Loading...
dk

Tesla & garanti/købelov rust | Tesla Forum

FreePower
FreePower Aug 1 '16

Kære Forum,

Jeg har været glad Tesla ejer siden december hvor jeg fik bilen. Jeg bestilte med vinterdæk der ligesom andre herinde oplevede, kom ret sent, men de blev dog sat på feb. og skiftet til sommerdæk igen i april hver gang hos Tesla.

Efter dette skift har mit bagerste højre hjul larmet som ind h.... Der er klart præg af rust på skiverne og det gælder egentlig alle bremser til trods for jeg helt konsekvent har kørt uden regerering de sidste 6 uger og jævnt ligt har lavet hårde opbremsninger for at komme det til livs.

Men det hjælper ikke. Så tog fat i Tesla, der sagde, at hvis det var rusten skulle jeg dække selv.

Så tænker jeg, indgår det ikke under normal købelov at tingene skal fungere når man får bilen eller kan de bare afvise det? Kunne de have påsat det højre bagerste hjul forkert, da jeg skiftede til sommerdæk, da det umiddelbart kun er derfra jeg kan høre heftig skramlen ved kørsel på under 30 km i timen? og det kan være lidt svært at bevise?

WTD?

P85DK
P85DK Aug 1 '16

Rustne bremseskiver er ikke dækket af garantien. Det er ejerens eget ansvar at sikre at bremserne bruges i et omfang så der ikke dannes rust. Du kan muligvis være kommet forbi 'point of no return' med hvor meget rust der er på skiverne og så kan du ikke bare bremse dem rene igen.

Larmen kan være klodserne som hænger og kører mod skiverne, hvis dine kalibre også er rustet til.

Bremser er som udgangspunkt noget som skal bruges hyppigt for at sikre at de fungerer optimalt.

Hvis du er til DIY, så kan du selv tage bremserne fra hinanden og tjekke/rense kalibre etc. Hvis du ikke er, så kan det typisk ikke betale sig at rense. Det kan dog godt blive en små dyr affære hvis du skal have nye klodser, skiver og kalibre :-(

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Aug 1 '16
FreePower
FreePower Aug 1 '16

ok, tak for tilbagemelding. 

webercarbmann
webercarbmann Aug 1 '16

FreePower.

Det er nok et problem at der er gået så lang tid. Hvis der er "lyde" der ikke skal være der skal man reagere ASAP.  Jeg har selv været meget obs på rustne bremser. Vi har kørt med normal regen hele vinteren men jeg har mindst en gang i ugen kørt en bremsetur med 2-3 lange opbremsningner fra rimelig høj fart. Som P85DK skriver så er det vigtigt at rusten ikke får lov til at bygge sig op. Den skal væk med det samme, så er det ikke noget problem. Vores bremser skinner....

Mht. calibrene. Bliver stemplerne i disse adskilt smurt hvis man kører til 40K km service hos fx Autoskadestuen? Et problem hvis disse ruster. Mon ikke der opstår special firmaer der kan renovere calibre? 

Mht. skiver. Jeg ved ikke hvad nye skiver til en TMS koster og kan umiddelbart ikke slå dem op på nettet. Bremseklodser koster næsten ingenting. Jeg har læst om meget kedelige priser hvis det "hele" ruster sammen og skal skiftes. 50K eller noget i den retning?  I gamle dage kunne man få drejet noget af fx. tromler så de kunne monteres og fungere igen. Er det mon nogen der har taget det op med Tesla skiver? Giver selvsagt kun mening hvis nye skiver koster en del penge, hvad jeg har på fornemmelsen de gør.... 

P85DK
P85DK Aug 1 '16

Det kan næsten kun betale sig at renovere skiver og kalibre, hvis du selv som minimum kan skille tingene ad. Husk timepriser i DK er høje og uden at kende de nøjagtige priser på Brembo skiverne og klodserne, så vil jeg skyde på at du får du fat på partnr. så kan du finde reservedelene til rimelige penge og så få en hvilken som helst mekaniker til at skifte dem - det er jo kun bremser, intet hightech her :-)

Tesloid
Tesloid Aug 1 '16

Udskiftning af skiver og klodser med elektriske parkeringsbremser kan godt kræve hjælp fra computeren.

