Loading...
dk

Tesla eller BMW | Tesla Forum

Frederikfogelstroem
Jeg står og skal skifte min 11 år gamle BMW 525i ud, og som overskriften antyder ligger jeg mellem en nyere brugt BMW 535i til 450.000 og en 85d til et par hundrede mere.
Med en Tesla får jeg i min eget optik bil for alle mine penge, hvor jeg med BMW for lidt bil og en masse afgift for mine penge. Desuden må Teslaen alt andet lige være billigere mht forbrug og årlige afgifter. Eller hvad?

I husstanden kører vi ca 1000 km om måneden, og primært småture med mange koldstarter. Hvilket jeg ser som en fordel med en Tesla.

Jeg hælder til Teslaen over bmw'en, da jeg kan købe den via Tesla og opnå garanti i 4 år, få en hurtigere bil der ikke skal ha fyldt 70 liter benzin på hver 3 uge. Tesla vil i øvrigt give en rigtig god pris for min gamle bil.

Omvendt er det ukendt land for mig med en elbil, hvor jeg ikke kender omkostningerne, når garantien bortfalder og der evt skal repareres et eller andet på den.

Formålet med mit indlæg er at få nogle tilbagemeldninger fra andre der har stået i samme situation som mig og taget elbilsspringet. Hvad var jeres tankegang og er der nogle skjulte udgifter man først opdager når man har bilen?

Mange hilsner

Frederik
Johannelund
Johannelund May 7 '17
tjaa har kørt tesla i 1,5 år 43000 km, ingen ekstra udgifter ud over et service, har købt 4 års service til 19000 for 4 år incl alle reservedele/sliddele på nær dæk, så jeg vil ikke være bange for en tesla, og jeg tror at brugtprisen vil arte sig rigtig godt, for nu ser det ud til at politikerne er ved at få øjnene op for leasings cirkuset med omgåelse af registreringsafgift, det må man forvente at det stopper, så udbuddet af leasingbiler uden registreringsafgift bliver markant mindre.
P85DK
P85DK May 7 '17
Citat fra Frederikfogelstroem Tesla vil i øvrigt give en rigtig god pris for min gamle bil.

Er Tesla begyndt at købe brugte biler af andre mærker? Det har jeg ikke hørt før.

fmm1000
fmm1000 May 7 '17
Sim jeg har forstået det bruger Tesla nogle melklmhandlere eller bilforhandlere. De køber dem ikke selv.
Alt andet lige tjener du altid mere på at sælge bilen selv. Langt mere endda. Skriv en PM, hvis du vil have yderligere tips :-).
fmm1000
fmm1000 May 7 '17
Med dit lave kmtal kan det nok ikke betale sig, men du kan få et flatrate abonnement til opladning. Koster 580 kr om måneden. Du kan lade ALT du vil hjemme og alt du vil ude på EONs ladestandere.
Har selv kørt 105.000 på 1,5 år i 85d. Endnu ingen uforudsæte udgifter og den føles sygt hurtig sammenlignet med BMW.
Frederikfogelstroem
Grunden til at jeg vil bytte min bil ind er at Tesla sidste år tilbød mig en pris der lå 35.000 under, hvad jeg selv gav for bilen i 2013. Så hvis de tilbyder 10.000 mindre end hvad de ville give sidste år, har BMW'en været et billigt og godt ejerskab. Slog ikke til sidste år da økonomien ikke var helt til Tesla på det tidspunkt. Fik en tul i en kollegas 85D, og resten af historien har I nok hørt før
Frederikfogelstroem
Mht opladning bor jeg i Dragør så har kun 7 km til Tesla på Kirstinehøj, så forstiller mig at en del af opladningen kan forgå der.
T3S7A
T3S7A May 7 '17
Så skal du sgu nok vælge BMWen....
Bianco
Bianco May 7 '17

Du skal ikke planlægge med at oplade hos Tesla på Kirstinehøj - Laderen er ofte optaget. Den er heller ikke med på den officielle supercharger liste.

Du skal kunne lade hjemme, og langt bedst er at have en ladeboks med kabel.

Så tager du kable fra væggen og stikker i bilen, når du kommer hjem - 5 sekunders arbejde. En ladeboks kan du enten selv købe og få installeret, eller benytte eons tilbud som vist nok inkl. installation på privaten.

fmm1000
fmm1000 May 7 '17
Prøv at se hvad private sælger deres biler til på bilbasen tilsvarende din egen. Så kan du se om indbytning betaler sig.
Frederikfogelstroem
Fik nok ikke formuleret mig korrekt. Vil også kunne lade hjemme, men hvis jeg skal ud at løbe var min tanke at jeg ligeså godt kunne smutte op og lade samtidig. Kendte ikke det der eon, og som forhåbentlig nylig Teslaejer er jeg åben for alle gode råd og kommentarer.

Der er ikke så mange af min bil til salg, men som sagt hvis jeg kan sælge den til Tesla med 45.000 i tab over 4 år, gider jeg ikke ha alle mulige rendende og lege wheeler dealers over min bil
KimT
KimT May 7 '17

Du skal nok også lige have undersøgt forsikringen. Flere selskaber vil ikke have Tesla mere. Der har været nogle sager som har været rigtig dyre for selskaberne, så de har lagt Tesla på is. Hvis de ikke siger direkte at de ikke vil forsikre, får du et tilbud på ca. 70K.....

