Loading...
dk

Sporing | Tesla Forum

burns
burns Apr 25 '17

Efter Tesla har lavet bremserens på min bil i ca. december, så er bilen begyndt at trække i grøften når rattet peger lige ud (kan ikke slippe rattet uden den ret hurtigt vil køre i grøften). Jeg har derfor fået bilen sporet hos Tesla da de ikke vil anerkende at problemet at opstået hos dem. Nuvel... efter sporingen er situationen en anelse bedre, dvs. jeg skal stadig have rattet drejet mod venstre for ikke at køre i grøften, men til gengæld kan jeg nu slippe rattet i flere sekunder før den vil køre i grøften.

Jeg er dog pisse irriteret over at en sporing ikke fikser at rattet står i vatter når man kører lige ud. Selv når jeg kører over i den anden side af vejen vil jeg i bedste fald skulle holde rattet lige for at ikke at køre i grøften, sjældent holde det til højre for at holde retningen, og nogle gange stadig holde rattet til venstre for ikke at køre i grøften (der jo ligger i venstre side nu).

Er der nogen af jer der har fået sporet bilen med så ringe et resultat? Min er sporet hos Tesla i Århus.

Jeg var endda inde på værkstedet for at bekræfte at udstyret vitterligt sagde at sporingen var perfekt og rattet i vatter, men alligevel er oplevelsen markant skæv styring.

Hvad kan årsagen være? Bemærk at jeg har samme oplevelse på både vinterdæk og sommerdæk (samme fælge, dog).

MOS
MOS Apr 25 '17

Har du fået sporet både for- og baghjul?

Det kan være, at baghjulene sidder skævt. Og så skal man styre til samme side med forhjulene for at kompensere, når man blot skal ligeud. På den måde kører bilen en ganske lille smule sidelæns.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 25 '17
burns
burns Apr 26 '17

Tesla laver altid 4-hjuls udmåling/korrigering så vidt jeg er informeret. Men jeg så med egne øjne at der var måleudstyr på alle 4 hjul og at de alle sagde at det hele så godt ud. Men resultatet er skidt.

PEB
PEB Apr 26 '17

Det kan være bremsen i højre side foran hænger. Det vil få bilen til at trække til højre.

jensk2
jensk2 Apr 26 '17

Men

Citat fra PEB

Det kan være bremsen i højre side foran hænger. Det vil få bilen til at trække til højre.

Det er heldigvis nemt at afklare/bekræfte. Kør en god tur på motorvej, kør fra og brems kun let, så regen stopper bilen. Selv den mindste hængende bremse vil gør det tilhørende hjul varmt.  

mbk
mbk Apr 27 '17
Quote from jensk2

Men

Citat fra PEB

Det kan være bremsen i højre side foran hænger. Det vil få bilen til at trække til højre.

Det er heldigvis nemt at afklare/bekræfte. Kør en god tur på motorvej, kør fra og brems kun let, så regen stopper bilen. Selv den mindste hængende bremse vil gør det tilhørende hjul varmt.  

Det er sikkert. Måske forbruget er lidt højt i bilen også? 

burns
burns Apr 28 '17

Jeg har nu intet bemærket mht forbruget. Jeg har ikke mærket efter om skiverne skulle være varme, men idet det har været galt lige siden der er lavet bremserens, så vil jeg mene at ja, det er opstået i den forbindelse, men nej, renser man bremserne, så hænger de vel ikke allerede lige efter man får bilen tilbage?

Jeg mistænker mere Tesla's sporingsudstyr til at være fejljusteret.

 

MOS
MOS Apr 28 '17

@burns

Men prøv nu bare at mærke på skiverne, om én af dem er varmere, end de andre. Det er jo et meget nemt tjek. Og så kan du måske udelukke bremser, der hænger.

burns
burns May 3 '17

Jeg har ikke kunnet bemærke andet end kølige skiver hele vejen rundt.

 

Jeg havde en tanke om at få testet sporingen hos FDM, men de vil have 900kr/timen, selv for medlemmer. Egentlig er det jo stadig Teslas problem...

Kan man ikke sætte bilen baglæsn på sporingsliften og se om resultatet stadig er neutralt? Det må det vel være hvis bilen er sporet rigtigt til at starte med?

mbk
mbk May 3 '17
Quote from burns

Jeg har ikke kunnet bemærke andet end kølige skiver hele vejen rundt.

 

Jeg havde en tanke om at få testet sporingen hos FDM, men de vil have 900kr/timen, selv for medlemmer. Egentlig er det jo stadig Teslas problem...

Kan man ikke sætte bilen baglæsn på sporingsliften og se om resultatet stadig er neutralt? Det må det vel være hvis bilen er sporet rigtigt til at starte med?

Nu var det bare ~første hit på google.

Forummets indlæg er redigeret af mbk May 3 '17
burns
burns May 12 '17

Nu har Tesla Århus gået bilen igennem mht sporing og checket ophæng og det hele (inklusiv om hjulene løber frit) og ikke fundet nogen fejl. De har korrigeret ratsensoren der påvirker servostyringen. Som de selv siger, så er min Tesla den i nordeuropa der er bedst sporet. Der er brugt mindst en halv dag på dette (tak for servicen, Tesla).

Desværre er rattet stadig ikke i center ved ligeudkørsel (det skal pege mod venstre). Kører jeg over i den anden vejside, så skal rattet holdes lige (men burde kræve at rattet holdes til højre hvis sporingen var neutral).

Det skal siges at alle deres låne-teslaer jeg har prøvet har samme fejl. Kun originalsporingen var god, men kun indtil de lavede bremserens på bilen (burde være urelateret til sporing men jeg kan konstatere andet).

Mit bedste bud er derfor at bilen må være skæv og muligvis blevet skæv da de lavede bremserens på den. Som de selv siger, så skal der ikke meget til før bilen skal spores (de sagde at bilerne ofte skal spores ved service) og det må jo betyde at bilen bliver skæv ved brug.

Som reference har jeg ikke kørt i andre biler hvor sporingen er som i en Tesla. Det tager altså noget af køreglæden. :(

Urelateret: Jeg fik en lånebil, SP90D, og for dælen den sparker da godt nok en i ryggen når man trykker på speederen. Den føles mærkbart hurtigere end min "langsomme" S85D. :-D

mbk
mbk May 12 '17
Jeg ved ikke noget om emnet, men det ser ud til at der er flere der er irriteret over det samme. 
https://forums.tesla.com/forum/forums/steering-wheel-not-centered

Så vidt jeg forstå kan de lave et software reset og/eller sætte rat lige på efter sporing.

burns
burns May 13 '17
Tak for linket. Det viser i hvert fald at jeg ikke er alene med dette problem.

De har justeret ratsensoren, men det har intet hjulpet.

Det kan også være at deres vaterpas er defekt.