Hurtigt spørgsmål... Lige nu står vores bil og lader på en alm. E.on ladestander. Hvis jeg med app'en tænder for klima, trækker den så strømmen til nedkøling fra batteriet eller fra ladestanderen?
Hurtigt spørgsmål... Lige nu står vores bil og lader på en alm. E.on ladestander. Hvis jeg med app'en tænder for klima, trækker den så strømmen til nedkøling fra batteriet eller fra ladestanderen?
Begge dele!
Alt forbrug i bilen leveres af det store HV batteri.
HVAC anlægget (opvarmning og nedkøling) arbejder med højspænding, ca. 400 VDC fra det store batteri.
Hvis du f.eks. ønsker at opvarme bilen (vinter), så bruges der ca. 6 kW peak fra batteriet.
Nedkøling (det folk kalder AirCon) bruger sandsynligvis noget mindre, ca. 2-3 kW peak.
Forbruget (effekten) varierer under processen og vil i perioder være væsentligt mindre.
Når du lader bilen fra f.eks. en E.on stander, så gætter jeg på det er med 11 kW (hvis du har enkeltlader).
Det er 11 kW konstant indtil batteriet er ladet næsten helt op.
Hvis du så bruger 6 kW til opvarmning, så er der 5 kW tilbage til opladning af batteriet. Cirka.
Lader du hjemme på en 230 volt stikkontakt med 13 ampere, så lader du kun med 3 kW.
Ved opvarming af bilen (6 kW) vil du derfor bruge 3 kW fra batteriet = det aflades, selvom du lader.
Men for at svare på dit spørgsmål, så kommer strømmen fra E.on ladestanderen.