På VAG er det et mareridt med at instruere computeren til først at trække klodserne væk fra skiven. Dernæst skifter man skiver og klodser. Derefter skal computeren så kalibrere p-bremsen, så den kender tykkelsen. Det er meget bøvlet indtil man indser at der SKAL en 12V lader på undervejs. P-bremsen trækker så meget at batteriet ikke kan holde spændingen oppe :-S

Om man skal igennem noget tilsvarende på Tesla ved jeg ikke. Er der nogen der selv har skiftet ?

Jeg har haft samme som OP. Senest efter 3 ugers servicebesøg hos Tesla ! Gentagne hårde opbremsninger over mange dage (ikke hele tiden, men mange gange over flere dage) hjalp meget. Men min pedal synker stadig lidt rigeligt, så de har nok ikke udluftet ordentligt efter skift af bremsevæske... FFS.

P85DK
P85DK Aug 1 '16

Hvornår er din bil fra Tesloid? Jeg prøvede en af modellerne før der kom bremseforstærker på, det var virkeligt skræmmende hvor meget pedalen sank før den tog fat

webercarbmann
webercarbmann Aug 1 '16

Lidt om priser for en ny omgang bremser:

http://cleantechnica.com/2016/05/24/8500-new-tesla-model-s-brakes-canada/

Tesloid
Tesloid Aug 2 '16

@P85D Min er fra Dec '14 med autopilot. Den låne S85D jeg havde under service var meget fastere i bremsen. Så der er nok noget galt med min.

Er der ingen som har forsøgt at skifte selv ? Jeg er nysgerrig efter om det kan gøres uden computer.

FreePower
FreePower Aug 2 '16

Tager forbi autoskadestuen idag, så må vi se hvad de siger. Bliver det 50K bliver den Tesla skrottet vandret. Sådan en gang amerikansk lort gider jeg sq ikke mere.

P85DK
P85DK Aug 2 '16

Hold os opdateret

Cermit
Cermit Aug 2 '16

Freepower, hvor mange km har du kørt i den siden du fik den i december? 

FreePower
FreePower Aug 2 '16
Kørt 8k.
Den skal ind næste uge - keep you updated
Niels
Niels Aug 3 '16
efter råd fra svoger har jeg "anti rust" behandlet hjulophæng, bremse dele m.m. med lys dinitrol.
jeg ved at der nu vil komme en masse kloge hoveder og sige 'nej aldrig noget på bremse skiver/klodser'
ikke desto mindre er det et 'trick' jeg har brugt på min tidligere rover, min gamle tesla og nu min nye. der har aldrig givet problemer med bremse effekt eller andet.
dinitrolen forsvinder hurtigt fra slidfladerne, og bliver blot sidende de steder som ikke slides, og her rust/korrisions beskytter den ganske effektivt.
jeg sprøjter ikke direkte på kloderne, men kaliper plejer at få et godt sprøjt over det hele samt skiver et let lag.
jeg har aldrig oplevet 'svigtende' bremser i regnvejr (som jeg har hørt andre har) pga. vand film.
netop hjulophæng og bremser er et sted hvor tesla mangler lidt rust beskyttelse fra fabrikken.

jeg fortsætter med at ofre en dåse LYS dinitrol (voks baseret) hver år til 100 kr, pt. har jeg valgt at lukke øjne/øre for advarsler mod det
FreePower
FreePower Aug 4 '16
Tak Niels
MKRCPH
MKRCPH Aug 4 '16

Hej Niels, lyder spændende. Kører du så en tur bagefter du har sprøjtet det på og slider skiverne? Hvad med fælgene - kommer der ikke noget på dem?