Loading...
dk

App: oplad din Tesla når elproduktionen udleder mindst co2 | Tesla Forum

oliviercorradi
oliviercorradi Oct 31 '16

Hej allesammen,

For et par måneder siden startede vi Electricity Map, som viser hvor meget co2 der er udledt af elproduktionen. Vi overvejer at lave en Tesla app, som giver dig muligheden for at :

- forstå hvor grøn el'en du bruger til at oplade dit batteri er
- vælge optimale opladningstidspunkter således du prioriterer el med lav co2 indhold

Er det noget der vækker interesse? Hvis ja må I meget gerne svare her, eller skrive en privat besked.

Olivier

Teslasse
Teslasse Oct 31 '16

Det lyder tiltalende. Jeg er med.

 

MOS
MOS Oct 31 '16

Hvorfor lige en Tesla app? Kan den ikke fint bruges uanset elbilens mærke? Eller om det nu er en maskinfuld vasketøj, der sættes over? Elproduktion med lav CO2-udledning er vel relevant, uanset hvad man bruger el til.

Ellers glimrende idé, der vil hjælpe folk til at være mere miljørigtige.

oliviercorradi
oliviercorradi Oct 31 '16

Du har fuldstændig ret @Mos!

Vi har et system som gør det muligt for all apparater at hente co2 data og derefter planlægge deres operationer bedst. Du kan også selv tjekke http://electricitymap.tmrow.co fra din smartphone. Vi vil dog gerne starte med et konkret apparat (Tesla'en) for at vise et eksempel. Vi håber andre følger med!

jensk2
jensk2 Oct 31 '16

Her: http://www.energinet.dk/DA/El/Sider/Elsystemet-lige-nu.aspx

Kan man se at 'lige nu' udleder produktionen af en kWh el 310 g CO2. Da en Tesla jo bruger 209 Wh/km, medfører det en udledning på 71 g CO2/km, hvad der er langt over halvdelenen af en VW Up og højere end ønsket. Så lige nu skal man IKKE lade:-)

 

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Oct 31 '16
DavidS90D
DavidS90D Nov 1 '16

Nej! Det vækker overhovedet ikke interesse....så længe der sidder nogen for bordenden som er ligeglade.

oliviercorradi
oliviercorradi Nov 1 '16

For en god ordens skyld @jensk2, hvordan kom du frem til 71gCO2/km? 
209 Wh/km * 0.310 gCO2/Wh = 64.79 gCO2/km med mindre jeg gik glip af noget.

Desuden har vi en lidt mere precist beregning af CO2'en i Dansk el sammenlignet med energinet da vi beregner CO2'en af importeret el baseret på produktionen af naboen, hvor energinet ellers bruger en konstant værdi (som de desuden sætter til 0 for Norge, hvilket er lidt for optimistisk). Basalt set betyder det at hvis Tyskland har grønnere el fordi de har meget sol / vind tager vi det i betragtning i stedet for at sige at der er samme situation som hvis de havde brugte kul i stedet for.

jensk2
jensk2 Nov 1 '16

Helt rigtigt, ved 310 g/kWh er Teslaens udledning 65g. Min udregning var 10 sekunder før, hvor Elnet.dk oplyste 364 g/kWh = 71g/km. Lige nu er tallet i Energinet.dk 223 g/kWh => 47g/km.

Jeg syntes du skulle linke til hvem vi er 'Dansk El'?

Jeg har selv tidligere kommunikeret med Energinet.dk, fordi det var indlysende at Danmarks solcelle el produktion IKKE gik rigtigt in i det nordiske regnskab her: http://www.energinet.dk/DA/El/Sider/Det-nordiske-elsystem.aspx

Er du sikker på at Energinet.dk benytter en fast værdi for importeret strøm? Jeg syntes ikke det intuitivt passer med hvad Energinet.dk viser?

 

 

 

oliviercorradi
oliviercorradi Nov 2 '16

@jensk2, ja det kan du se nederst i tabellen på denne side: http://www.energinet.dk/...ystemet-lige-nu.aspx

Derfor bruger jeg helst vores værdier :)

jramskov
jramskov Nov 2 '16

Fin side, men hvorfor er en stor del af det danske forbrug "unknown"?

sjensen
sjensen Nov 2 '16

Se også http://el-bil.appspot.com/ som er lavet til at passe i Tesla browseren.

Det vi først og fremmest mangler er prognosedata for ca 3 døgn frem. Optimalt set både prognose for CO2, vind/sol % og el-spot-priser. Det ville gøre det muligt at optimere opladningen.

 

koden
koden Nov 2 '16
Citat fra DavidS90D

Nej! Det vækker overhovedet ikke interesse....så længe der sidder nogen for bordenden som er ligeglade.


Ditto her... tåbelige politikere...
oliviercorradi
oliviercorradi Nov 2 '16
Citat fra jramskov

Fin side, men hvorfor er en stor del af det danske forbrug "unknown"?