Vi har haft vores siden sep. '15. De 3.720,- vi sparede i grøn afgift kunne sagtens dække de knap 3.000,- vores forsikring steg. Og vi sparer 17-20.000,- i brændstof pr. år - vi har også e.on all-inclusive

Forummets indlæg er redigeret af KimT May 7 '17
Captiva
Captiva May 8 '17

Lyder som det oplagte valg at nuppe en S model når man ser på jeres behov samt lokation.

Fordi; selvfølgelig er det da oplagt at lade bilen på Kirstinehøj hvis den er mere end halvtom og fordi du bor i nabolaget og fordi dit kørselsbehov næppe retfærdiggør Eon abonnement...de fleste af os ville vel også spare 100-150 kr hvis 'udgiften' bare er andet startpunkt for løbetur....men håber selvfølgelig du respekterer de max 45 min på en af de 2 pladser :)

mbk
mbk May 8 '17
Citat fra KimT

Du skal nok også lige have undersøgt forsikringen. Flere selskaber vil ikke have Tesla mere. Der har været nogle sager som har været rigtig dyre for selskaberne, så de har lagt Tesla på is. Hvis de ikke siger direkte at de ikke vil forsikre, får du et tilbud på ca. 70K.....

Vi har haft vores siden sep. '15. De 3.720,- vi sparede i grøn afgift kunne sagtens dække de knap 3.000,- vores forsikring steg. Og vi sparer 17-20.000,- i brændstof pr. år - vi har også e.on all-inclusive

Det hjælper selvfølgelig betragteligt at spare 20.000 om året på brændstof. Det bliver til 200.000 på ti år, måske mere hvis brændstof prisen stiger. 
Men man skal lige huske at en bil til ca. 800.000 nok ikke betaler sig selv hjem i brændstof besparelser, hvis man ellers ville have købt en til 500.000, især ikke hvis de yderligere 300.000 skal finansieres. 
Man betaler noget for signalværdi / herlighed etc. 
Jeg synes det er fantastisk og en fin måde at bruge sine penge, og takker da for at indsatsen, da det bringer endnu bedre elbiler til markedet. 

Frederikfogelstroem
Har fået et tilbud på forsikring på en 85d til lige under 11.000kr fra LB, hvilket jeg synes er helt fair. BMW'en havde nok ikke været billigere. Då mener snart at tallene passer.
Ved ikke om jeg skal gå efter en 70d eller en85d. Prøvede en 85d i går hos autoskadestuen med de nye sæder. Den var jeg meget imponeret af på trods af at der kun var 40 km tilbage på batteriet.
Tror dog jeg vil købe fra Tesla selv og få de 4 års garanti

Vil selvfølgelig ikke løber over 45 min
mbk
mbk May 9 '17
Quote from Frederikfogelstroem  Tror dog jeg vil købe fra Tesla selv og få de 4 års garanti

 

Tjek evtev-cpo.com den gør det nemt at sammenligne Teslas biler på tværs.

I højre side kan du vælge:

Europe > Model S > CPO/Preowned

Under 'Advanced Options' kan du sætte 'Denmark' ind under 'Select Countries'.

Under fanebladet 'Column Selector' kan du sætte 'Date Added', hvis den har stået længe kan man måske argumentere for at prisen er sat for højt. Tjek 'VIN/URL' højere nummer er nyere bil. I Tesla er nyere bil altid en bedre bil. Happy hunting.

 

DeaconWP
DeaconWP May 9 '17

Hvad glæder du dig over, når du kører i en Tesla? Accelerationen i dag, men vil du bruge den ekstra acceleration i hverdagen?

Skal du bruge den minimale ekstra rækkevidde i hverdagen? Og den lidt hurtigere opladning på en Supercharger til at komme de 10 minutter hurtigere videre?

Ellers så vil en 70 da være fuldt tilstrækkelig?

mbk
mbk May 9 '17

Teslas 70D'ere virker højt sat i forhold til hvad de står til på eg. bilbasen, så holder 85'eren sig nok bedre.

Men man skal måske lige have for øje at 60, 70 og især 85 og 90 nok mere er navne end tilgængelig kWh.

Kort, 70 giver ca. 69 brugbare kWh og 85 giver ca. 78 brugbare kWh. De større batterier gør det muligt at lade lidt hurtigere også.

Der er en gennemgang med flere typer her:

https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/

HJJ
HJJ May 9 '17
70'erne er så alle 2015 modeller.
Udstyr varierer også , så differensen ser da rigtig ud i mine øjne.
Om så prisen er for høj er en anden sag.
Tesla's pris for byttebil var lidt høj da jeg spurgte, måske for at få lidt salg igang.
mbk
mbk May 9 '17
Quote from HJJ 70'erne er så alle 2015 modeller.
Udstyr varierer også , så differensen ser da rigtig ud i mine øjne.
Om så prisen er for høj er en anden sag.
Tesla's pris for byttebil var lidt høj da jeg spurgte, måske for at få lidt salg igang.

Det var specifikt 70D jeg skrev om, 70 uden D fås ikke billigere end hos Tesla. Tesla's billigste 70D står til 629.000, hvor der pt. er to på bilbasen til 560.000 og 569.000. Der var en 70D til 500.000 privat for en måned siden.

Men ja, man skal selvfølgelig huske at undersøge hvilket udstyr der er med, om autopilot er aktiveret osv.

Og hvis Tesla vil give en indbytningspris der 20.000 over markedet, er det jo ikke at kimse ad!

Forummets indlæg er redigeret af mbk May 9 '17
Sider: 1 2 3 »