Loading...
dk

Kun 37kW ChaDeMo fra EON-stander? | Tesla Forum

griffel
griffel Nov 19 '16
Efter at jeg har fået mit All-Inclusive abonnement har jeg prøvet at ChaDeMo-lade et par gange fra EON standere langs motorvejen mellem Kolding og Aarhus.
Senest i går, hvor jeg ankom til Skærup med 3%. Ved alle ladningerne (de første var i den varme september) kom jeg aldrig over 37 kW, selvom den da burde kunne give (op til) 50 kW.
Er det bare sådan, eller hvordan opfører ladningen sig hos jer?
Jeg vil mene at mit batteri burde være varmt, ihvertfald dengang i september.

På vej fra Give til Skærup lå jeg forresten bag ved en lastbil og hypermilede, for min kæreste var med, og hun fik lidt stress af at se hvor lidt strøm vi havde... ;-)
Men ham lastbilchaufføren (fra østeuropa) var godtnok ikke glad for at have mig liggende lige i r#ven. Han satte farten ned, slingrede og alt muligt, så jeg måtte trække lidt tilbage igen. Øv, for det hjalp meget at ligge i slipstrømmen.
Men han vidste selvfølgelig ikke hvad det handlede om.

/Jakob :-)
torvalstrom
torvalstrom Nov 19 '16
Jeg plejer altid at få Ca 44 kW når jeg bruger CHAdeMO adapter til at lade på Clever standerne. Måske er EONs langsommere?
PEB
PEB Nov 19 '16

Jeg plejer også at få ca.44 kW ved EON Himmerland

griffel
griffel Nov 19 '16

Det er en 70'er, kan det mon have noget at sige...?

mbk
mbk Nov 19 '16

@griffel

Jep, 70'eren har lavere batterispænding, og deraf lavere ladehastighed..

griffel
griffel Nov 20 '16
Men hvorfor er man så langt fra de 50kW? En 85'er når åbenbart kun 44?
fmm1000
fmm1000 Nov 20 '16

Jeg brugte ADACs lader  i  Hannover i onsdags.

Jeg ladede fra 50-95% og kom ikke over 35 Kw med en 85D

mbk
mbk Nov 20 '16

S85 har 400V batteri, og S70/S60 har 350V batteri. Hvor det nok er max spændingerne, nominel er lavere.

Adaptoren er vist begrænset til 125A (det var fra US manual, tror det er det samme med EU).

Så de 400V * 125A = 50kW, men du kan ikke komme op på 400V til at starte med, da batterispændingen er lavere når batteriet er ved at være tom og når den er ved at være fuldt kan du ikke lade med 125A. Så måske du kan lade med 350V til at starte med på S85 og 300V på en S70.

Så S85 starter måske på (350*125) 43kW minus tab, og maxer ud tæt på (400*125) 50kW minus tab og bliver lavere igen når stømmen må begrænses, sådan er det også ved SuC.

S70 starter måske ved (300*125) 37.5kW minus tab og maxer ud tæt på (350*125) 43 kW minus tab.

De rigtige spændinger, strømme og tab kender jeg ikke men tror da de tal jeg har fundet er inden for 10-15%. Jeg fandt batteri spænding her:

http://teslatap.com/undocumented/

mbk
mbk Nov 20 '16

Der er forresten en kusine til Teslas celler her. Selvom der er mange flere batterier i serie og parallel vil opladningen for hele batteripakken nok ligne opladningen af en celle. Generelt er man strømbegrænset, indtil man når max batterispændingen, som pr celle nok er 4.2V, hvorefter man må begrænse strømmen indtil man ikke kan trække mere strøm.

http://lygte-info.dk/review/batteries2012/Panasonic%20NCR18650B%203400mAh%20(Green)%20UK.html

Specifik opladnings kurve:

http://lygte-info.dk/pic/Batteries2012/Panasonic%20NCR18650B%203400mAh%20(Green)/Panasonic%20NCR18650B%203400mAh%20(Green)-Charge.png

