Loading...
dk

Tesla S eller beholde det man har ? | Tesla Forum

krabbe
krabbe Aug 11 '14

Hej Herinde på Teslaforum.

vil benytte lejligheden til at rose denne site, for mange brugbare emner og indlæg, som er meget nyttige for en måske kommende Tesla ejer, who knows ?

mit store ? skal jeg investere i en Tesla S. jeg ved godt at jeg er den eneste der kan svare på dette men håber nu alligevel på lidt konstruktiv feedback.

Lidt om mig.

Jeg er bosiddende i Sverige (har boet der siden 2004 ) og har kone og 2 drenge samt  villa vovse og volvo. 

jeg er kørende sælger, (med primære kørsel på Sjælland)  men kommer ofte også til Jylland / Nordjylland. da firmaets HQ ligger i Brønderslev.

jeg kører arbejdsmæssigt ca. 55.000 - 65.000 km årligt. hvor jeg får Kørselsgodtgørelse fra firmaet. sidste år ca. Kr 155.000,- 

jeg har en (købt ny ) 2011 XC70 D5 med det meste i udstyr. (betalte ca. 500.000,- Skr)  samt en Bmw 330D cab fra 07. som jeg købte brugt for ca. 200.000 Skr.

jeg er den eneste med kørekort, (så det er bestemt unødigt at have 2 så tilpas fine biler i garagen.) er dog fortsat lidt en drengerøv, som synes også det skal være sjovt :)

med de Km jeg kører, betragter jeg stort set bilen som mit kontor. så det skal også et sted jeg nyder at være. vi har dog kontorer i kbh - som jeg ofte kommer til (samt Göteborg - Stockholm og Oslo hvor besøgene måske er en gang om året )

som bosiddende i SE. giver det også muligheden at købe bilerne "lidt" billigere end i DK. så hvorfor så overhovedet begynde at overveje en betydeligt dyrere bil ?

det kan jeg selv svare lidt på. den er flot. (og efter en prøvetur i lørdags ) også sjov at kører. og måske er der på sigt også en økonomisk fordel.

det skal siges at el er forholdsvis billigt i Sverige hvor jeg for en Kwh betaler ca. 1,1 + moms (svenske kr.) så den højere købspris, vil nok udligne sig selv i forhold til mit normale diesel forbrug ca. 55.000,- Dkr mod ca 16.000 dkr. (hvis jeg lader alle km hjemme, hvilket jeg ikke vil gøre. ) vil med stor sandsynlighed benytte SC flittigt. 

vægtafgift idag (2 biler ) 12.000,-                          tesla 0

forsikring idag (2 biler) 12.000,-                            tesla 7.000

service idag (2 biler) ca. 15.000 + reservedele      tesla ca. 6500 plus reservedele

jeg lagede i sidste uge vejen forbi SC i Middelfart, og fik en "snak" med en glad Tesla ejer. og har også set en del videoer på youtube, (tak til bla Bjørn) 

mit store spørgsmål om jeg/man vil blive træt af de mange og ofte besøg som jeg vil skulle bruge på SC. i forholdt til den normale tankning på 5 min.  (ikke at det er spild da jeg blot kan tage PCén frem og arbejde i stedet for at gøre det når jeg kommer hjem) 

hvad skal jeg regne med KM pr. ladning ? (300 km ved 130-140 på motorvej ? ) 

og er det fuldstændigt sindsygt for mig som (halvsvensker) at kaste mig ud i en Tesla med de priser vi har på biler herovre. til sammenligning vil jeg for prisen på en Tesla model s. kunne købe en NY Porsche Panamera / Cayenne diesel. BMW x6. eller hvis det skal være sport. så en 08 Ferrari 430 spyder. bare for at sætte investeringen i perspektiv.

det skal siges at jeg lidt har jagtet negativ feedback på Tesla model S. for at hjælpe min beslutning på vej.  (men det har stort set været umuligt ) 

Normalvis springer jeg blot ud i tingene, med biler og har ejet bla. Porsche Boxster, V40 - V70 - XC90, Harley Davidson  eller noget så "kedeligt" som en Passat ecofuel som jeg ikke kunne tanke i DK:( 

det skal siges at min kære hustru er igang med kørekortet, og hvis vi købte en Tesla, så vil hun skulle have en bil. (som måske kunne blive i Golf størrelsen (med træk ) da vi somme tider har brug for det.

Hvad ville I gøre ?

