Loading...
dk

Type 2 kabel / adapter | Tesla Forum

Kmj
Kmj Oct 7 '16

Hvis man skal lade ved Eon/Clever de steder de har type 2 udtag. Skal man så købe et Type 2 kabel, til ca 2.000 eller kan man nøjes med at købe en  adapter som kan sættes på det man modtog fra Tesla ved købet af bilen?

Bianco
Bianco Oct 7 '16

Både og...

De fleste Clever har begge muligheder. De fleste eon (ex. Better Place) har kun et udtag uden kabel.

Generelt så har de store ladestandere på rastestop et type2 kabel, så du stikker deres stik ind i Teslaen.

Og de små standere i bymiljøet har kun et udtag, så du selv skal have et type2-til-type2 kabel, som du stikker i henholdsvis stander og Tesla.

Det kabel du fik sammen med bilen kan ikke benyttes til type2 (og der findes ikke en adaptor). Hvis du kan finde et rødt CEE stik, så kan du bruge kablet der kom med bilen :-)

KimT
KimT Oct 7 '16

Hvis du mener prisen er for høj for kablet kan du evt. leje et kabel igennem e-on f.eks. ifm med deres all-inclusive til 49,/md

DeaconWP
DeaconWP Oct 7 '16

Kmj. Hvis den E.On stander du vil bruge har et type 2 kabel monteret, skal du ikke bruge noget. Du bruger bare det kabel, som sidder på standeren, og så får du de 11 kW.

Du kan ikke bruge dit originale kabel på en E.On stander, heller ikke med en adaptor.

Ønsker du at lade med en større ladeeffekt fra en E.On hurtiglader, skal du bruge den standard der hedder ChaDeMo. Til den skal du bruge en adaptor, som du køber hos Tesla formedelst 3.500 kr.

Du kan med fordel læse:

www.teslaforum/forum/topic/2379

ClausK
ClausK Apr 7 '19
Kan man i forvejen se nogen steder om en EON stander har kabel med stik tilgængelig ?
KimT
KimT Apr 7 '19

Ja - via deres App eller via deres hjemmeside. Men specielt de små stander er tit blokeret af ICE, eller de kan være blokkeret af alt mulig andet. Så du kan ikke være sikker på at de er tilgængelige.

Gyzz
Gyzz Apr 8 '19

kan man ikke komme til at lade med mere end 11 (22kW med dual lader) på type 2 stik....

jeg prøvede mit Clever abonnement i weekenden på Odden havn hvor de har Type 2 stik (AC 43kW) men den kunne ikke lade med mere end 50km/t (3x16A) den burde da kunne komme i nærheden af 250km/t på 43kW eller er det laderen i bilen der "begrænser" ladningen ???

 

KimT
KimT Apr 8 '19

Det er pga. AC og DC. Tesla kan ikke lade mere end 11kWh på AC - 22kWh hvis man i sin S har en dobbeltlader. Hvis du skal have højere hastigheder skal det være DC.

Så det har været ren spild at du har blokkeret for en hurtiglader med din Tesla, som den ikke kan udnytte ;-)

 

mbk
mbk Apr 8 '19

@Gyzz

Onboard lader laver konverteringen fra AC til DC på batteri. På CCS, CHAdeMO og Supercharging er det DC ladning og bilens onboard lader benyttes slet ikke.

Model S har originalt 11kW/3x16A med enkelt lader, med dobbel lader har den 22kW/32A.

Da Model X kom på markedet lavede de laderen om, så den kan lade med 16.5kW/24A, den kom også i Model S og de stoppede med at tilbyde dobbel lader.

Model 3 kan lade med 11kW/3x16A.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Apr 8 '19
mbk
mbk Apr 8 '19

Kan se at det er et gammelt indlæg der er vækket til live. Hvis nogen skulle komme forbi denne tråd, så kan jeg nævne at der pt. følger et Type 2 ladekabel med hvis man køber en ny Tesla.

Gyzz
Gyzz Apr 8 '19

Øv Bøv, det var mere for at have en hurtiglader ved vores sommerhus..... når jeg nu har Clever abonnement med alt inklusive er det jo gratis i modsætning til at lade i sommerhuset hvor jeg selv skal betale for strømmen, men med 11kW skal jeg godtnok på nogle lange løbeture for at lade bilen op ;-)

MOS
MOS Apr 8 '19

@Gyzz

Du løber da bare fra Clever ladestanderen og tilbage til sommerhuset, lader bilen stå og lade natten over, og løber så tilbage for at hente bilen igen dagen efter. :-)

Eller evt. en morgen- og aftenløbetur samme dag.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 8 '19
Gyzz
Gyzz Apr 8 '19

ja det må nok blive løsningen ;-))

man kommer i super form af en Elbil ;-O

Forummets indlæg er redigeret af Gyzz Apr 8 '19
Johannelund
Johannelund Apr 8 '19
@Gyzz. Få dit sommerhus registreret som elopvarmet, hos BBR og indsend denne dokumentation til dit sommerhus elselskab, så betaler du kun den lave elafgift af forbrug over 4000 kWh, blev vedtaget i energiforlig 2018.
mbk
mbk Apr 8 '19

Nu har jeg ikke sommerhus, men 4000kWh i et sommerhus er nok lidt hårdt at komme op på. Kommet selvfølgelig an på hvor meget el opvarmning kontra brændeovn og hvor ofte man bruger det og hvor stort det er, men synes der er langt til 4MWh

Gyzz
Gyzz Apr 9 '19

jaaeoo jeg ligger omkring 900kW i kvartalet så jeg tror ikke besparelsen kan betale alle de kW jeg skal bruge for at kommer over 4000kW ;-)

jeg tror faktisk at det er billigere at købe en CaDeMo adaptor den kører så vidt jeg kan se DC 50kW, det ser ud til at der er en mindre model på vej

migselv
migselv Apr 9 '19

Hvis man har et E.On All-Inclusive abonnement med hjemmeladeboks kan man tage denne med ud i sommerhuset og få det strøm man bruger til opladning refunderet.

Clever har vel en lignende løsning til deres All-Inclusive abonnement. Hvis ladeboksen er sat på et CEE stik kan denne sikkert godt tages med på samme måde.

Forudsætning er nok at der er mobil dækning ved sommerhuset samt en CEE stikdåse.

KimT
KimT Apr 9 '19

Nye installationer - både eon og clever - er med fast kabel. Tror ikke nogen af dem acceptere installation via stikdåse mere

Gyzz
Gyzz Apr 11 '19

Clever gør ihvertfald ikke, jeg efterspurgte en ladeboks til CEE stik fra Clever for 2mdr siden da de havde ventetid på installation af boksen ... det havde de ikke ;-(

PeterE
PeterE Apr 11 '19
Citat fra Johannelund @Gyzz. Få dit sommerhus registreret som elopvarmet, hos BBR og indsend denne dokumentation til dit sommerhus elselskab, så betaler du kun den lave elafgift af forbrug over 4000 kWh, blev vedtaget i energiforlig 2018.

Ja, det er en god ide - det er bare ikke tilladt ift aftalen med EON. EON henter jo en fuld afgift retur, som du kun har betalt delvist hvis du har reduceret el-afgift. Kreativt nok, enig. Bare ikke i orden, men det skal jeg slet ikke være dommer over - bare rolig :)

Sider: 1 2 »