Det er fordi energinet desværre kun har tal for vind, sol, og "resten". Vi arbejder på at få det delt op..

Citat fra sjensen

Se også http://el-bil.appspot.com/ som er lavet til at passe i Tesla browseren.

Det vi først og fremmest mangler er prognosedata for ca 3 døgn frem. Optimalt set både prognose for CO2, vind/sol % og el-spot-priser. Det ville gøre det muligt at optimere opladningen.

 Super fedt! Ved du hvem der har lavet denne side? Jeg kan godt få lavet en prognose model sammen med nogle fra DTU.

Forummets indlæg er redigeret af oliviercorradi Nov 2 '16
jensk2
jensk2 Nov 2 '16
Citat fra oliviercorradi

@jensk2, ja det kan du se nederst i tabellen på denne side: http://www.energinet.dk/...ystemet-lige-nu.aspx

Derfor bruger jeg helst vores værdier :)

 

Jamen det er da unødvendigt, at der anvendes faste værdier for CO2/kWh for importen fra andet land! Hvis du kigger på min tidligere link http://www.energinet.dk/DA/El/Sider/Det-nordiske-elsystem.aspx og vælger 'Tabel', ses det at Energinet.dk dynamisk offentliggør fordelingen af produktionen i vores nabolande, opdelt per kategori  (Nuclear, Hydro, Wind ...). Så det er jo kun at beregne gennemsnits CO2 for importen også, ud fra disse tal!.

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Nov 2 '16
oliviercorradi
oliviercorradi Nov 2 '16
Citat fra jensk2
Citat fra oliviercorradi

@jensk2, ja det kan du se nederst i tabellen på denne side: http://www.energinet.dk/...ystemet-lige-nu.aspx

Derfor bruger jeg helst vores værdier :)

 

Jamen det er da unødvendigt, at der anvendes faste værdier for CO2/kWh for importen fra andet land! Hvis du kigger på min tidligere link http://www.energinet.dk/DA/El/Sider/Det-nordiske-elsystem.aspx og vælger 'Tabel', ses det at Energinet.dk dynamisk offentliggør fordelingen af produktionen i vores nabolande, opdelt per kategori  (Nuclear, Hydro, Wind ...). Så det er jo kun at beregne gennemsnits CO2 for importen også, ud fra disse tal!.

Enig! Men hvis du tænker over det, så skal du jo også tælle nabolandenes import med. Den afhænger så af hvordan naboernes naboer producerer.. og hvordan naboernes naboers naboer producerer.. og sådan kan man godt blive ved lang tid! Fejlen bliver dog hurtig mindre og mindre, så man kan godt nøjes med kun at tage naboen med. Vi har dog en model som tager alle lande i betragning (mere info her). Vi er i hvert fald enige om at et fast tal for import ikke er godt nok.

sjensen
sjensen Nov 2 '16

@oliviercorradi skrev "Ved du hvem der har lavet denne side?". Jeps, det er mig :-)

jensk2
jensk2 Nov 2 '16

@oliviercorradi

Hvis Norge i sine produktionstal indregner Deres imports fordeling, kan VI bruge Norges tal i vores import. Jeg syntes det lyder som forholdsvis begrænset recursion?

oliviercorradi
oliviercorradi Nov 2 '16
Citat fra jensk2

@oliviercorradi

Hvis Norge i sine produktionstal indregner Deres imports fordeling, kan VI bruge Norges tal i vores import. Jeg syntes det lyder som forholdsvis begrænset recursion?

Altså hvis Norge har en linje der hedder "import" må vi finde ud af hvordan denne importeret strøm blev produceret. Da denne importeret strøm, eksempelvis fra Sverige, både kan være produceret lokalt og importeret, må man kigge videre på hvem Sverige importerer fra, osv.. Du kan derfor risikere at have en længere rekursion. Lad os tage den som privat besked hvis det ikke giver mening, da vi kommer lidt uden for emnet her :)

jensk2
jensk2 Nov 4 '16

Hej Igen

Der er kun en rationel vej, som ikke giver ubegrænset recursion. Hver MWh udvekslet skal have metadata for CO2/MWh. Når Norge sælger strøm til os, er Norges CO2 tal lig Norges egenproduktions CO2/MWh og den vægtede sum af Norges import fra andres CO2/MWh.

Bliver aldrig perfekt, men en mange faktor bedre end at sætte 'Svensk Strøm == 40 gCO2/kWh)

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Nov 4 '16
Johannelund
Johannelund Nov 4 '16

Hvis man har solceller har politikerne lavet en lovgivning der tilskynder til at oplade sin elbil når man kommer hjem fra arbejde og solcellerne stadigvæk producerer, Dette har dog den bivirkning at det netop er på det tidspunkt hvor de kulfyrede kraftværker må træde til, fordi DK behov for strøm er størst.

Endnu et eksempel på inkompetent lovgivning 

Sider: 1 2 »