Niels
Niels Aug 12 '14

Række vide er ikke noget problem længere hvor der er SC mange steder - prisen er dog "tid", hvor du skal regne med noget længere transport tid ved de lange stræk - ca. 45-60min. for hver 300 km.

Turen kbh->Aalborg->kbh tager typisk lang tid og denne tager med en Tesla ca. 2½ time mere - ikke noget stort problem hvis man som du kan udnytte tiden og det passer ind i kalenderen.

jeg vil også umiddelbart anbefale at beholde bil #2 eller have en anden #2 - du lyder som om du er meget afhængig af kørsel, og nogle gange kan det være rart at komme fra punkt A->B uden stop/bekymring - mest til de dage hvor der skal køres langt og tiden er knap. - konen vil sikkert også have en når først hun har kort.

I praksis bruger en Tesla ca. 200 w/km om sommeren og ca. 300 w/km om vinteren. ved høj hastighed på motorvej lidt mere- jeg nåede selv af have teslaen sidste vinter hvor det var en meget mild vinter og trods de få måneders erfaring vil jeg tro at 300 w/km gns er realistisk - på motorvej muligvis 320 w/km , men behæftet med lidt usikkerhed (tjek evt. norsk forum elbilforum.no).

dvs. "worst case" med en 85'er hvor du har brugbart ca. 75 kwh til rådighed giver en række vide på 75kwh / 320 w/km = 235 km. (du vil sikkert i praksis opleve ca. 250 km i worst case om vinteren.)

mht. SC opladning så viser erfaringen at du evt. vil komme til at bruge dem når du alligevel kommer forbi  på din vej og har tid - eller hvis/når det er nødvendigt for at komme frem. resten af tiden vil du når du kommer hjem sætte den i laderen der hjemme og lade der. Der skal noget mere planlægning til hvis du starter med en halv tom bil om morgenen hvor tiden måske er knap - hvem gider det for at spare 30 kr og bruge 45 min på de mest ubelejlige tidspunkter (efter en lang dag/tidlig morgen) ?.

lav derfor budget ud fra at du lader hjemme til hverdag de dage hvor kørsels behov er under 250 km og kun bruger SC på de lange ture/dage hvor du køre mere end 250 km - med dette budget skal du ikke slutte og starte hver dag med at runde en SC og tanke op.

Det afhænger naturligvis også af hvor langt væk der findes en SC - hvis den er mere end 50 km væk så har du jo trods alt allerede brugt op til 20% bare for at komme hjem igen (husk på at en tesla normalt lades til 90% og kun 100% når det er nødvendigt). og der næste 20% for at komme tilbage næste dag (og spilder din dyrbare tid)

Alt i alt tror jeg ikke du skal vælge Tesla'en for at spare penge - det er ikke sikkert den kan konkurrere i sverige med en Volvo V40. men hvad vil en Ferrari eller en Panamera koste i drift hvis det var alternativet ? du nævner dem jo selv som samme pris og de 3 performer jo sammenligeligt.

Hvis de 2 andre er alternativer som du kigger på som afløser til din Volvo, så er det jo fair nok at lave budget for de 3 forskellige biler og sammenligne disse, her tror jeg sagtens at Teslaen kan være med -

husk at ferrari og panamera skal stå i "sport mode" med dertil hørende dårlig benzin økonomi for at have sammenlignelig specs ! - tesla'en køres altid i "sport mode" da der ikke findes et "ikke sports mode". - benzin forbrug omkring 2-6 km/l er vel realistisk for de 2 andre med samme specs - kun hvis du "snyder" og drosler deres acceleration væk ved at sætte i "øko" får du de fine forbrugs tal (hvis de er fine). - har din nuværende Volvo en "sports mode" - og ville det ikke være fedt at den altid stod i "sport" 

Række vide /forbrug ændres ikke drastisk af at du køre lidt aggresivt i en Tesla måske 10% - det er mest top hastighed som gør den store forskel (og så kan fartpilot også tage ca. 5%) - i en tesla er det ikke altid sikkert at man kommer hurtigere frem ved at hæve farten - mener at huske at det næsten er ligemeget om man ligger på 100 km/t eller 140 km/t - da man så blot skal oplade oftere med dertil mere lade tid - bedst er at afstemme hastighed til næste SC med lidt margin - er det muligt at springe en SC over ved at køre 100 km/t, så vil det gøre at man kommer hurtigere til sit mål.

