Loading...
dk

D modeller - hvilken motor/aksel trækker mest? | Tesla Forum

Jabba
Jabba Sep 12 '16

Nogen der ved hvad standard parametrene er for D modellerne, ift. distribution af kræfterne ned til hjulene?

Med andre ord... er det f.eks. konstant AWD med 40% træk for og 60% bag eller er fordelingen anderledes, hvor f.eks. en motor ikke er aktiv indtil der er behov for den ved manglende greb eller ved kraftig acceleration?

Selvfølgelig udgår jeg fra at fordelingen ændrer sig når traction control træder til. Men tænker på normal kørsel uden traction problemer? 

Synes jeg har læst konflikterende budskaber. Læste en artikel om P85D skrevet af JB Straubel, hvor han skriver at de sætter den store bagmotor til at "sove" når der ikke er brug for den. 

Men er det samme tilfældet med en 85D hvor bagmotoren er mindre? Ved at i Range Mode benyttes frontmotoren mere end normalt, men hvor meget bliver frontmotoren vs. bagmotoren normalt brugt på en 85D ved normal kørsel?

KimT
KimT Sep 12 '16

I ikke-P modeller er motorene ens foran og bag. Det er gearingen der er forskellig.

www.teslamotorsclub.com har wk057 lagt flere grafer op hvor man kan se hvornår/hvordan motorene arbejder sammen. Men du kører kun med AWD når der er brug for kraften.

Så den kører så at sige med RWD og tænder front motor når du accelrerer. Og som du også skriver, så mener jeg også at range mode ændre på denne opførsel, men kan ikke huske det. Søg selv

ElPeter
ElPeter Sep 12 '16

... og det er jo ret genialt - ved at have forskellige udvekslinger på de to motorer opnår de til dels det de prøvede på roadsteren (2 gear), men uden den besværlige gearkasse.

Jabba
Jabba Sep 12 '16
KimT: har du et direkte link til de grafer? Kan finde masser af indlæg fra wk057, men ikke de omtalte.

Det lyder som at rækkefølgen er modsat på en PxxD og en xxD. Med andre ord, så skriver JB Straubel at en P85D kører FWD og vækker RWD ved behov og ifølge hvad du siger er det vice versa for en non-P D model. Sidstnævnte lyder logisk og synes det virker mærkeligt at en PxxD ikke skulle køre RWD standard eller ihvertfald have "RWD bias".
Forummets indlæg er redigeret af Jabba Sep 12 '16
gronkjaer
gronkjaer Sep 12 '16

tror nærmere det er modsat, da jeg kan høre min frontmotor konstant ved alle hastigheder.. tandlægebor agtigt... Det er nok nærmere modsat, at frontmotor trækker konstant, og bagmotor sætter ind ved accelleration. har en 85D...

Jabba
Jabba Sep 12 '16
Det også det jeg tror. I så fald kører alle D modeller med front motor ved jævn kørsel, indtil behovet for bagmotor opstår.

https://forums.tesla.com/...one-did-tesla-choose

gronkjaer
gronkjaer Sep 12 '16

men det havde da været dejligt, hvis det havde været omvendt, da man så kun hørte den frontmotor når man gav den gas... :-)

edge
edge Sep 12 '16
Har I prøvet om der er forskel på om range mode er slået til eller ej? Uden at jeg er specielt inde i sagen, synes jeg der plejer at blive sagt at det er baghjulene der trækker, undtagen når den får fuld skrue og undtagen når range mode er sat til. Min P85D larmer markant mere fra frontmotoren, hvis jeg slår range mode til.
burns
burns Nov 25 '16
Jeg har fået at vide af Tesla at D modellen trækker mest på baghjulene ved almindelig kørsel. Dvs at front motoren laver mindre ved almindelig kørsel. Accelererer man kraftigt bruges begge lige meget.

Jeg synes hente klart at motoren i bag larmer mest. Og ved ca 60 km/t konstant hastighed på plan vej er der en konstant hyletone. Jeg mener det er en fejl, men Tesla mener det er uden for tolerance. Ret surt.
P85DK
P85DK Nov 25 '16

prøv at slå range mode til og se om det ændre lyden?

burns
burns Nov 26 '16
Citat fra P85DK

prøv at slå range mode til og se om det ændre lyden?

Det har jeg prøvet på min med det resultat at jeg aldrig nogensinde vil bruge range mode mere. Det støjer så man bør bruge høreværn.

