Hvis man vil købe en ladestander hos Eon eller Clever, kan det så virkeligt passe at man både skal betale for stander og installation, samt derefter betale overpris i forhold til hvad det ellers koster at købe el?
3,25, 3,50 eller 5,50 kr pr kWh, alt efter model og abonnement, mens en kWh ellers kun koster lidt over 2 kr.
Det lugter lidt af nyt mobil-netværk. Dengang "3" kom til, og det kostede mere i data at checke hvornår toget gik, end det kostede for selve togbilletten.
Når man køber benzin eller diesel, kan man frit tanke med dankort ved alle selskaber (svjv), og der er ikke stor forskel i prisen. Man skal da ej heller betale abonnement for at kune bruge en bestemt kæde! Hvis man både vil bruge Eon og Clever, skal man da betale 200 kr pr måned - for at få lov til at købe strømmen til 1 krone over markedspris?
Hvis man tilmed ikke har en stander i nærheden, og parkerer på en boligforenings parkeringsplads, så skal der betales både for ladestander, installation SAMT overpris for el - oven i det de i forvejen tjener på at sælge el.
Kan det nu også passe?
Lad os nu sige at jeg var en boligforening, og gerne ville installere en stribe ladestandere.
Først betaler jeg for installation og ladestandere, derefter scorer det selskab jeg valgte alle de penge der kommer ind? Fint med overpris, for i en overgangsperiode være med til at finansiere infrastruktur - men skulle det så ikke være den der bekoster installationen der får gevinsten, så investeringen kan betales tilbage?