mht. køre komfort går du muligvis 1 trin ned i forhold til din XC70 hvor jeg gætter på man sider godt og alting virker perfekt. steder hvor tesla kunne forbedre og hvor volvo er længere fremme er punkter som:

klima anlæg, som godt nok kan bruges men ikke er perfekt til nordiske forhold, f.eks er der ikke varm luft i siden af døre som holder side ruder dugfriet/varme - det var jeg vant til fra min tidligere rover 820, og gætter på at volvoen også har. dysernes justerings mulighedder er er vist også mere et design end funktionelt valg. Roverens blæser gav også væsentlig mere luft ind i kabinen på fuld skrue - og tvivler på at der er luft nok til både forrude, fødder og rum hvis det var nødvendigt..

vindues viskerne irritere mig at de stopper 10-12 cm fra A stolpen, men jeg lever gladeligt med det. sædet kunne jeg personligt også godt tænke mig kunne justeres/tiltes mere.

alt sammen noget som jeg med mit kørsels behov sagtens kan lave med - men hvis jeg havde 50-70.000 km/år er det måske små detaljer som betyder en del

vindues viskeren har jeg løst med nano behandling - så behøves jeg ikke bruge vindues viskeren, og klima anlæg virker fint hos mig hvor bilen står i garage og er opvarmet om morgenen. sædet betyder knap så meget for mig da jeg oftes kun har strækninger på 70-140 km / dag.

jeg håber ikke jeg har været for pessimistisk og ødelagt drømmen, du bad selv om det og jeg har fremhævet de "største" akilleshæle - så kan du jo vurdere om de betyder noget for dig.

your choise

Forummets indlæg er redigeret af Niels Aug 12 '14
krabbe
krabbe Aug 12 '14
Hej Niels

Tak for din feedback.

Det skal siges at Jeg IKKE overvejer hverken en x6 - Panemera /Cayenne diesel eller for den sags skyld en Ferrari, det var blot for at illustrere hvad prissætningen på en Tesla s er oppe imod
(Boede jeg i dk ville valget være nemmere for mig ) ikke ment negativt. Men blot en konstatering.

Jeg har idag omkostninger til bil(er) for ca. 200.000 pr år med afbetaling på lån, forsikring, vægtafgift, service, samt den ikke ubetydelige post, Diesel.

Kva den billige svenske el vil jeg kunne lade hjemme for ca. 16.000 pr. År. (Hvis jeg kunne dække mit forbrug 100%)
Min tanke er selvfølgelig at lade til 90 % hver dag hjemme (natten) så bilen er klar hver morgen.

mange dage vil de ca 300 km være nok, til at komme frem og tilbage. Og jeg tænker i princippet kun SC til Jyllandsturen. (Og/ eller hvis der kommer en SC ved Køge ) når jeg skal sydover./Odense.

Hvis jeg køre hjemmefra, har jeg ca. 270 km til Middelfart, hvor lang tid ville det typisk tage at lade fra de 30-50 km der vil være tilbage til igen at have 300 i range når jeg skal til Nordjylland ?

Mit job gør også at bilen ofte holder parkeret ved butikscentre / parkering hvor muligheden for at klatlade nogle timer også er tilstede (Eon/Clever osv. )
Og dage hvor jeg er i Kbh ved kontoret, kunne jeg jo passende lade imens.

Min begejstring for Tesla'en er stor, men er bange for at lade mig rive med, (er den praktisk nok ?)
Også set i lyset af at det ikke just er ringe biler der holder i garagen.

Så hvis mulighederne var de samme i DK, altså alle biler uden reg. Afgift ville i så fortsat vælge en Tesla ? ( hvis i havde mit kørsels behov)

Niels
Niels Aug 12 '14

Så er dine tanker omkring ladning er realistiske - altså normalt lade hjemme - og bruge SC ved længere ture - det vil det nok være for de fleste med mindre man er typen som også samler en 50 øre op hver gang man ser en (syntes selv det næsten ikke er besværet værd at bukke sig - det skal være en femmer før jeg bukker mig :) )

Opladning i middelfart når bilen er næsten tom går hurtigt. Du vil kunne lade på ca. 10-20 min - så har du 150-200 km på tanken som både rækker til 50 km ud og 50 km tilbage til SC - her skal du så bruge ca. 45-60 min inden turen går hjem om eftermiddagen.

glem klatladning hos clever/eon - det er til dels dyrere og relativ langsomt (11/22 kw mod 130 kw på SC), så normalt kun "nødløsninger" og som regel slet ikke nødvendigt - kan bedre betale sig at køre 50 km omvej og lade hurtigt.

