Loading...
dk

Skift af dæk gav træk til siden | Tesla Forum

ThomasT
ThomasT Jun 13 '16

Hej Teslaforum,

jeg har netop skiftet fra 19" vinterdæk (ja, det er lidt sent!) til sommerdæk på 21" turbinefælge. Fælgene er fra min gamle S85 og nu bruger dem på min P90D. De har size 245 foran og 265 bagpå. 

Efter skiftet føler jeg at bilen trækker lidt til højre hele tiden under kørsel. Fælge/dæk er afbalanceret ifm. skift af dæk, hvilket var umiddelbart før montering. 

Når jeg har autopilot på (og det er det meste af tiden) så mærker jeg naturligvis ikke noget. Men hvad kan det skyldes og hvad bør jeg gøre?

Mvh

Thomas

DeaconWP
DeaconWP Jun 13 '16

Ind til Tesla og få den sporet.

Nelarsen
Nelarsen Jun 13 '16

Måske er de gamle/brugte dæk slid anderledes/skævt

JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Jun 13 '16

Sporing vil formentlig ikke hjælpe, fejlen ligger nok i dækkene, hvis de er retninsbestemte skal de vendes på fælgene, ellers kan de byttes fra side til side (forudsat at der ikke er omløbsretning på dem )

ThomasT
ThomasT Jun 14 '16

Tak for tips. Dækkene er nye, men som jeg hører jer sige det, så skal jeg prøve at bytte fordækkene om? Eller også bagdækkene? Hvordan ser man om de er retningsbestemte?

Forummets indlæg er redigeret af ThomasT Jun 14 '16
JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Jun 14 '16

Det står på siden af dækket, enten står der "rotation" og en pil eller "this side out" . Hvad er det for nogle dæk ?

jensk2
jensk2 Jun 14 '16

Hej,

Jeg fik min S70D leveret med 19" og Michelin Pilot 3 den 13 december 2015.  Fik nyt sæt 19" med Pirelli vinterdæk på i januar 2016. Ingen problemer, blot en lidt anderledes lyd.

Ved genmonteringen af 19" Michelin Pilot 3 i april, trak bilen uventet svagt, men konsekvent til højre. Inden jeg kunne komme igennem til Tesla Service (tog et par uger) forsvandt problemet og bilen kører nu smukt lige ud. 

Jeg ved det - meget, meget  uvidenskabeligt -  men sandt!

mvh

jens

ThomasT
ThomasT Jun 15 '16

Tak for inputs.

Dækkene er MICHELIN PS2 265/35/R21 og 245/35/R21

Jeg vil holde lidt ekstra øje med om de slides uens og om problemet evt. går bort af sig selv (måske skal dækkene "slides til"?).

JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Jun 15 '16

Jeg vil nok lige tjekke med Tesla at det er OK, at sætte 2 forskellige størrelser på en 4 hjulstrukket bil kan godt give problemer da rulleomkredsen ikke er ens

Raymond
Raymond Jun 15 '16
Citat fra JeppeB_HinnerupAuto

Jeg vil nok lige tjekke med Tesla at det er OK, at sætte 2 forskellige størrelser på en 4 hjulstrukket bil kan godt give problemer da rulleomkredsen ikke er ens

Jeppe, det gælder så ikke en Tesla, der er fuldstændig uafhængighed mellem de 2 aksler!!
Nelarsen
Nelarsen Jun 15 '16

265 bag og 245 front er normalt for Tesla. P85 og de første P85D blev leveret med den konfiguration

P85DK
P85DK Jun 15 '16
Citat fra Raymond

Jeppe, det gælder så ikke en Tesla, der er fuldstændig uafhængighed mellem de 2 aksler!!

plus en lang række andre 4x4, som f.eks. Mercedes og BMW :-)

Men til Jeppes forsvar, så angiver Thomas også forkerte dimensioner, da det er 265/30-21 - bagpå :-)

Raymond
Raymond Jun 15 '16
Citat fra P85DK
Citat fra Raymond

Men til Jeppes forsvar, så angiver Thomas også forkerte dimensioner, da det er 265/30-21 - bagpå :-)

P85DK, har de 2 motorer, én på hver en aksel?
JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Jun 15 '16
Citat fra Raymond
Citat fra P85DK
Citat fra Raymond

P85DK, har de 2 motorer, én på hver en aksel?

Jeg overvejede selv samme montering og Tesla ville i den forbindelse gerne have bilen ind for at konfigurere den til det, det var blot hvad de sagde til mig da jeg spurgte. Selvom der er to motorer kan forskelligt omdrejningstal jo godt give styresystemerne problemer, alle systemer regner med ens hastighed på alle 4 hjul.
P85DK
P85DK Jun 15 '16

@Raymond - nej, men fx er X5, ML og GLE typegodkendt til staggered setup. Så kan du tage Volvos nye hybrid hvor benzin og el trækker på hver deres aksel. Pointen var mere at Jeppe nævnte 4x4 generelt som ekskluderende for et staggered setup - det er det ikke

@Jeppe - jeg har 265/30-21, 245/35-21 på om sommeren og 245/35-21 hele vejen rundt om vinteren. Købt originalt hos Tesla og der ændres ikke noget når der skiftes

henrik_dk
henrik_dk Jun 15 '16

Jeg er nu meget sikker på, at det er 265/35-21 bag og 245/35-21 foran.

Desværre så er info om det forsvundet fra Tesla´s hjemmeside og jeg var uheldig at få non-staggered hjul med Continental 245/35-21 på min P85D. Så kan ikke checke det.

Men det står bla. her:

https://tiresize.com/tires/Tesla/Model-S/2015/P85D-With-Staggered-Tires/

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/1092?page=2

Forummets indlæg er redigeret af henrik_dk Jun 15 '16
P85DK
P85DK Jun 15 '16

@Henrik - sorry, tjekkede lige på bilen, det er rigtigt 265/35

Nelarsen
Nelarsen Jun 15 '16

Jeg har det samme

PeterE
PeterE Jun 17 '16

Beklager den lidt sene kommentar ThomasT, hvis bilen trækker til den ene side så er der ikke noget at 'holde øje med'. Jo, hvis du lever af at afbalance, spore og justere fejl i styretøj.

Afsted til nogle professionelle - fx hos Tesla, inden du ødelægger dine dæk.