Loading...
dk

Pris pr kWh ift installation | Tesla Forum

DITB
DITB Jun 20 '14

Hvis man vil købe en ladestander hos Eon eller Clever, kan det så virkeligt passe at man både skal betale for stander og installation, samt derefter betale overpris i forhold til hvad det ellers koster at købe el?

3,25, 3,50 eller 5,50 kr pr kWh, alt efter model og abonnement, mens en kWh ellers kun koster lidt over 2 kr.

Det lugter lidt af nyt mobil-netværk. Dengang "3" kom til, og det kostede mere i data at checke hvornår toget gik, end det kostede for selve togbilletten.

Når man køber benzin eller diesel, kan man frit tanke med dankort ved alle selskaber (svjv), og der er ikke stor forskel i prisen. Man skal da ej heller betale abonnement for at kune bruge en bestemt kæde! Hvis man både vil bruge Eon og Clever, skal man da betale 200 kr pr måned - for at få lov til at købe strømmen til 1 krone over markedspris?

Hvis man tilmed ikke har en stander i nærheden, og parkerer på en boligforenings parkeringsplads, så skal der betales både for ladestander, installation SAMT overpris for el - oven i det de i forvejen tjener på at sælge el.

Kan det nu også passe?

Lad os nu sige at jeg var en boligforening, og gerne ville installere en stribe ladestandere.

Først betaler jeg for installation og ladestandere, derefter scorer det selskab jeg valgte alle de penge der kommer ind? Fint med overpris, for i en overgangsperiode være med til at finansiere infrastruktur - men skulle det så ikke være den der bekoster installationen der får gevinsten, så investeringen kan betales tilbage?

Forummets indlæg er redigeret af DITB Jun 20 '14
supergaard
supergaard Jun 20 '14

Hej DITB, jeg deler din forargelse og skuffelse over at de her operatører laver samme fejl som data på mobiletelefoner skulle prissættes. Min forargelse bliver ikke mindre af at vide at Clever og Eon ikke engang betaler afgift af den strøm de sælger videre for 5,50, men nuvel deres CHAdeMO ladestationer de har købt af ABB til overpris skal jo også forrentes...

Som lovgivningen er for refusion af afgift til 3. part (en clever kunde) skal denne leje ladeboksen og operatøren skal eje den. Derfor kan du ikke få refusion hvis du både vælger at købe laderen og få den installeret af Clever, men så er mit spørgsmål: Hvorfor overhovedet rode sig ud i noget med Clever?

Det er heldigvis sådan at man selv kan gå ind og agere operatør og stille strøm til rådighed for sig selv og andre til den pris man nu selv fastsætter, den kunne være 0 eller 1 krone pr. kWh, uanset hvad slipper man så for afgift, kræver blot man er momsregistreret, hvilket en boligforening nok ikke er (?). Det kræver blot en særskilt måler på laderen.

Jeg har selv et Clever kort liggende til nødsituationer, har brugt det 2 gange, mest da det var nyt og spændende... For reelt med 85 kWh batteri og Superchargers kan jeg komme rundt i hele landet nu uden problemer.

DITB
DITB Jun 20 '14
Citat fra supergaard

...

Jeg har selv et Clever kort liggende til nødsituationer, har brugt det 2 gange, mest da det var nyt og spændende... For reelt med 85 kWh batteri og Superchargers kan jeg komme rundt i hele landet nu uden problemer.

Det er for dem der ikke kan lade hjemme, fordi de bor i rækkehus eller lejlighed - og har en fælles parkeringsplads eller P-kælder, som foreningen råder - i praksis, beboernes fælles ejendom.

Hvem skal betale for ladestander/installation?

Hvis elbilejeren betaler, og det er foreningens grund, hvem har så ret til at bruge pladsen - og ladestationen?

Hvis foreningen betaler for ladestationen, hvordan skal de så få pengene tilbage igen? Foreningen skal jo ikke sponsorere elbilejere for alles regning.

Hvis jeg havde min egen indkørsel/garage/carport, så ville jeg købe min egen lader og få en elektriker til at installere den, men det kan man jo ikke uden egen parkering.

Uanset at superchargere er hurtige, så er det vel mest meningen at de skal bruges til "at komme rundt i hele landet" som du beskriver - bortset fra storbyer som London, Hong Kong (og København?), hvor andelen af bilejere uden egen parkering er utrolig høj.

