Loading...
dk

Frihøjde på TMS med luftundervogn og staggered Turbine hjul | Tesla Forum

Jabba
Jabba Aug 28 '16

Kan det passe at en 85D eller P85D for den sags skyld vil have en smule højere frihøjde bag med staggered hjul, grundet den lidt højere profil på 265/35?

Synes at have læst et sted at P85+ har en lidt anden justering på luftundervognsindstillingen bag så den står mere i vater.

P85DK
P85DK Aug 28 '16
Luftundervognen er jo selvnivellerende, så jeg tænker nej :-)
Jabba
Jabba Aug 28 '16

Det tænkte jeg også, men auto leveling fungerer vel via sensorarme der er forbundet med undervognen (på samme måde som xenonlygte højderegulering) og ikke et uafhængigt "vaterpas system"? 

Hvis det dog fungerer efter sidstnævnte princip, vil det vel også betyde at der vil være mindre afstand mellem dækket og skærmkant bag end for, grundet lidt højere profil på 265/35?

Jabba
Jabba Aug 28 '16

Jeg sammenlignede iøvrigt min 85D med 245/35 hele vejen rundt, med en P90D med staggered setup. Bemærkede at den i low var ca. lige lav som min i standard højde. Ved ikke om underlaget var 100% plant, men jeg mistænker frihøjden for at være en smule højere på P90D'eren grundet de lidt højere bagdæk.

Er det noget man lægger mærke til i virkeligheden? Sikkert ikke. Men forestiller mig at forskellen er lige så markant/marginal som de breddere bagdæk. 

Hvis det er nogle der kunne oploade et billede eller 2 af jeres non-P85+ TMS med staggered Turbine fra side og bag, ville det være værdsat.

P85DK
P85DK Aug 28 '16

Hvis du får højere frihøjde bag, så vil dine lygter lyse forkert, det er her luftundervognen sænker bagenden, så dine lygter lyser korrekt. Så om noget vil der ud fra dette være lavere frihøjde, da den bliver nødt til sænke bagenden for at blive i vatter.

Jeg har ikke bemærket forskel i frihøjden eller luften i hjulkassen mellem mine staggered sommerdæk og mine ikke staggered vinterdæk.

Jeg ved ikke hvordan Tesla's luft er, men på Range Rover der kan du på skærmen se hvert enkelt hjul, og hvordan det er i niveau i forhold til vatter og de andre hjul. Tror Teslaen har samme informationer.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Aug 28 '16
Jabba
Jabba Aug 28 '16
Du har ret i det med lyset forudsat bilen bruger hele karossen til at regulere lyset, fremfor motor ved lygtehuset, som det ihvertfald fungerer på en bil uden luftundervogn og normal 35w xenon.

Alt andet lige kan der kun være lidt mindre luft mellem bagdæk og bagskærm hvis den er i vater da dækprofilen jo er 7mm højere på et 265/35 dæk. Det er ikke meget vi taler om, men er blot nørdenysgerrig nu når jeg har besluttet mig for 21" staggered til sommer og 21" standard til vinter.

Var din Range Rover iøvrigt en hvid Sport? I så fald tror jeg vi har fælles bekendte :)
P85DK
P85DK Aug 28 '16

Xenon på Tesla er 25w uden motor, så dem med luft bruger hele karossen til at justere

Min var en TDV8 i Stonaway Grey med lyst læder med alt :-) Den var en smule udfordret på gensalgsværdien ;-)

Jabba
Jabba Aug 28 '16
Ja, eller rettere TMS i DK/EU er ihvertfald med 25w xenon. Mig bekendt er de med 35w xenon i USA hvor det ikke er lovkrav med lygtevasker. 

Kender godt det med gensalgsværdi. Men who cares. Livet er sgu for kort til at købe andet end lige præcis det man kan lide. 
PEB
PEB Aug 28 '16

Systemet måler ikke på om bilen er i vatter. Der er foretaget en grundindstilling med en computer tilkoblet bilen og herefter regulerer bilen efter den opsætning.

Hvis man sætter baghjul på der er højere, vil luftaffjedringen ikke foretage sig noget, idet sensoren der måler højden sidder på bærearmen og den ændrer ikke stilling fordi man sætter højere hjul på.

Hvis man derimod læsser 20 kasser øl i bagagerummet ændrer bærearmen stilling og der bliver blæst mere luft i de bagerste bælge indtil den har samme højde som grundindstillingen foreskriver.

Jeg har tidligere haft Audi A6 med luftundervogn og har sænket den ved hjælp af en tester tilsluttet OBD. Man "snyder" så at sige systemet ved at give computeren nogle mål, så den sænker højden.  