P85DK
P85DK Nov 26 '16

ok - enten har du en seriøs defekt eller også er du ekstremt følsom. Ja, det kan høres, men det kan på ingen måde beskrives som at det er nødvendigt med høreværn.

TorbenS
TorbenS Nov 26 '16

Med Range Mode ON kommer der en markant højfrekvent hyletone som varierer alt efter hastighed og belastning. Jeg kan godt acceptere lyden men min kone synes den er meget generende.

Så jeg tror det er meget individuelt hvor meget lyden generer

MOS
MOS Nov 26 '16

Eller også er det meget individuelt, hvor kraftig hyletonen er. Jeg har bemærket, at forummets medlemmer har endog meget forskellige beskrivelser af, hvor generende hyletonen fra frontmotoren er. Og jeg har svært ved at forestille mig, at det udelukkende er noget subjektivt. Det kunne nu være interessant at prøve hinandens biler af for at høre, om de faktisk lyder forskelligt, eller om det bare er forskellige opfattelser af samme lyd.

Personligt kan jeg godt høre lyden i min S85D, men den er så svag, at jeg kun kan høre den, fordi bilen i øvrigt er så lydløs. Havde der også være en forbrændingsmotor, så var elmotorens lyd fuldstændig blevet overdøvet. Med lidt musik på ganske moderat styrke kan jeg heller ikke høre motoren længere.

burns
burns Nov 26 '16

@MOS: Så er du heldig. Jeg kan høre min selv over relativ høj musik, men Tesla mener det er indenfor tolerance. :-(

NCL
NCL Nov 26 '16
Burns: Nu ved jeg ikke hvor du kommer fra, men det kunne måske være en ide at prøve en tur i en anden bil, for at finde ud af om du hører det samme der. Lyden fra bagmotoren kan generelt også dæmpes en hel del med noget ekstra lydisolering.
edge
edge Nov 26 '16
Hvis man synes det er et reelt problem, skal man helt klart prøve at køre et par andre Teslaer og se om problemet er det samme. Min p85d giver en beskeden hyletone fra frontmotoren ved ca. 80-85 km/h som jeg kun bemærker hvis jeg lytter efter den. Med range mode on er det til gengæld irriterende nok til at at jeg aldrig ville køre med det slået til.
gronkjaer
gronkjaer Nov 26 '16

Nu er jeg en af dem der har klaget en del over hyletonen i frontmotoren... Min lød så højt at jeg skulle høre musik i bilen for at kunne holde ud at køre i den...  Pludselig for ca. 1 til 1,5 måneds tid siden, stoppede hyletonen i frontmotoren, så nu er lyden meget beskeden, og jeg nyder nu at køre i bilen.. :-)  min bil har gået 33.000km. og den har larmet efter de første 1000km til 29.000 km. de sidste 4000 km har været en fornøjelse...  Så der er håb forude.. :-)

burns
burns Nov 27 '16
Citat fra NCL Burns: Nu ved jeg ikke hvor du kommer fra, men det kunne måske være en ide at prøve en tur i en anden bil, for at finde ud af om du hører det samme der. Lyden fra bagmotoren kan generelt også dæmpes en hel del med noget ekstra lydisolering.

Jeg har fået en tur i min kollegas S85 og ja, jeg ved den kun har en 1 motor som er større og derfor kører med anden frekvens, men for dælen hvor er jeg misundelig på hans støjniveau. Det er praktisk taget ikke-eksisterende. Jeg har også haft en låne-Tesla med samme konfiguration. Samme stilhed. S85D-modellerne bliver bare nemt ramt af hyle-problematikken (og det ved Tesla godt), men de har ingen løsning på problemet.

Men Tesla siger at det eneste de (Århus) kan gøre er at tage en lydoptagelse og sende den til USA. Hvis USA siger det er ok, så kan de intet selv gøre, ud over at tilbyde at teste bilen igen.

Men det giver mig da håb at gronkjaer skriver at hans blive stille igen, selv om jeg egentlig ikke tror det vil ske for min. På min er det hylen fra bag-motor der er problemet. Front motoren lægger jeg ikke så meget mærke til.

Raymond
Raymond Nov 27 '16

Min 90D har også ændret lydniveau indenfor de sidste par måneder(Version 8), jeg har en aftale d.2/12 angående DU'en - front.