Hej Herinde på Teslaforum.
vil benytte lejligheden til at rose denne site, for mange brugbare emner og indlæg, som er meget nyttige for en måske kommende Tesla ejer, who knows ?
mit store ? skal jeg investere i en Tesla S. jeg ved godt at jeg er den eneste der kan svare på dette men håber nu alligevel på lidt konstruktiv feedback.
Lidt om mig.
Jeg er bosiddende i Sverige (har boet der siden 2004 ) og har kone og 2 drenge samt villa vovse og volvo.
jeg er kørende sælger, (med primære kørsel på Sjælland) men kommer ofte også til Jylland / Nordjylland. da firmaets HQ ligger i Brønderslev.
jeg kører arbejdsmæssigt ca. 55.000 - 65.000 km årligt. hvor jeg får Kørselsgodtgørelse fra firmaet. sidste år ca. Kr 155.000,-
jeg har en (købt ny ) 2011 XC70 D5 med det meste i udstyr. (betalte ca. 500.000,- Skr) samt en Bmw 330D cab fra 07. som jeg købte brugt for ca. 200.000 Skr.
jeg er den eneste med kørekort, (så det er bestemt unødigt at have 2 så tilpas fine biler i garagen.) er dog fortsat lidt en drengerøv, som synes også det skal være sjovt :)
med de Km jeg kører, betragter jeg stort set bilen som mit kontor. så det skal også et sted jeg nyder at være. vi har dog kontorer i kbh - som jeg ofte kommer til (samt Göteborg - Stockholm og Oslo hvor besøgene måske er en gang om året )
som bosiddende i SE. giver det også muligheden at købe bilerne "lidt" billigere end i DK. så hvorfor så overhovedet begynde at overveje en betydeligt dyrere bil ?
det kan jeg selv svare lidt på. den er flot. (og efter en prøvetur i lørdags ) også sjov at kører. og måske er der på sigt også en økonomisk fordel.
det skal siges at el er forholdsvis billigt i Sverige hvor jeg for en Kwh betaler ca. 1,1 + moms (svenske kr.) så den højere købspris, vil nok udligne sig selv i forhold til mit normale diesel forbrug ca. 55.000,- Dkr mod ca 16.000 dkr. (hvis jeg lader alle km hjemme, hvilket jeg ikke vil gøre. ) vil med stor sandsynlighed benytte SC flittigt.
vægtafgift idag (2 biler ) 12.000,- tesla 0
forsikring idag (2 biler) 12.000,- tesla 7.000
service idag (2 biler) ca. 15.000 + reservedele tesla ca. 6500 plus reservedele
jeg lagede i sidste uge vejen forbi SC i Middelfart, og fik en "snak" med en glad Tesla ejer. og har også set en del videoer på youtube, (tak til bla Bjørn)
mit store spørgsmål om jeg/man vil blive træt af de mange og ofte besøg som jeg vil skulle bruge på SC. i forholdt til den normale tankning på 5 min. (ikke at det er spild da jeg blot kan tage PCén frem og arbejde i stedet for at gøre det når jeg kommer hjem)
hvad skal jeg regne med KM pr. ladning ? (300 km ved 130-140 på motorvej ? )
og er det fuldstændigt sindsygt for mig som (halvsvensker) at kaste mig ud i en Tesla med de priser vi har på biler herovre. til sammenligning vil jeg for prisen på en Tesla model s. kunne købe en NY Porsche Panamera / Cayenne diesel. BMW x6. eller hvis det skal være sport. så en 08 Ferrari 430 spyder. bare for at sætte investeringen i perspektiv.
det skal siges at jeg lidt har jagtet negativ feedback på Tesla model S. for at hjælpe min beslutning på vej. (men det har stort set været umuligt )
Normalvis springer jeg blot ud i tingene, med biler og har ejet bla. Porsche Boxster, V40 - V70 - XC90, Harley Davidson eller noget så "kedeligt" som en Passat ecofuel som jeg ikke kunne tanke i DK:(
det skal siges at min kære hustru er igang med kørekortet, og hvis vi købte en Tesla, så vil hun skulle have en bil. (som måske kunne blive i Golf størrelsen (med træk ) da vi somme tider har brug for det.
Hvad ville I gøre ?