Dette kan sikkert også lade sig gøre med en Tesla, hvis man havde udstyret til det.

Forummets indlæg er redigeret af PEB Aug 28 '16
P85DK
P85DK Aug 28 '16

ved du at det forholder sig sådan for Tesla? eller er det ud fra din erfaring fra Audi? Og hvordan hænger det sammen med Xenon?

Jabba
Jabba Aug 28 '16

PEB: Det lyder rigtigt. Xenon plejer normalt jo også at blive autoreguleret via sensor der sidder på bærearmen.

Hvis jeg forstår dig rigtigt, så vil der dermed også være mindre luft op til skærmen fra dækkene hvis man sætter højere hjul på? Med andre ord, vil den se en smule mere sænket ud bag, ved 265/35 vs 245/35?

Forummets indlæg er redigeret af Jabba Aug 28 '16
PEB
PEB Aug 29 '16
Citat fra P85DK

ved du at det forholder sig sådan for Tesla? eller er det ud fra din erfaring fra Audi? Og hvordan hænger det sammen med Xenon?

Det ved jeg og det hænger fint sammen med xenon. Når bilen har nået sin stilling med luftundervognen er lygterne blevet justeret derefter. Efterfølgende holder bilen altid samme niveau og lygterne ligeledes.

PEB
PEB Aug 29 '16
Citat fra Jabba

PEB: Det lyder rigtigt. Xenon plejer normalt jo også at blive autoreguleret via sensor der sidder på bærearmen.

Hvis jeg forstår dig rigtigt, så vil der dermed også være mindre luft op til skærmen fra dækkene hvis man sætter højere hjul på? Med andre ord, vil den se en smule mere sænket ud bag, ved 265/35 vs 245/35?

Ja, der vil være mindre mellemrum mellem dæk og skærmkant når hjulet bliver større. 

Det kræver sådan set at luftundervognen bliver kalibreret, hvis du kun ændrer hjulstørrelse på den ene aksel. Eller nøjes med at justere forlygterne. Lygterne vil lyse mere "i jorden" med større baghjul.

P85DK
P85DK Aug 29 '16
Citat fra PEB
Citat fra P85DK

Det ved jeg og det hænger fint sammen med xenon. Når bilen har nået sin stilling med luftundervognen er lygterne blevet justeret derefter. Efterfølgende holder bilen altid samme niveau og lygterne ligeledes.

Hvordan hænger det så sammen med at Tesla sælger bilen med forskellige dækdimensioner og der ikke er noget krav om kalibrering, når du skifter imellem dem?

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Aug 29 '16
Jabba
Jabba Aug 29 '16
Citat fra P85DK
Hvordan hænger det så sammen med at Tesla sælger bilen med forskellige dækdimensioner og der ikke er noget krav om kalibrering, når du skifter imellem dem?

Det er et godt spørgsmål, men forestiller mig at Tesla simpelthen ikke har taget højde for dette. Tænker at lyset stadig er indenfor acceptabelt spænd.

PEB?

PEB
PEB Aug 29 '16

Forskellen i højden mellem 265/35 og 245/35 er 7 mm, så det er ikke meget vi taler om. Det vil ikke påvirke lyset meget. 

P85DK
P85DK Aug 29 '16

så er mine 265 ved at have samme diameter som 245 :-)

Jabba
Jabba Sep 15 '16

PEB:

Efter jeg fik staggered baghjul på i 265/35-21 kan jeg så oplyse at der ikke er mindre mellemrum mellem dæk og skærmkant end tidligere med 245/35. Der er samme afstand. Dermed må det også betyde at bærearmen alligevel rykker sig en smule i højden.

Bilen har altså fået en lidt mere projektilagtig profil som ser lidt mere sporty ud. Har iøvrigt observeret nøjagtigt det samme på en P90D(L) med staggered Turbine setup, hvor den også hælder en smule mere nedad end med standardhjul.

Selvom jeg udelukkende gik efter det æstetiske, kan jeg konstatere at køreegenskaberne klart er den største forbedring. Igennem sving, selv med jævn hastighed, er den meget mere stabil. Man kan klart mærke at understyringen er forsvundet. Det var noget jeg bemærkede helt uden at have fokus på det. Opdagede det næste morgen da jeg tog de første par sving på min daglige rute. En meget positiv overraskelse. Utroligt hvad 20mm og en lidt bredere fælg kan gøre. 

Quote from PEB

Ja, der vil være mindre mellemrum mellem dæk og skærmkant når hjulet bliver større. 

Det kræver sådan set at luftundervognen bliver kalibreret, hvis du kun ændrer hjulstørrelse på den ene aksel. Eller nøjes med at justere forlygterne. Lygterne vil lyse mere "i jorden" med større baghjul.