Loading...
dk

Forskellig sporvidde på model s? | Tesla Forum

aircooled
aircooled Jul 1 '16
Hej alle. Jeg købte nogle brugte 21 (ikke originale)  fælge der har siddet på en 85d fra 15 min er en 70 fra 15. Men de bagerste fælge går på inderskærmen og der er ca 15mm fra fælg til nav. 

Kan det passe at de ikke har den samme sporvidde? 

Fælgene er 9 og 10.5 21" et 35/44

Alex
Niels
Niels Jul 1 '16
tror du ikke der var luftaffjedring på den du købte fra ? den kan så være hævet.
hvis nu du har normal affjedring.

syntes ikke det er helt ærligt spil fra sælger hvis ikke han oplyste.
P85DK
P85DK Jul 1 '16
Citat fra aircooled der er ca 15mm fra fælg til nav.   

Er de presset ordentligt ind? Eller hvad mener du med at der er 15 mm fra fælg til nav?

aircooled
aircooled Jul 1 '16
Citat fra Niels tror du ikke der var luftaffjedring på den du købte fra ? den kan så være hævet.
hvis nu du har normal affjedring.

syntes ikke det er helt ærligt spil fra sælger hvis ikke han oplyste.
Har købt dem ved en fælgebutik, har kontaktet dem men har ikke hørt noget. 
aircooled
aircooled Jul 1 '16
Citat fra P85DK
Citat fra aircooled der er ca 15mm fra fælg til nav.   

Er de presset ordentligt ind? Eller hvad mener du med at der er 15 mm fra fælg til nav?

når den går på inde i hjulkassen/bundplade så er der 15mm fra bremseskive ud til fælgnav. 
Niels
Niels Jul 1 '16
har du luft under vogn ?
det er meet muligt en fælg butik ikke ved at der findes forskellige udstyrs varianter, og disse fælge ikke kan bruges på alle biler.
hvis du har undervogn kan det tænkes at det er nødvendigt at hæve bilen ...? ikke at jeg siger det er det mest optimale.
aircooled
aircooled Jul 1 '16

Mit problem er at den ikke nå ind til navet på bilen så skal jeg have 15mm  spacer på og det er jeg ikke interesseret i.  Jeg har ikke luft på. 

jensk2
jensk2 Jul 1 '16

Hej

Jeg var lige i kælderen og checke standard fælgene. Mine Tesla S 70D Vinterfælge er 19 x 8,5" ET 40. Så fælgmidten er 40 mm indenfor fastspændingsfladen og fælgen stikker yderligere den halve bredde ind lig 8,5" * 25 mm /  2 ind == 40 mm + 8,5 * 25 /2 = 146,25 mm. Hvis dine nye fælge har ET = 44 og fælgbredde 10,5" giver det 44 + 10,5 * 25 /2 =175,25. Så indersiden er hele 30 mm længere inde.

Men er bagfælgene på 10,5" og ET 35 er målene 35 + 10,5 * 25 /2 = 166,25 og fælgen stikker 20 mm mere ind.

Passer fint med en spacer på 15- 25 mm og det er lidt ekstremt!

/jens

aircooled
aircooled Jul 1 '16

Mine standart fælge er også 8.5x19 et40. Jeg målte fra fælgkant til anlægsflade på mine nye fælge og der var lidt over 19 cm.  Målte også fra nav til inderskærmen og der er 18 cm. Jeg må et smut ud til fælgepusheren igen. Men kan bare ikke forstå det nå de kommer fra en tesla men kan jo være han har kørt med spacer.

Har læst på nettet at de sælger 10.5-22 fælge som er ET38 som skulle passe bag på. 

aircooled
aircooled Jul 2 '16

Nu har jeg været hos fælgemanden og vi har monteret dem. Grunden til jeg ikke kunne montere dem er at den trækker hjulene ind under sig når man løfter bilen så er der ikke plads pga bredden på fælget men vi fik dem presset på og det passer som fod i hose.

jensk2
jensk2 Jul 2 '16

Tilykke!

Fælgen går også lidt ind når hjulet fjedrer op og får sandsynligvis negativ camber, for at sporvidde ikke ændrer sig hvor dækket rører asfalten. Men det er nok ønskværdigt dækkets, for  yderside må være tæt på skærmkant:-):-)

mvh

jens