Hvis Tesla var belagt med afgift ville den have været for dyr for mig, om jeg ville vælge den hvis andre biler var uden afgift er svært - muligvis da det at den køre på EL og har lang række vide har været den vigtigste ting for min beslutning.

Tesla'en er i øvrigt en meget praktisk bil med meget plads til begage både for og bag - bagsæder er dog ikke for store voksne på lange ture.

jeg kalder typen for en "Famillie racer" da der er plads til hele familien og performer som de bedste sports biler på øverste hylde.

Hookmaker
Hookmaker Aug 12 '14
Krabbe, du har alle fordelene, så kan du så komme igang med at få bestilt! Sidder lige og lader på SC i Holland på vej hjem, rækkevidde er overhovet ikke noget problem, og bilen er fin at lige arbejde lidt i eller tage en lille lur...;-). Jeg sætter hurtig accelleration og overhaling højest på sikkerhedsskamlen, og her slår teslaen alt!
krabbe
krabbe Aug 15 '14

er stadig i vilrede :(

på positiv listen, er ALLE de begejstrede Tesla ejere, som kun har positivt at sige om bil. så min bekymring er som sådan ikke bilens beskaffenhed, men brug i praktik, (specielt når jeg skal sammenligne med at jeg har frit valg på alle hylder, i forhold til at købe en bil uden afgift)

er jeg blevet for begejsteret for Tesla, i forhold til hvad jeg ellers vil kunne købe; mødte en par Tesla ejere ved SC i Middelfart her til aften, hvor een kunne svare, hvis jeg boede i Tyskland havde jeg nok en Meserati

hvis i kunne vælge frit (alle biler uden afgift) købte i så fortsat Tesla ?

finders der nogle Tesla ejere derude som, har et kørselsbehov som mit /eller tæt på ) hører jeg meget gerne jeres erfaringer.. :)

PFT

Kvalm
Kvalm Aug 15 '14
Jeg havde valget ultimo 2013 og efter moden overvejelse bestilte jeg en BMW 435d xDrive. Den fik jeg leveret primo februar 2014, hvor jeg under sommerferiens 5.800 km netop har rundet 25.000 km med den.

Selvom Hookmaker mener noget andet, følger en Tesla ikke med BMW'en, IRL - hverken i acceleration eller topfart. Kæft en køremaskine !

Iøvrigt sparede jeg 250.000 kr ift. Tesla'en...
Hookmaker
Hookmaker Aug 15 '14
Øhh kvalm der tager du godt nok fejl! Topfart, der har Tesla'en kun 200, som jeg i øvrigt også synes er ganske rigeligt, men på acceleration er der da vist noget du har misforstået, hverken ingen af M klasserne kan følge med og jeg har personligt netop slået flere i Tyskland der ville lege, + 2 motorcykler fra ca. 100 op mod 150, der har de endog svært ved at føle med. jeg kørte i øvrigt alle BMWs biler til driving experience i september, og Tesla'en dagen efter. Det var faktisk kun oplevelsen af at køre med Kasper Elgaard, der lige kunne matche Tesla'en.
Men nok om det, du har valgt din BMW, så held og lykke med den..;-)
Bjarni
Bjarni Aug 15 '14

Kommer jo lidt an på hvilken model af Tesla man sammenligner med. En "langsom" 60 kWh version klarer "kun" 0-100 på 6,2 sekunder. Imens en Performance udgave klarer det på 4,4 sekunder med tophastighed på 210 km/h. BMW 435d xDrive skal bruge hele 4,7 sekunder på 0-100. Så den er hurtigere end en "langsom" Tesla, men langsommere end en Performance. Og så er der også lige den detalje, at en Tesla altid har 100% moment i modsætning til en benzin/diesel-bil, hvilket i praksis gør Teslaen hurtigere hvis de allerede har lidt fart på.

Kvalm
Kvalm Aug 15 '14
He he så vågnede de sgu op :-)

BMW'en er meget adræt uden tøven i mellem-accelerationerne på grund af et tårnhøjt drejningsmoment på 630 nm og en særdeles velfungerende sportsgearkasse med paddles ved rattet. Men nok om det - man køber næppe en Tesla for at dyste på motorvejen konstant...
Kristian70k
Kristian70k Aug 15 '14

Kvalm, dit valg af bil har jo heller ikke så meget tanke på miljøet.. jeg ville ikke være i tvivl, men det er også fordi mit km behov er ret stort.. så synes det er super fedt at kunne spare miljøet for en sindsyg masse diesel røg.. plus den lange garanti . som lige i dag er udvidet til drive unit også.. så den er mere eller mindre fuldt dækket uanset kilometer.. det er sku dejligt når man skal bruge den til omkring 70 k. pr år.. i 6-8 år... på den distance er der sku ingen bimmer der kan være med.. længe leve miljøet. #hvadlaverdupåetteslaforumhvisduharenbmw 

Kvalm
Kvalm Aug 16 '14
Ok, jeg troede, dette forum var for alle?

