Loading...
dk

Køb af brugt Tesla S | Tesla Forum

jennerdreng
jennerdreng May 24 '17

Kære Forum

Først og fremmest tak for jeres vedholdende indsats her på sitet for at gøres os klogere på Tesla og videregive jeres store viden om bilerne.

Jeg er ved at være klar til at blive Tesla-ejer og har kig på en brugt S85 fra 04/2014. Den har det udstyr, jeg ønsker mig, og jeg er klar over, at den ikke er bestykket med den avancerede autopilot med de selvkørende funktioner, som vist først blev lanceret i november 2014. Det, der kan gøre mig lidt nervøs, er batteriets tilstand. Hvor svækket det efter 2½ år og 35.000 km. kørsel? Hvordan kan jeg tjekke det? Og hvordan har de biler, der har kørt længst, reageret på batteriets ydeevne gennem årene? Det er mest det her med batteriet, jeg kan være nervøs om, men er der andet, som I kan fortælle mig at jeg skal kigge efter, må I meget gerne sige til.

Mange hilsner.

DeaconWP
DeaconWP May 24 '17

Du kan oplyses, at der er 100% garanti på bilen, indtil den er 4 år gammel, eller til den har kørt 80.000 km.

Så når du kommer til april 2018, udløber garantien på alt andet i bilen, end batteriet, drivlinien og ladesystemet.

Dus kriver 2 1/2 år? Den er da 3 år og en måned gammel, hvis 04/14 passer.

Men det er sikkert ikke noget problem.

Hvis den ikke har autopilot funktioner, har den også "kun" en almindelig Cruise Control, der holder den hastighed, som du sætter dne til, og tager ikke hensyn til, at du kommer op bag ved en anden bil, der måske kører lidt langsommere. Vel heller ikke noget problem. Blot en info.

Du kan kn tjekke batteriet ved at fylde det op, og så se, hvor mange kilometer du kan køre på det, inden du når ned på 0 i rest. Du vil så kunne se, hvor mange kWh du har brugt, og du kan se, hvor mange du igen kan fylde på. Derved kan du se, hvordan batteriet har det.

Dog skal du tage målingen af det du fylder på med et vist forbehold, da du jo kan måle i målerskabet elelr med bilens måler, det vil der være forskel på, grundet tab i lade processen.

DeaconWP
DeaconWP May 24 '17

Forresten så har du oprettet ditt emne i en rubrik, der ikke kommer på forsiden.

prøv i en rubrik, der ikke er beregnet til køb og salgs annoncer, så er der flere der ser den.

mbk
mbk May 28 '17
Quote from jennerdreng

Kære Forum

Først og fremmest tak for jeres vedholdende indsats her på sitet for at gøres os klogere på Tesla og videregive jeres store viden om bilerne.

Jeg er ved at være klar til at blive Tesla-ejer og har kig på en brugt S85 fra 04/2014. Den har det udstyr, jeg ønsker mig, og jeg er klar over, at den ikke er bestykket med den avancerede autopilot med de selvkørende funktioner, som vist først blev lanceret i november 2014. Det, der kan gøre mig lidt nervøs, er batteriets tilstand. Hvor svækket det efter 2½ år og 35.000 km. kørsel? Hvordan kan jeg tjekke det? Og hvordan har de biler, der har kørt længst, reageret på batteriets ydeevne gennem årene? Det er mest det her med batteriet, jeg kan være nervøs om, men er der andet, som I kan fortælle mig at jeg skal kigge efter, må I meget gerne sige til.

Mange hilsner.

Umiddelbart er der ingen grund til bekymring omkring batteri. Ja det har sikkert tabt et par pct, men på Tesla er fantastisk god garanti på batteriet, og skulle den have et usædvanligt stort tab, så skifter Tesla batteriet. Der findes en OBD-II dongle og App man kan tjekke batteri status. Men netop batteriet ville jeg ikke være synderligt bange for grundet garanti og nærmest ingen kedelige sager.

Der er også fin garanti på hele bilen et års tid endnu, så det er et ret sikkert køb, så længe det ikke er en US model du kigger på, men dem er der næsten ingen af. 
Strandvej78
Strandvej78 Jun 13 '17

Jeg læser med på tråden her, da jeg også er meget interesseret i en brugt Tesla Model S85/85D - helst årgang 2015 med lav km.

