Loading...
dk

Service af bremser. | Tesla Forum

webercarbmann
webercarbmann Aug 30 '16

Hej med jer. Har lige brug for lidt indspark. Vi kører i en 70D fra dec. 15 der har lige har rundet 40K. Jeg er lidt i tvivl om service. Jeg kører den til service hos Tesla kort før 80K km engang i forsommeren 2016 for at få den gået igennem inden garantien udløber. Det ligger fast. Spørgsmålet er om jeg skal ind forbi Autoskadestuen eller Hinnerup nu her inden vinter og få renset og smurt bremserne eller jeg skal vente til forsommeren. 

Min bekymring går mest på bremserne. Skiverne er meget fine  men der er noget med at klodserne kan ruste fast og ødelægge kalibrene, men er det kun et problem på pre AP bilerne eller også på de senere modeller med andre bremser? 

Ellers absolut ingen problemer ud over at det er min kone der har bilen mest og undertegnede der så kører Toyota Yaris.....:(  

DeaconWP
DeaconWP Aug 30 '16

Så meget som du kører, så vil jeg men, at du ikke løber ind i problemer.

Hvis du synes bremserne fungerer godt, så er det sikkert fordi du bruger dem tilpas godt.

Hvis skiverne er fine, så ruster dine klodser ikke fast, for så sliber de jo pænt i hverdagen.

Hvis du vil have nogen til at rense dine bremser, så er jeg da sikker på, at du også kan få Tesla til at gøre det på time regning. Og jeg tvivler på, at det vil være dyrere at få sådan en specificeret ting lavet på originalt værksted. Få et tilbud på det.

Michael84
Michael84 Aug 30 '16

Jeg blev tilbudt en fast pris på bremserens da jeg havde min til service. Jeg mener det var 675 eller 750 kr. 

JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Aug 30 '16

Bremserne på Tesla bør renses allerede ved første eftersyn og herefter én gang årligt eller for hver 20.000 km alt efter hvad der kommer først, på de Teslaer vi har serviceret har bremserne på alle uden undtagelse siddet fast, dette resulterer i defekte bremser. De hænger, de bliver skæve og belægninger/skiver bliver ødelagt. Du kan ikke i en over 2 tons tung bil regne med at du kan mærke det på bremserne hvis der er noget der trænger til rep. De sidste 3 vi har lavet har ikke engang overholdt lovens krav til bremsernes funktion når vi har modtaget dem på værkstedet, det vil i princippet sige at bilerne ikke ville kunne gå gennem lovpligtigt syn. Derudover er der selvfølgelig det sikkerhedsmæssige aspekt men det er selvfølgelig op til den enkelte hvad man gør. Min anbefaling er klar og der er ingen tvivl om hvad jeg gør på mine egne jævnligt.

DavidS90D
DavidS90D Aug 30 '16

Hmm...jeg er ikke helt med på din plan med 80.000km i forsommeren 2016 o.s.v. men netop som du oplyser med alle de kilometer tror jeg heller ikke dine bremser bliver et problem.

Det er ikke altid de biler der kører mest, der har flest problemer:

https://medium.com/@SteveSasman/how-i-used-abused-my-tesla-what-a-tesla-looks-like-after-100-000-miles-a-48-state-road-trip-6b6ae66b3c10#.8q6vau3c5

Hvorfor vil du på forhånd vælge de to nævnte (fine) værksteder fremfor Tesla SeC ?

Pris, ventetid, omdømme.. ?

Har du evt. link til sager med defekte bremser p.g.a. rust mellem klodser og kaliber ? 

DavidS90D
DavidS90D Aug 30 '16

@JeppeB - Kan du se om der er tale om en konstruktionsfejl eller en brugerfejl (bremser for lidt).

Og evt. komme med råd til hvordan man selv kan undersøge om man har nævnte problemer, eller hvordan vi kan minimere risikoen for at få defekte bremsesystemer. Tak :-) 

JeppeB_HinnerupAuto

Det bedste er at få bremserne renset og vigtigst smurt grundigt op fra ny, der er ikke gjort meget ud af smøring af bremserne fra fabrikken(det gælder ikke kun Tesla) efterfølgende vil bremserne virke bedre og holde længere. Det er lidt som undervognsbehandling, den bedste behandling er den der gives fra ny, herefter kan der gives efter behov men den grundlæggende beskyttelse er den vigtigste. Der er mage meninger om nødvendigheden af service. Det er uden tvivl en god ide at få efterset/serviceret sin bil jævnligt, det er en tung klods som udsættes for voldsomme påvirkninger dagligt og regelmæssige eftersyn vil fange de ting der kan give problemer og give en mere sikker bil. Med de holdninger nogen har til vedligehold af deres biler er jeg blot endnu mere glad for at der er indført periodisk lovpligtig syn...

PEB
PEB Aug 30 '16
Citat fra JeppeB_HinnerupAuto

Det bedste er at få bremserne renset og vigtigst smurt grundigt op fra ny, der er ikke gjort meget ud af smøring af bremserne fra fabrikken(det gælder ikke kun Tesla) efterfølgende vil bremserne virke bedre og holde længere. Det er lidt som undervognsbehandling, den bedste behandling er den der gives fra ny, herefter kan der gives efter behov men den grundlæggende beskyttelse er den vigtigste. Der er mage meninger om nødvendigheden af service. Det er uden tvivl en god ide at få efterset/serviceret sin bil jævnligt, det er en tung klods som udsættes for voldsomme påvirkninger dagligt og regelmæssige eftersyn vil fange de ting der kan give problemer og give en mere sikker bil. Med de holdninger nogen har til vedligehold af deres biler er jeg blot endnu mere glad for at der er indført periodisk lovpligtig syn...

