Loading...
dk

overvejelser om opgradering... | Tesla Forum

NT_nofuel
NT_nofuel Sep 7 '16

Er den glade ejer af en TMS70 fra 2015, som jeg efter længere overvejelser fik konfigureret for 1års tid siden. Fravalgte bevist AWD, soltag, luft og større batteripakke 85kwh. valgte til gengæld 2.gen lædersæder, autopilot, premium interiør og 21" turbine. 

 

Da bilen var til service hos Tesla fik jeg en lånebil, en P85! Hvilket jeg aldrig skulle ha taget imod! Følte at min s70 kunne trække fra enhver ICE bil, indtil jeg satte foden på speederen på P85 dyret! (kan godt være P85D er noget vildere) Man bliver nærmest smidt tilbage på sædet når den bare får lidt gas. Efter at ha kørt rundt i dette vidunder i 1uges tid, må jeg nok indrømme at vende tilbage til min s70 var lidt af en tilbagegang :( 

 

Alt det tidligere fravalgte udstyr som AWD, soltag m.m. savner jeg slet ikke, (elsker RWD da den har en mere livlig bagende) men den ekstra trækkraft en P model har er simpelthen ubeskrivelig og næsten uundværlig når man er tilbage i sin "sløve" s70. 

 

Så bare et råd til jer som har 70/70D, hvis I får tilbudt en Performance model som lånebil, så tak venligst nej! Den er stærk vanedannende! 

 

Nå men har så over noget tid funderet i at opgradere min s70 til en P85D, eller bare en 85D som sikkert er en del hurtigere(uden at have prøvekørt den) end 70'eren. 

 

Men hvad er det fornuftigste at gøre her? (hvis fornuften skal vægte 60% og hjertet 40%)

- Vente til AP 2.0 udkommer så man får den nyeste hardware med og købe en P120D (når den udkommer)? 
- Bytte til en P85D eller 90D og lægge nogen penge oveni?
- Eller bare være tilfreds med det man nu engang har, bilen giver i forvejen allerede rigtig mange beundrende og misundelige blikke fra dødelige ICE bil ejere. 

Forummets indlæg er redigeret af NT_nofuel Sep 7 '16
mbk
mbk Sep 7 '16

Der var en P85 med AP fra 15 på bilbasen for en uges tid eller to siden til 620k, mon ikke din kan indbringe en 530 - 540k på bilbasen. Det er vel en rimelig lille byttepris?

mbk
mbk Sep 7 '16

Denne skiller sig også ud med AP hardware. Tror de små modeller har haft et lille værditab i forhold til de store, så det er nok ret billigt at bytte op for dig.

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-s/p85-5d/2976527

mbk
mbk Sep 7 '16

Jeg gik fra en P85+ som 'lånebil' i 14 dage til min diesel Mondeo, hold op en våd klud i ansigtet, jeg hadede bare min vogn bagefter. Kunne ikke skifte gear, kunne ikke se noget grundet dårlig lys, glemte nøglen i bilen, fik 'range anxiety' over 'hvor meget diesel er der mon i tanken', etc. Men her 9 mdr efter begynder Mondeo'en at vokse på mig igen, den er ikke helt så ringe i forhold til alle de andre ICE'er jeg har kørt. Har en kammerat der kører 85D, det gør næsten ondt bare at være passager i den, fordi jeg husker tilbage. Tesla'en er dejlig.

Dieselosaurus
Dieselosaurus Sep 7 '16

@NT_nogas mange tak for advarslen. Det har jo kriblet lidt for at prøve sådan en, men det lyder som en dyr/dum ide :-)

NT_nofuel
NT_nofuel Sep 7 '16

Er en TMS70 kun 540tkr værd? Det er alligevel noget af en afskrivning på under 1år/23.000km. Ja det kan være rigtig farligt at prøvekøre en P85'er - vil ikke sige det er dumt overhovedet, det skal da helt sikkert prøves, men dyrt kan det da risikere at blive, hvis man ikke kan styre sine lyster :)

mbk
mbk Sep 7 '16

Det tror jeg.. Men du kan da prøve med en højere pris.

F.eks. prøv at sammenligne med en 70D http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-s/70d/2963187

Den har angiveligt kun kostet 570k fra ny hos Tesla (some demo vogn) og solgt til handleren for 575k.

Kan være dine fælge trækker op, men det er nok bedst at bytte dem med 19" og sælge 21" for sig, f.eks. Nu skal jeg nok ikke gøre mig for klog, men en S70 køber går nok efter lavest mulig pris.

 

Men igen, de større modeller har tabt forholdsvis mere, så hvis du vil bytte op er det forholdsvis billigt..

Forummets indlæg er redigeret af mbk Sep 7 '16
mbk
mbk Sep 7 '16

Det hjælper nok også at du ikke har kørt mere end 23.000km.