Der er i forvejen el-ledninger stort set ved alle veje og parkeringspladser (hvordan kommer der f.eks. ellers lys derud til gadelamper), så når der skal bankes en ladestander ned, og en ejerforening betaler for både installation og lader - så bør de også få det tilbage som svarer til forskellen mellem almindelig elpris, og "ladestander overpris"

Hookmaker
Hookmaker Jun 20 '14
DITB: det her er et marked der lugter begynderprofit ganske analogt med det du selv nævner mht. datatrafikken få år tilbage.
Men for lige at slå fast: hvis du køber/abonnerer på en ladestander hos clever, så får du 1 kr tilbage for din strøm som afregnes til dagstakst. Det er kun på derescstandere uden for dit hjem hvor du betaler ågerprisen.
Bianco
Bianco Jun 20 '14

A propos begynderprofit: Clever har sat prisen op for at få lov til at give dem sit kreditkort nr. fra 199,- til 350,- (ladekort uden abonnement). 

Altså ud over at man betaler den høje kwh pris.

Claus
Claus Jun 20 '14

Clevers ladeboks på abonnement er helt hen i vejret. Bemærk også at de koster 1895kr for nedtagning af ladeboksen igen, når man ikke vil have abonnementet mere. Deres installationspris er også godt skruet op. 

supergaard
supergaard Jun 20 '14

@DITB: Jeg er med, kan godt se mit bud virker meget møntet på folk i hus med helt frie hænder. Faktisk bor jeg selv i lejlighed og er underlagt en ejerforenings vilje mht brug af P-pladser, men har uden større besvær fået lov til at anlægge en ladeplads på min faste P-plads hvor jeg har sat en mobil 32A lader op med indbygget måler. Det er dog i en garage - så lidt lettere i praksis mht vejr, hærværk og andres evt. brug af laderen (jeg er indtil videre eneste elbil ejer her). Men jeg fik lov, under forudsætning af at jeg selv betaler etableringen af kablet og at jeg betaler for strømmen via den bi-måler der så er i laderen. Jeg blir simpelthen bare opkrævet over fællesudgifterne for en måler mere og klarer afgiftsrefusionen selv.

DITB
DITB Jun 20 '14
Citat fra supergaard

@DITB: Jeg er med, kan godt se mit bud virker meget møntet på folk i hus med helt frie hænder. Faktisk bor jeg selv i lejlighed og er underlagt en ejerforenings vilje mht brug af P-pladser, men har uden større besvær fået lov til at anlægge en ladeplads på min faste P-plads hvor jeg har sat en mobil 32A lader op med indbygget måler. Det er dog i en garage - så lidt lettere i praksis mht vejr, hærværk og andres evt. brug af laderen (jeg er indtil videre eneste elbil ejer her). Men jeg fik lov, under forudsætning af at jeg selv betaler etableringen af kablet og at jeg betaler for strømmen via den bi-måler der så er i laderen. Jeg blir simpelthen bare opkrævet over fællesudgifterne for en måler mere og klarer afgiftsrefusionen selv.

Det er jo også meget smart, når det kan lade sig gøre, og virker som en god og fair løsning for alle.

Hvis man har et hus, betaler man for en stikledning en gang for alle, derefter kan man betale for strøm på lige fod med alle - og har dermed ret til en af verdens højeste elpriser (I Hong Kong er prisen mellem 70 og 140 øre pr kWh). Men at man samtidigt skal betale ekstra pris, efter man selv har bekostet en installation, og derefter for nedtagning igen?

Det med "begynderprofit" som Bianco nævner er lidt sjovt, i Hong Kong er alle ladestanderne gratis indtil udgangen af året. Man skal godt nok "logge ind" med et octopus kort, som er en slags danmønt kort som stort set alle personer har (bruges til bus, tog, kiosker, supermarkeder og meget ofte til parkeringsanlæg mm. Ingen pin kode, RFID chip af en art. Rejsekortet men til 1/10 000 del af prisen)

Især er det sjovt når der er forskellige udbydere, at de er utroligt enige om vilkårene. I andre brancher, f.eks. luftfart, VVS, og flere andre, er der kæmpe bøder for karteldannelse, mens elpriser på ladestandere lader ("haha") til at være undtaget.

Hvor er monopoltilsynet når man har brug for dem - eller konkurrencerådet, hvad de nu end hedder idag.