Jeg har jo for nylig været i selvsamme situation som Krabbe, hvor jeg nævner mit valg. Jeg afskriver da ikke Tesla S som mit valg næste gang - tværtimod. Og så ville jeg anvende den mellemliggende peridoe til at læse om ejernes erfaring...
Nommensen
Nommensen Aug 16 '14
Hej Krabbe, jeg ville nok have været mere i syv sind hvis jeg boede i Sverige - er vild med S/RS serien fra Audi. I forrige uge mødte jeg en svensker på Tesla's lade station ved center syd - han var helt vild med sin Tesla og havde haft super lækre biler før, men som han sagde dette var bare noget helt specielt.
Bjarni
Bjarni Aug 16 '14

@Kvalm: Jeg synes da også dette forum er for alle der gerne vil snakke om Tesla. Men hvis du skriver noget der faktuelt er forkert, så må du også forvente at fremprovokere et par indlæg der retter fejlene ;-) Fair nok at du er glad for din nye bil. Der kan være mange grunde til du har valgt som du har valgt. Men at skrive du har valgt den fordi den kan trække fra en Tesla er jo bare ikke korrekt - eller i hvertfald en misforståelse i forhold til forskellige udgaver af en Tesla. Den uvildige data siger sort på hvidt, at en Tesla Model S Performance er en anelse hurtigere i accelerationen. I praksis kan vi sikkert blive enige om det kommer an på hvem der rammer speederen først med foden. Men hvis du fortsat mener din nye 4,7 sekunder bil bare er hurtigere i accelerationen end en 4,4 sekunder bil, så må du jo fremligge nogen beviser for den påstand. Ellers forbliver det vist bare en påstand der ikke står i kontrast med de testdata bilerne har opnået.

I topfart har du derimod ret. Tesla Performance har en topfart på 210 km/t. I øvrigt noget man ikke skal gøre i aaaalt for lang tid fordi det dræner en del batteri. Så hvis man er til at køre 250 km/t på tyske motorveje, så er det naturligvis ikke en Tesla man skal vælge.

Kvalm
Kvalm Aug 16 '14

Det var bemærkningen "slår alt" (uden smiley eller gåsetegn), der trickede mig - det stemmer ikke. I den klasse (hurtighed) er der en række forhold, der spiller ind - ikke mindst chaufførens evner, som du også er ind på Bjarni.

Jeg ejer også en Porsche 911 turbo (996 fra 2001), og dér kunne jeg jo så skrive, at den slår alt he he. I øvrigt blev jeg i foråret forfulgt af en Tesla S gennem Kbh., men nu kører jeg sjældent "dørtræk" i byen. Måske han besøger dette forum?

Skaarup
Skaarup Aug 16 '14

Bjarni, lad vær med at bruge mere tid på det. Han skriver også han har sparet 250.000 kr i forhold til en Tesla. En P85 koster, uden tilvalg, 716 tkr, en BMW 435d xDrive koster over 1 mio uden tilvalg. Derudover er der besparelser på brændstof mv.

Desuden er der mange eksempler på at Tesla har underdrevet performance-modellen, mange kan en få P85 fra 0-100 på 3.9 sekunder:

http:///...l.html?__federated=1

https://www.youtube.com/watch?v=uB7N39XDnHo

Og så er der en helt særlig grøn "feel-good first-mover" fornemmelse, som bestemt ikke findes i en BMW.

Kvalm
Kvalm Aug 16 '14

Vrøvl, jeg bor ikke i DK.

krogsgaard
krogsgaard Aug 16 '14
Ej ok så kan man jo ikke sammenligne på en dansk tesla side uden at nævne netop det. Der er jo helt andre vilkår i andre lande registreringsafgifter, elpriser osv osv.
Pedro
Pedro Aug 16 '14

rskaarup > Du skal være opmærksom på at det er 0-96,6 du linker til. Men ingen tvivl om at P85 er en meget hurtig bil.

Sider: 1 2 3 »