MrCoffee
MrCoffee Sep 7 '16
Husk også at gummiet ryger sig en tur på en P85, jeg kom til at slide mine op efter 6 mdr. Da alle lige skulle have et Tesla-smile, nu holder de væsentlig længere :)
NT_nofuel
NT_nofuel Sep 8 '16

Spørgsmålet er så om hvor længe Tesla-smilet skal holde? Må da indrømme at jeg i ny og næ, selv efter snart 1års ejerskab, træder pedalen i bund, bare for at få lidt smil frem. Det hjælper faktisk ligefrem på glædes-faktoren :) 

 

Flere steder gives der udtryk for at en P85 kan sidestilles med en 85D mht. performance og træk kræft. Tesla i Århus har stadig en del demobiler og lettere brugte servicevogne til salg. (hvilket måske også kan medvirke til det svære privatsalg på bilbasen) Så må se hvad de skal have i byttepris for en 90D, hvis jeg kan "nøjes" med den...   

P85DK
P85DK Sep 8 '16

90D fremstår som uforholdsmæssig dyr på bilbasen og hos Tesla, du får en fuldspec'et P85D for 800 i øjeblikket. Du kan hente en 85D med lidt mindre udstyr for 700. Der er et pænt udvalg og der er flere af dem som har været til salg i mere end 6 måneder.

Udfordringen er at der er tale om en høj kapitalbinding for en brugt bil. Potentielle købere holder det overfor andre brugte bilmærker som de kan få på flex leasing kontrakter, hvilket kræver betydeligt lavere kapitalbinding.

Leasing og flexleasing har gjort markedet for dyre brugte biler svært.

MOS
MOS Sep 8 '16
Citat fra NT_nogas

Flere steder gives der udtryk for at en P85 kan sidestilles med en 85D mht. performance og træk kræft.

Jeg vil vove den påstand, at en 85D snildt kan rykke fra en P85 på våd vej og endnu mere på sneglatte veje. Den kan bare bedre plante kræfterne i underlaget. En P85 vil så nok alligevel indhente og overhale 85D, når kommer på den anden side af de 100 km/h. Performancemodellen vinder ved de høje hastigheder, fordi den bare kan levere flere kW.

Skal man vælge mellem 85D og P85, så må man gøre op med sig selv, om man ønsker god allround trækkraft eller performance acceleration ved høje hastigheder.

fmm1000
fmm1000 Sep 8 '16
Nu er jeg ikke den store helt i Tivoli rutchebaner, så P85D får jeg det dårligt af. Min egen 85D synes jeg er sjov og giver fint sug i maven. Har målet den til 0.82 G
4.2 sek fra 0-100 og 3,7 sek med Roll out 0-60 miles ned ad motorvejsramper.
Jeg har lavet over 50 0-100 accellerationer samt flere hundrede 20-50 og 20-80 accelerationer og har kørt over 60.000 kilometer (dog med et vinterdækskifte inkluderet) på mine originale dæk. Så der er en del sparet i forhold til p85 på dæk.
P85DK
P85DK Sep 8 '16
Citat fra MOS
Citat fra NT_nogas

Flere steder gives der udtryk for at en P85 kan sidestilles med en 85D mht. performance og træk kræft.

Jeg vil vove den påstand, at en 85D snildt kan rykke fra en P85 på våd vej og endnu mere på sneglatte veje. Den kan bare bedre plante kræfterne i underlaget. En P85 vil så nok alligevel indhente og overhale 85D, når kommer på den anden side af de 100 km/h. Performancemodellen vinder ved de høje hastigheder, fordi den bare kan levere flere kW.

Skal man vælge mellem 85D og P85, så må man gøre op med sig selv, om man ønsker god allround trækkraft eller performance acceleration ved høje hastigheder.

hmmm - mit bud er at en 85D slår en P85 på alle parametre også ved motorvejshastighed. Ved lave hastigheder er det bedre greb der gør udslaget, ved højerehastigheder er det nyere teknik i inverters og mere effektive motorer. 

MOS
MOS Sep 8 '16
Citat fra P85DK
hmmm - mit bud er at en 85D slår en P85 på alle parametre også ved motorvejshastighed. Ved lave hastigheder er det bedre greb der gør udslaget, ved højerehastigheder er det nyere teknik i inverters og mere effektive motorer.

Delvist enig - ved lave hastigheder må 85D kunne accelerere hurtigere pga. bedre vejgreb med 4-hjulstrækket.

Men jeg er nu ikke sikker på, du har ret ved motorvejshastigheder. Der burde P85 ikke have problemer med at overføre kræfterne igennem baghjulene og ned i asfalten. Derfor må de flere kW resultere i bedre acceleration. Jeg har aldrig prøvet det, men jeg ville godt tage et friskt væddemål på, at hvis man kørte to Tesla'er (85D og P85) side om side med 100 km/h og fyrede dem af samtidig, så ville P85 rykke fra 85D. Her må det være max. effekten, der er afgørende for accelerationen.

Mere effektive motorer (i betydningen højere virkningsgrad) på 85D vil resultere i lavere forbrug og længere rækkevidde end P85 (ved normal, behersket kørsel forstås!). Måske vil rækkevidden også være bedst i 85D ved sportslig kørsel, men her er jeg lidt mere usikker.