Pedro
Pedro Jun 20 '14
DITB > det virker til der er en misforståelse. Lejer man en lader af Clever eller lign. med henblik på afgiftsrefusion, så skal man ikke betale Clever for strømmen, den afregner man til normal tarif med sin elleverandør. Man får så 1 kr retur pr. kWh i henhold til måleraflæsning, dette administrerer Clever til dels.<br />
De høje priser er ved de offentlige skandere, en pris hvis man betaler abonnement, og en anden hvis man ikke gør. det er vel meget rimeligt at man skal have en høj pris når man sælger små portioner strøm, det er jo ikke alle der har 60+kWh batteri, der kommer nok nogle der kun køber 6 kW timer for at kunne komme hjem med ders Up, en avance på 70 øre pr kwh kan man nok så ikke leve af, og slet ikke etablere en ladestander for.<br />
Eftersom Clever ikke tjener penge virker det jo ikke til det er en guldrandet forretning. Måske prisen falder når der kommer et bedre flow på standerne.<br />
3 tjente jo heller ikke penge de første mange år, så det kan godt være prisen var høj, men åbenbart ikke optrækkeri. Al begyndelse er svær.
Forummets indlæg er redigeret af Pedro Jun 20 '14
DITB
DITB Jun 20 '14
Citat fra Pedro DITB > det virker til der er en misforståelse. Lejer man en lader af Clever eller lign. med henblik på afgiftsrefusion, så skal man ikke betale Clever for strømmen, den afregner man til normal tarif med sin elleverandør. Man får så 1 kr retur pr. kWh i henhold til måleraflæsning, dette administrerer Clever til dels.<br />
De høje priser er ved de offentlige skandere, en pris hvis man betaler abonnement, og en anden hvis man ikke gør. det er vel meget rimeligt at man skal have en høj pris når man sælger små portioner strøm, det er jo ikke alle der har 60+kWh batteri, der kommer nok nogle der kun køber 6 kW timer for at kunne komme hjem med ders Up, en avance på 70 øre pr kwh kan man nok så ikke leve af, og slet ikke etablere en ladestander for.<br />
Eftersom Clever ikke tjener penge virker det jo ikke til det er en guldrandet forretning. Måske prisen falder når der kommer et bedre flow på standerne.<br />
3 tjente jo heller ikke penge de første mange år, så det kan godt være prisen var høj, men åbenbart ikke optrækkeri. Al begyndelse er svær.

Jeg mener der hvor man selv køber en lader, eller ønsker der skal blive monteret en lader et bestemt sted (f.eks. en boligforenings parkeringsplads). I det tilfælde skal man betale for lader, derefter installation og derefter 3,25/3,50/5,50 alt efter leverandør/pakke - dertil abonnement.

Hvordan kan man ellers gøre det?

Pedro
Pedro Jun 21 '14

Jeg har selv købt en lader til min garage. Som med alt andet skal man selvfølgelig have den monteret, men det kan en elektriker efter eget valg gøre og så er prisen jo hvad man bliver enige om.

Det strøm jeg bruger til opladning koster præcist det min elleverandør siger det koster, Clever eller andre er ikke involveret.

De priser du henviser til er når du lader på en offentlig ladestander der ejes af Clever, Eon eller lign. De tager en pris de finder rimelig, hvis du ikke har abonnement bliver prisen meget høj, hvis du har bliver den lidt mindre høj.

Den situation hvor du lejer en lader af Clever, EVSE eller lign., da er det med henblik på afgiftsrefusion. Du afregner stadigvæk forbrug med din elleverandør, men derudover betaler du abonnement til Clever eller lign. for at få afgiften retur, ca. 1 kr/kWh. Det afhænger så af ens kørselsbehov om det kan svare sig eller ej. Prisen hos de forskellige for at administrere leje og holde øje med forbrug varierer. Derudover er der firmaer der lader brugeren selv stå for montage af lader, dvs. brugerens elektriker. Jeg har vurderet at det ikke kan svare sig med mit kørselsbehov, besvær kontra besparelse.

Såfremt du kan blive enig med en boligforening om at få monteret en lader med måler, så afhænger prisen pr. kWh af hvad du kan blive enige med boligforeningen om. Selvom du lejer en lader hos Clever eller lign., så skal du afregne strøm med boligforeningen, dette vil vel sandsynligvis kunne blive til normal tarif da boligforeningen i de fleste tilfælde vel er rimelige overfor deres medlemmer.

DITB
DITB Jun 21 '14

Tak for info, Pedro.

Hvis det kun er mig der skal lade, og laderen står hos mig selv - så forstår jeg bare ikke hvad jeg skal med en Clever eller E-on lader - så kan jeg jo lige så godt installere Tesla vægladeren (med mindre jeg har en anden elbil der også skal spises af).

Det er noget andet hvis en boligforening investerer i den (eller Clever/Eon), så bør den jo helst virke til så mange forskellige elbiler som muligt. Det der gør det lidt kompliceret er hvem der leverer og opkræver strømmen efter installationen, og hvordan der derefter afregnes for hver enkelt bruger. 

