Jeg læser med på tråden her, da jeg også er meget interesseret i en brugt Tesla Model S85/85D - helst årgang 2015 med lav km.
Min bekymring ved Tesla går ikke så meget på batteriet, men den generelle kvalitet af hele bilen. Vand gennem soltag, sort skærm, dørhåndtag, problemer i frostvejr i Norge (hvor jeg vil køre nogle gange om året) og diverse små fejl. Jeg arbejder selv indenfor IT og ved at jo mere teknik, jo flere fejl. I dette tilfælde ikke på motor, men alt "udenom".
Men måske forventer jeg mig også for meget. Jeg ser Tesla som en futuristisk bil - selv her efter ca. 5 år efter TMS blev lanceret. Og med et aluminiumskarroseri og en forholdsvis enkel motor+batteri drømmer jeg lidt om at købe en 2-3 år gammel bil og beholde den i måske 13-15 år med et batteri skifte og en del vedligehold undervejs (kører 18-20k om året).
Hvad siger I erfarne Tesla ejere? Virker det realistisk?
Med nok vedligehold skal det nok kunne lade sig gøre, men hvor meget regner du med at den må koste om året før det giver mening for dig?
På 15 år skal der jo nok et nyt batteri i halvvejs.
Lad os sige du kan få et batteri til 150 USD/kWh og på 100 kWh om 6 år, det er stadig 100.000kr for reservedelen, og det er nok en optimistisk pris. Spørgsmål er om man vil ofre det, når der måske er hul i sæder eller lign, og bilen har fået et par buler og har en lav gensalgsværdi. Gensalgsværdi er jo dels afhængig af teknologisk udvikling siden og hvor dyr bilen er i vedligehold, samt på tidspunktet gældende afgiftregler.
Drive unit skal måske serviceres 1 - 4 gange fra år 8 - 15, det kan være små fejl og ude af garanti kan der måske findes en der genopbygger dem billigt, generelt har vi jo hørt om at det kan være så lidt som et leje der skal skiftes, eller ledninger der skal fastgøres, men ingen har jo villet rode med det selv når Tesla bytter.
Generelt tror jeg bilen er rimelig fornuftig skruet sammen, men ting går jo i stykker og skal skiftes ,men hvis Tesla skal have 1000kr/time, og reservedele er dyre, så er det jo svært. Hvis der kommer alternativ vedligehold fra 3. part til mere spiselige timeløn og genopbyggede dele, så tror jeg den kan være ret driftsikker og billig.
Jeg kender en radio/tv mekaniker der nu er gået på pension, men han skiftede et par defekte elektronik på et print til en Maserati, og tog 500kr for opgaven, ejeren var glad, Maserati skulle have 25.000 for samme manøvre, og jeg tror det er det samme med Tesla, heldigvis kan man sige at mange IT og ingeniører ejer Teslaer, og disse vil jo nok prøve på at gå efter 500kr løsningen, så har man lysten vil der sikkert være masser af sådanne muligheder henover 15år :D