Jeg har selv valgt en 85D pga. bedre rækkevidde, bedre vejgreb og dermed hurtigere acceleration ved lave hastigheder og våde/glatte veje. Jeg prioriterede dette fremfor hurtige accelerationer ved høj fart, da jeg vurderede, at jeg oftere har fornøjelse af en lynstart end en lynhurtig overhaling på motorvej.

 

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 8 '16
Jabba
Jabba Sep 8 '16

Enig. Ud fra hvad jeg har læst er en P85 ikke hurtigere end en 85D. Hverken ved acceleration ved lav eller høj hastighed. Tværtimod. Især ved drag race grundet mindre greb.

 

Som jeg ser det er fordelene ved at vælge en P85(+) fremfor en 85D:

- Baghjulstrukket dynamik (hvis man er til det)

- Større Frunk

- Mindre støj/hvinen grundet manglende frontmotor

- Mindre slid på fordæk. Men mere slid på bagdæk :)

- En lavere brugtpris

- Røde bremsekalipre (såvidt jeg husker kun tilbudt på p85+)

 

Der er også en hel del ulemper, men dem vil jeg gemme til en anden gang.

 

Fin bil uanset. Men jeg var gået efter en 85D forudsat man ikke værdsætter nogle af punkterne jeg har listet foroven.

 

Citat fra P85DK
 

hmmm - mit bud er at en 85D slår en P85 på alle parametre også ved motorvejshastighed. Ved lave hastigheder er det bedre greb der gør udslaget, ved højerehastigheder er det nyere teknik i inverters og mere effektive motorer. 

P85DK
P85DK Sep 8 '16

@Mos - der er bare den lille bitte hage ved motorvejshastighederne, nemlig at effekten fra batteriet bliver en begræsning. Så en P85 kan ikke udnytte en eventuel større motoreffekt, da den ikke modtager større effekt fra batteriet end en 85D. Men det må da komme an på en prøve og jeg tager gerne dit væddemål :-)

Og der er slet ingen tvivl om at 85D har bedre rækkevidde under alle konditioner.

Du har en 85D, så skal vi bare finde en med en P85 :-)

Den eneste fordel en P85 har på nuværende tidspunkt over en 85D fra en brugtvognskøber er at den er billigere og ganske pænt endda :-)

mbk
mbk Sep 8 '16

Tror også 85D er hurtigere end P85 på toppen, men er lidt usikker hvem der når den først, P85 kan vist ikke køre meget hurtigere end 210 grundet motoren arbejdsområde .

Jeg ved ikke om vægt forskellen går lige op, den har en større hækmotor men 85D har to mindre motorer.

MOS
MOS Sep 8 '16
Citat fra P85DK

@Mos - der er bare den lille bitte hage ved motorvejshastighederne, nemlig at effekten fra batteriet bliver en begræsning. Så en P85 kan ikke udnytte en eventuel større motoreffekt, da den ikke modtager større effekt fra batteriet end en 85D. Men det må da komme an på en prøve og jeg tager gerne dit væddemål :-)

(...)

Du har en 85D, så skal vi bare finde en med en P85 :-)

Jeg kan ikke afvise, at du har ret mht. effektbegrænsningen fra batteriet. Men det kunne da være sjovt at prøve det af. Jeg har en 85D. Hvem stiller op med en P85?

Citat fra mbk

Tror også 85D er hurtigere end P85 på toppen, men er lidt usikker hvem der når den først, P85 kan vist ikke køre meget hurtigere end 210 grundet motoren arbejdsområde .

Jeg ved ikke om vægt forskellen går lige op, den har en større hækmotor men 85D har to mindre motorer.

85D har en topfart på 250 km/h, så ja, den er hurtigere på toppen. Men det jeg mente, var at P85 burde være hurtigere i mellemacceleration fra f.eks. 100-150 km/h. Vægtforskellen er minimal, så det tror jeg ikke gør den store forskel. Det betyder nok mere, om batteriet er ladet helt op og hvor varmt det er.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 8 '16
NT_nofuel
NT_nofuel Sep 8 '16

Var ude og prøvekøre en 90D hos Tesla og må nok sige at der er virkelig ryk i den ifht. en ganske alm 70'er. Tesla medarbejderen fortalte også at 85D/90D kunne sidestilles med en P85, men at 85D ville nå op på samme hastighed i alt slags vejr, hvilket P85'en nok ville have svært ved i vådt vejr pga manglende vejgreb. Synes både 85D og P85 begge trækker lige godt, men P85 er lige en tand sjovere at køre i, men AWD griber sig fast til asfalten som en killing!

 

Det der måske er lidt skuffende er at 90'eren kun har en rækkevidde på omkring 420km ved 100% opladning. Tiltrods har 70RWD stadig 360km, så sølle 60km i forskel. 70/70D holder priserne ret godt, mens P85D og 90D har tabt en del værdi. Men priserne hos Tesla ligger nok stadig en ca 80.000kr over brugtpriser fra bilbasen. (hvilket nok er klart, da de skal give fornyet garanti osv) 

Sider: 1 2 3 4 5 6 7 »