Ved 3,25 kr pr kWh koster det næsten 300 kr at lade helt op, ved 5,50 kr pr kWh tæt ved 500 kr. Tænk hvis man kunne installere solceller i forbindelse med en sådan installation, og så sælge strømmen videre til opladning. Det kan hurtigt blive kompliceret mht energiafgifter, moms mm. Specielt sjovt er det når der opkræves CO2 afgift mellem solceller og bilen der lader.

Hvis det var min egen grund, mine egne solceller og min egen elbil - gad nok vide om jeg så kunne lade bilen op helt uden elnettet, og helt uden afgifter. Så ville jeg jo pludselig få flere kr pr kWh, når man regner på hvad der er sparet. Og når der først skal betales skat af de penge man betaler for strømmen, så er det jo helt vildt:

Lad os sige 300 kr for en hel opladning, der skal alt efter indtægt tjenes op mod 600 kr før skat for at betale dette. Med en solfanger, for samme opladning (ca 100 kWh), bliver det næsten 6 kr (før skat) i indtjening før skat pr kWh, eller ca 3 kr pr kWh efter skat.

Dette kan da ikke være lovligt i Danmark?

Bjarni
Bjarni Jun 21 '14

Der er ikke nogen speciel god grund til at vælge Clever eller E-on derhjemme i garagen. Altså udover det er nemt at ringe til dem og ikke røre en finger selv. En SlimBox fra Tyskland og egen installation har jeg fundet billigst. Så betaler man rundt regnet 2,20 kr pr kWh. En fuld opladning koster så ca. 180 kr. (du har ikke de fulde 85 kW til rådighed til kørsel).

Nogen kombinerer det så med strøm fra Modstrøm. Og lader kun om natten. Så betaler man i princippet kun afgifter og er derfor nede på at lade for omkring 100 kroner.

Hvis du har lyst til at lade din bil med solceller og ikke kobler det til elnettet, så er det da sikkert lovligt nok at gøre uden at betale afgifter. Men det lyder af meget arbejde for at spare meget lidt. Jeg er ikke helt enig i din sammenligning af solceller og op mod den dyreste løsning. Den dyre løsning er dyr fordi den er nem. De billige alternativer kræver lidt mere af en selv, men slet ikke så meget som at opsætte solceller og få det til at fungere præcist med opladning af kun en elbil. For ikke at snakke om investeringsomkostningerne.

SQLCPH
SQLCPH Jul 8 '15

Er der mulighed for at min bedre halvdel, der er selvstændig erhversdrivende med butik i København, kan få refunderet 107øre pr kWh opladt? Vi kører ennda sammen til butikken så bilen bruges faktisk til erhverv.

I vores kommende carport vil jeg 1. Installere 16A ladeboks med bimåler og fastmonteret type 2 kabel. 2. Alternativt blot installere et CEE stik og mobillader og så bi-måler inde i huset i tavlen.

Hvordan er proceduren omkring refussion af 107 øre så hvis jeg vil benytte mig af overnævnte hhv forslag 1 og 2?

vh Søren

PeterJ
PeterJ Jul 8 '15

Som virksomhed kan man åbne en offentlig ladestander (på samme vis som Clever og de andre udbydere) og så giver loven adgang til at fratrække ca 1kr/kWh i momsregnskabet. Når bilen kører som privatbil skal man være opmærsom på følgende svar, jeg fik fra SKAT:

Så fik jeg svar fra skat som følger her:

"Hvis man får gratis opladning af sin el-bil på arbejdspladsen, så vil denne el jo efterfølgende blive brugt til private aktiviteter. Derfor vil dette gode være omfattet skattepligtigt jf. ligningslovens §16, stk.3. Men er omfattet af bundgrænsen på 1.100(2015 niveau). Så hvis man oplader sin el-bil for mere end 1.100 kr., bliver man skattepligtig af hele beløbet.

Umiddelbart vil en offentlig opladning, ikke ændre på ovenstående svar.

Jeg vil gøre opmærksom på, at dette svar på kun er vejledende, så hvis du ønsker at svar du kan støtte ret på, skal du anmode om et bindende svar."

Konklusionen må vel være, at man kan tanke løs for de første 1.100 kr, hvorefter man skal betale den fulde pris på 2,20kr(evt. -1 kr) / kWh.

DeaconWP
DeaconWP Jul 8 '15

SQLCPH: Et firma kan fratrække lidt over en krone for hver kilowatt time, som firmaet har SOLGT til opladning af el biler.

Så du skal købe strømmen af din kones firma.

Da hun sikkert har noget momsafregning, kan hun der trække fra i den moms hun skal betale til staten.

Hun skal så bare sælge strømmen til dig uden den sparede afgift.