Jeg har en lille virksomhed (landbrug) og har ud fra bl.a. diverse tråde her i forummet installeret egen lader, som jeg så lejer ud til mig selv mod et beskedent beløb. Samtidig vil søge fritagelse for elafgiften. Laderen er tilgængeligt via PlugShare.
Ud over dette er der yderligere kompleksitet i form af, at Eniig ikke har sendt elregningen for 2016 endnu pga. problemer med opkrævningen hos dem. Vi har solceller og fra december 2016 også luft til vand varmepumpe.
I forbindelse med momsregnskab og skatteregnskab har min revisor skrevet nedenstående og mener dels ikke, vi kan føre investeringen på virksomheden og få momsfritagelse; dels ikke vi kan få fritagelse fra elafgiften.
Mit spørgsmål er, om I har erfaring med, at SKAT har godkendt tilsvarende situationer? Og om I kan henvise til en god revisor, der kan håndtere det skatte- og momsmæssigt?:
------
Revisorens bemærkninger:
"Der er to problemstillinger, som jeg har vurderet/taget stilling til
- Momsmæssigt (køb af opladerstation)
For at kunne få momsfradrag er det en forudsætning, at anskaffelsen af opladerstationen kan anses som en driftsmæssig omkostninger tilknyttet en erhvervsmæssig virksomhed. (økonomisk aktivitet med gevinst for øje)
Jeg mener at en forudsætning for at sige lader station kan købes som led i virksomhedens drift skal være, at den reel er offentlig tilgængelig, så andre end djer selv oplader fra oplader stationen, og der skal være en økonomisk aktivitet med gevinst for øje (erhvervsmæssig aktivitet) , (salg af el til el-biler) hvor der sælges el til trejdepart fra lader stationen.
Det er ikke aktuelt her, hvor det eneste umiddelbare formål er at oplade jeres private elbil.
- Elafgift
Generelt kan man først få elafgift retur, når udgiften hertil er afholdt /betalt (fakturereret) Det er den ikke i 2016, så under ingen omstændigheder kan der blive tale om refusion af elafgifter i 2016.
Jeg har set det fremsendte materiale fra Tesla Forum. Bl.a. har jeg set på SKM2011.259.SKAT – jeg tolker denne som, at en forudsætning for at få elafgift retur er, at forbruget skal ske i en produktionsproces i forbindelse med salg af el til trejdepart. (Erhvervsmæssig virksomhed). Det er ikke tilfældet her.
Endelig så har I solcelleanlæg, der drives som en virksomhed, men på en ordning, hvor I ikke betaler den fulde elafgift, hvilket er en betingelse for at kunne få den refunderet (man skal have reelt betalt afgiften). – det står også i Teslaforum."