Dine oplysninger fortæller mig, at du i begge tilfælde lader på en 32 amperes installation.
Og at du derfor ikke bruger din medleverede mobil lader, da den jo er begrænset til 3 X 16 ampere.
Og du har i dette tilfælde manuelt begrænset ladestyrken til 3 gange 16 ampere.
Her kommer lidt matemtik.
Billede nummer et:
Der viser bilen, at den er tilkoblet mere end en enkelt fase, da der står 3 i displayet ved de 10/32 Ampere.
De 32 ampere kommer fra, at din ladeboks har tilladt 32 ampere, med de signaler den sender til bilen. (Giver tilladelse til at trække op til 32 Ampere)
10 tallet kommer som et resultat af den aktuelle ladestrøm, som bilen optager.
Bilen viser dig altså, at den har en opfattelse af, at den lader med 3 gange 10 ampere, som jo er tæt på 30 ampere.
Hvori ligger så fejlen? Tja, den optager 30 ampere, som er et afrundet tal. Det kan den komme frem til, ved at den faktuelt optager 2 gange 16 ampere, som du jo har begrænset ladningen til. Og den samlede strøm, som så er 32 ampere, deler den ud i visningen i displayet som 3 gange 10 ampere. Og her har den så kun primær laderen i brug.
Så det ser ud til, at din bil lader med de bestilte 16 ampere, men kun gør det på 2 af de 3 faser.
Den fase kan mangle flere steder. Det kan være i din hovedtavle med 32 amperes sikringer, eller allerede ude i "mastesikringen", som er i elværkets forsyning til dig. Hvis der ikke mangler strøm andre steder i Jeres installationer, er det ikke i elværkets system, men i Jeres eget.
Hvis der ikke er gået en sikring i din 32 amperes sikringsboks, kan der være en fejl i din lade boks, som bevirker det samme. Kan du motionere en sikring i den boks? kan du se om der er gået en sikring i den boks?
Det er svært at måle på et kabel, der kommer fra en ladeboks, for boksen skal egentlig slukke for strømmen, når der ikke er koblet en bil til. For at der ikke er spænding på det løse stik, der jo kan ligge og rode mange steder, når det ikke er sat i.
Er det ikke muligt for dig at finde en sprunget sikring, kan du koble en anden bil til din lade installation, eller lade din bil et andet sted.
På den måde kan du afgøre, om det er en fejl i din installation, eller om den er i bilen. For det kan også være en fejl i bilen, der giver nøjagtigt samme resultat.
Altså kan der være en fejl på bilen der gør, at den kun lader med 2 faser, selvom den er koblet til de tre faser.
Billede 2:
Her viser bilen igen, at den lader med 3 gange en strømstyrke, der tilsammen er 2 gange den tilførte maks strøm. Altså: 3 gange 20 er cirka det samme som 2 gange 32, hvis man tager lidt højde for afrundinger.
Da det er samme installation, altså samme ladeboks og bil, så synes det at ligne den samme fejl. At der mangler effekten af en fase.
Samme problemstilling som i billede 1.
Så kommer vi til de /24 ampere, som den viser i billede 2.
Dem kan jeg kun teoretisk forklare ved, at bilen jo med den højere strømstyrke viser, at spændingen er faldet på indgangen, ved det større strøm optag.
Jeg vil mene, at den har været oppe på at trække de 32 ampere i starten af lade processen, hvis du har givet den lov til det, da du ændrede på indstillingerne. Men så har spændingsfaldet på det tidspunkt været så stor, at bilen så har skruet sit strøm optag ned til de nuværende 24 ampere som maksimum, i hvertfald i displayet.
Men alligevel ser det ud til, at den måske trækker 20 ampere på tre faser, hvor den måske alligevel trækker 2 gange 32. For jeg synes der er for langt imellem at bruge faktuelt 2 gange 24 ampere som er ca 48, delt ud på tre faser, som kunne indikeres som 3 gange 16 ampere i displayet, og så til, at den jo viser 3 gange 20 ampere i reel ladestrøm.
Jeg synes det lyder mest logisk, at din har en fejl på den primære lader, der gør at den ikke kan optage 16 ampere på en af dens indgange. Når du så lader med 3 gange 24 ampere, vil du optage 72 ampere i alt.
Heraf lader du med 3 gange 16 ampere på primær laderen, og med 3 gange 8 ampere på sekundær laderen. Hvis du så mangler en lade indgang på 16 ampere, lader du med 2 gange 16 plus 3 gange 8, altså 32 plus 24, som er 56 ampere i alt. Og da den samlede strømstyrke deles ud på de tre faser i displayet, vises det som ca 20 ampere på hver af de tre faser. AHA, så passer tallene med det der sker i billede 1.
Sådan du, så er der lavet beregninger på dine oplysninger, der gør at jeg vil mene, at du bare skal kontakte Tesla, og fortælle dem, at din bil lader med nedsat effekt.
Og lur mig, om ikke de kommer til den samme konklusion, når de undersøger den. At der mangler en fase i primær laderen på sin Model S med den gamle dobbelt lader.
Du kan jo i mellemtiden selvfølgelig udføre den kontrol af min påstand der ligger i, at du kan lade ved en anden 22 kW (32 amperes) lade stander, og se om ikke fejlen er næsten den samme.
Du vil måske lade med lidt mere effekt, da der ved en anden stander kan være en lidt "stivere" forsyning, der ikke giver det på billede 2 viste spændingsfald. Men mit bud er, at du altid vil mangle 16 ampere fra den primære lader.