader det ikke pletter.

Resultatet ved denne simple kontakt-frie vask er på et par meters afstand næsten lige så flot som før. Og efter en køretur kan man i hvert fald ikke se forskel. Desuden tager det kun ca. 20 minutter. Så med det samme tidsforbrug kan jeg vaske den oftere, og jeg behøver ikke frygte flere ridser.

P85DK
P85DK May 30 '16

ok - så det var ikke miljøhensyn der fik dig til at købe en elbil :-) 100 L vand pr. vask. De moderne bilvask hos fx Statoil bruger ned til 15 L pr. vask. En No Rinse tur med skyllespand mellem 20 og 30 L.

Vaskeridser er aldrig sjove, men kan nemt undgås ved korrekt fremgangsmåde.

Nikolaj
Nikolaj May 30 '16

Nu er det regnvand, og ikke drikkevand jeg bruger, så det betyder heldigvis ikke noget mht. miljøet. Jeg brugte ca. 60L før, hvor jeg brugte både Pre Wash og No Rinse, så det er egentligt ikke så meget mere.

Første gang jeg vaskede den med handske, så turde jeg ikke trykke hårdt, med det resultat at bilen stadig var snavset især nederst på bagskærmene. De efterfølgende gange tog jeg bedre fat, og så kom ridserne. Når jeg vasker nu, så er resultatet markant bedre end, da jeg ikke turde trykke hårdt med handsken.

Men hvis man har styr på teknikken så ridser undgås, så bliver det selvfølgelig lidt flottere at bruge handske. Jeg holder mig bare fra det lige foreløbigt. 

P85DK
P85DK May 30 '16

Cool - Hvordan får du regnvand på højtryksrenseren? Har du tryk på vandet hen til højtryksrenseren?

Gustavsfar1
Gustavsfar1 May 30 '16

Jeg har samme konstellation. Reelt behøver højttryksrenseren ikke vandtryk hvis bare beholderen er placeret lidt højt. Jeg har dog også en 12 volt dykpumpe monteret med et lille 12 volt batteri tilsluttet. Det sikrer mig at jeg også kan vande blomsterne i haven med er vist tryk.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 May 30 '16
Nikolaj
Nikolaj May 30 '16

Jeg købte en Kärcher K4, den har en pumpe til regnvand indbygget. Tøndens udløb er nemlig kun i ca. 30cm højde. Derudover har jeg købt et GRS-filter fra nyrupplast til at sætte på nedløbsrøret. Det koster 1000 kr., men vandkvaliteten gik fra grumset mosevand til næsten helt rent (måske en lille partikel eller to i et drikkeglas). Filteret var nødvendigt for at undgå brune skjolder, når vandet tørrer på bilen.