Cellen kan lades hurtigere end ved 1A, især hvis man har køling på. 

mbk
mbk Nov 20 '16

Det ser ud til at CHAdeMO kommer i en revideret 150kW udgave i 2017, og senere en 350kW version. Såvidt jeg kan se, er nuværende genereration 62.5kW (500V * 125A), så vidt jeg kunne læse bliver 350kW, 1000V og 350A, så hvis der kommer en ny adapter vil en S85 stadig 'kun' være istand til at lade med 140kW på en CHAdeMO 350kW lader, kan ikke lige finde spænding/strøm max for CCS.

Det bliver spændende at se om Model 3 kommer med højere spænding end Model S/X, Porche Mission 3 ser ud til at komme med 800V, det passer nok bedre med den tids 350kW CCS ladere :D

griffel
griffel Nov 21 '16
Tak, @mbk. #8 giver faktisk mening, god forklaring :-)
Så intet galt med min bil eller adaptor.

/Jakob :-)
Climber
Climber Nov 21 '16

I en eller anden tråd her på hjemmesiden, har der engang stået, at adapteren har en begrænsning på 43 Kwh, men fornylig stod jeg ved en EON lader og i den time jeg ladede, skrev de på standeren, at de havde leveret 48 Kwh.

mbk
mbk Nov 21 '16
Citat fra Climber

I en eller anden tråd her på hjemmesiden, har der engang stået, at adapteren har en begrænsning på 43 Kwh, men fornylig stod jeg ved en EON lader og i den time jeg ladede, skrev de på standeren, at de havde leveret 48 Kwh.

Nu er jeg selvfølgelig fagskadet, men jeg kan ikke finde ud af om det er kW eller kWh du tænker på, jeg går ud fra det er kW alle steder. Hvis der stod 48kW på standeren og 44kW i Tesla en er der jo et tab til forskel, men 4kW tab er nok til den høje side. 
Kristian70k
Kristian70k Nov 21 '16

he he de kan levere meget mere end 46 kwh.. men max 50 kW.. min lader i snit 46 kW men fik 69 kWh på i dag i Esbjerg.. 

torvalstrom
torvalstrom Nov 22 '16
Citat fra mbk
Citat fra Climber

Nu er jeg selvfølgelig fagskadet, men jeg kan ikke finde ud af om det er kW eller kWh du tænker på, jeg går ud fra det er kW alle steder. Hvis der stod 48kW på standeren og 44kW i Tesla en er der jo et tab til forskel, men 4kW tab er nok til den høje side. 

Gætter på det er begge dele: en begrænsning på 43kW på adapteren (en tidlig model måske?) og at der er leveret 48kWh på ladningen i løbet af ca. 1 time.

mbk
mbk Nov 22 '16

@torvalstrom

Ja, det lyder fornuftigt nok, det kan jeg også læse det som nu :)

Anyways, der står nok en strømgrænse på siden af adaptoren.

Jeg så her at de skriver at man kan lade med flest kW med CHAdeMO, når batteriet er 75% fuldt.

Måske derfor der er mange der ikke når tættere på de 50kW, fordi de har nok til at nå til næste supercharger inden de når 75% :D

http://teslapedia.org/model-s/tesla-driver/chademo-user-guide/

mbk
mbk Nov 22 '16

Denne afslører en del:

http://insideevs.com/wp-content/uploads/2014/12/29.png

Så hvis man forestiller sig at man er begrænset til 125A, så kan man gange med spænding og få kW.

Hvis det var på tabel form gad jeg god lave kurven kW/state-of-charge, men gider ikke fra et billede :D

mbk
mbk Nov 22 '16

Fandt artiklen 2 minutter senere, data er åbenbart taget fra video:

http://insideevs.com/supercharging-tesla-model-s-60-kwh-versus-85-kwh-video-graphs/