Hej Jeppe

Hvad bruger I til at smøre med?

JeppeB_HinnerupAuto

Bremserne smøres med specialfedt til højtemperatur.

TeslaDefence
TeslaDefence Aug 30 '16

Ja DavidS90D endnu et godt eksempel på at rens og smøring er et absolut must, også - eller i særdeleshed på en Tesla. Det er ikke nok at bremse bremserne rene efter brug da dette ikke "reparerer" årsagen til at de hænger og heller ikke fjerner skidt fra belægningerne, det sliber blot rusten af skiverne, noget af dette rust sætter sig så i klodserne

Teammortensen
Teammortensen Aug 30 '16

Fruen hader rust i klodserne...

HJJ
HJJ Aug 31 '16
Rust i røret plejer at give rødhårede børn, men i klodserne vides ikke.
Måske er det sikkerheden for sikker oprindelse der spiller ind her.
Vi er nok røget af sporer, men her lader jeg Nettofolket spare og betaler prisen for en forsvarlig rep/service.
Helst hos Tesla som lovede mig tid for et par måneder siden
Hørte for nylig om en prøvetur, men jeg vil hellere have lavet bilen.
Det er næsten som b.l.a. TDC man når at få tilbud om nye ting flere gange inden klagen bliver udbedret.
Mine småting kan sagtens vente, men nu de i i 3.die kvartal og nu må de sgu da snart reagere frem for at tabe det hele på gulvet.
Der kunne jo komme noget grønt fra resten af verden .
DavidS90D
DavidS90D Aug 31 '16

@ HJJ - Det er godt du er tålmodig....og jeg gætter på du får ordnet dine klodser (!) inden der kommer noget græs der er grønnere...

Men se nu der! Dine bremser er jo ikke blevet ordnet netop fordi du vil have "professionelle" folk til opgaven. En "tilfældig" og erfaren mekaniker eller dygtig privatperson kan nemt rense og smøre bremserne som nævnt længere oppe i tråden. Man skal bare vide hvem og hvor.

Så ikke nødvendigvis et spørgsmål om økonomi, men mere om at få tingene gjort.

Stikord : Vinterdæk!

webercarbmann
webercarbmann Aug 31 '16

Hej Alle. 

Tak for indspark. Jeg tror at jeg ofrer en gang smøring på bremserne inden vinter. (Vil bestemt undgå rust i klodserne hen over vinteren...:)  Ellers ser jeg ingen grund til rigtig service før 80K km hvor der vist også skal skiftes kølevæske på batteriet. Det bliver så hos Tesla. Jeg skifter selv batterier i FOB + viskerblade. Kan også lige overkomme at fylde sprinklervæske på.  

Vh. Peter. 

Gustavsfar
Gustavsfar Aug 31 '16

Apropos skift af batterivæske. Er der nogen der ved om skift af batterivæske er betinget af antal kørte km (80.000 km) eller om det relaterer til de 4 år? 

RobertJ
RobertJ Sep 1 '16

Relaterer til de antioxiderende midler i væsken der nedbrydes over tid, og derfor de 4 år.

- R

Jabba
Jabba Sep 1 '16

Kan ikke hjælpe hvad angår batterivæske. Men hvad angår bremsevæske har jeg tænkt mig at udskifte ca. hvert andet år, ligesom jeg altid selv har gjort på mine ICE biler. Bremserne er jo ganske traditionelle og ikke med særlig "elbilsteknologi" og derfor anvender jeg samme tommelfingerregel som tidligere.

Er det nødvendigt? Langt fra altid, men så sørger jeg for at bremsevæsken er rimelig frisk og uden for megen luft/fugt og at bremserne er klar når jeg får brug for dem. Det skaber den tryghed jeg foretrækker.

Som nævnt af mange, er det god skik at bremse bremserne tørre efter vask, en våd dag eller under vinteren. Der er ikke noget nyt der. Samme principper som ICE biler. Man kan så sige at pga. Regen er det endnu vigtigere at være obs på og motionere bremserne.

Ligeledes plejer jeg at rense og smøre mine bremser en gang om året for en god ordens skyld. Hvis jeg ikke havde bilen under tag og idet hele taget kørte/parkerede bilen meget ude i den fri natur, ville jeg efterse bremserne halvårligt. Typisk i forbindelse med skift til sommer eller vinterhjul.

Der er sgu for mange mennesker (desværre nok de fleste) der kører med forkert/for lavt dæktryk og ikke vedligeholdte biler generelt. De er til fare for dem selv og andre. Kender desværre til en del skæbner der først kontrollerer dæktryk når de får skiftet sommer/vinterhjul eller når TPMS sender en advarsel. Der er desværre en grund til at TPMS og bilsyn blev et lovkrav. 

KimT
KimT Sep 1 '16

Mener værkstedet sifter væske hvert 2. år - uanset kørt km.

PEB
PEB Sep 1 '16
Citat fra KimT

Mener værkstedet sifter væske hvert 2. år - uanset kørt km.

Hvis det er bremsevæske er det korrekt.

Kølevæske til batteri/motor skiftes hver fjerde år.

Dette er i henhold til Teslas eget serviceskema.

Sider: 1 2 »