Min bekymring ved Tesla går ikke så meget på batteriet, men den generelle kvalitet af hele bilen. Vand gennem soltag, sort skærm, dørhåndtag, problemer i frostvejr i Norge (hvor jeg vil køre nogle gange om året) og diverse små fejl. Jeg arbejder selv indenfor IT og ved at jo mere teknik, jo flere fejl. I dette tilfælde ikke på motor, men alt "udenom".

Men måske forventer jeg mig også for meget. Jeg ser Tesla som en futuristisk bil - selv her efter ca. 5 år efter TMS blev lanceret. Og med et aluminiumskarroseri og en forholdsvis enkel motor+batteri drømmer jeg lidt om at købe en 2-3 år gammel bil og beholde den i måske 13-15 år med et batteri skifte og en del vedligehold undervejs (kører 18-20k om året).

Hvad siger I erfarne Tesla ejere? Virker det realistisk?

mbk
mbk Jun 14 '17
Quote from Strandvej78

Jeg læser med på tråden her, da jeg også er meget interesseret i en brugt Tesla Model S85/85D - helst årgang 2015 med lav km.

Min bekymring ved Tesla går ikke så meget på batteriet, men den generelle kvalitet af hele bilen. Vand gennem soltag, sort skærm, dørhåndtag, problemer i frostvejr i Norge (hvor jeg vil køre nogle gange om året) og diverse små fejl. Jeg arbejder selv indenfor IT og ved at jo mere teknik, jo flere fejl. I dette tilfælde ikke på motor, men alt "udenom".

Men måske forventer jeg mig også for meget. Jeg ser Tesla som en futuristisk bil - selv her efter ca. 5 år efter TMS blev lanceret. Og med et aluminiumskarroseri og en forholdsvis enkel motor+batteri drømmer jeg lidt om at købe en 2-3 år gammel bil og beholde den i måske 13-15 år med et batteri skifte og en del vedligehold undervejs (kører 18-20k om året).

Hvad siger I erfarne Tesla ejere? Virker det realistisk?

Med nok vedligehold skal det nok kunne lade sig gøre, men hvor meget regner du med at den må koste om året før det giver mening for dig?

På 15 år skal der jo nok et nyt batteri i halvvejs.

Lad os sige du kan få et batteri til 150 USD/kWh og på 100 kWh om 6 år, det er stadig 100.000kr for reservedelen, og det er nok en optimistisk pris. Spørgsmål er om man vil ofre det, når der måske er hul i sæder eller lign, og bilen har fået et par buler og har en lav gensalgsværdi. Gensalgsværdi er jo dels afhængig af teknologisk udvikling siden og hvor dyr bilen er i vedligehold, samt på tidspunktet gældende afgiftregler.

Drive unit skal måske serviceres 1 - 4 gange fra år 8 - 15, det kan være små fejl og ude af garanti kan der måske findes en der genopbygger dem billigt, generelt har vi jo hørt om at det kan være så lidt som et leje der skal skiftes, eller ledninger der skal fastgøres, men ingen har jo villet rode med det selv når Tesla bytter.

Generelt tror jeg bilen er rimelig fornuftig skruet sammen, men ting går jo i stykker og skal skiftes ,men hvis Tesla skal have 1000kr/time, og reservedele er dyre, så er det jo svært. Hvis der kommer alternativ vedligehold fra 3. part til mere spiselige timeløn og genopbyggede dele, så tror jeg den kan være ret driftsikker og billig.

Jeg kender en radio/tv mekaniker der nu er gået på pension, men han skiftede et par defekte elektronik på et print til en Maserati, og tog 500kr for opgaven, ejeren var glad, Maserati skulle have 25.000 for samme manøvre, og jeg tror det er det samme med Tesla, heldigvis kan man sige at mange IT og ingeniører ejer Teslaer, og disse vil jo nok prøve på at gå efter 500kr løsningen, så har man lysten vil der sikkert være masser af sådanne muligheder henover 15år :D

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jun 14 '17
Strandvej78
Strandvej78 Jun 15 '17

Tak for svaret MBK - det kan jeg bruge til rigtig meget. Jeg havde en forestilling om at "ofre" ca. 200.000 på nyt batteri, omlakering, diverse småreps og nyt læderbetræk - sidste kan laves billigt i Polen - måske de andre ting kan laves billigere i udlandet også hvis det gøres på én gang og man dermed sparer dansk told og moms. Jeg vil gå lidt i tænkeboks.

Forummets indlæg er redigeret af Strandvej78 Jun 15 '17