Loading...
dk

Bilen trækker til højre..... | Tesla Forum

BrianG
BrianG Sep 13 '17
Hej alle, jeg har en udfordring, som Kastrup forhåbentligt snart får styr på.
Problem: bilen trækker til højre. Både ved kørsel på motorvej, landevej, ved alle hastigheder, uanset om vejen er "off-camper" eller ej, uanset om det blæser fra venstre eller højre.
Det er særligt udtalt når jeg kører med autopilot på og frigør den, så drejer bilen mod højre.
Det jeg rigtig godt kunne tænke mig jeres hjælp til: vil du næste gang du kører en tur, helst på lige vej, uden off-camper, uden vind. Slå autopilot til, efter 4-5 sek. slå fra, efter 4-5 sek. slå til og så fremdeles så længe du orker. Derefter skrive kort i denne tråd hvordan bilen arter sig. Min bil drøner fra højre til venstre, og det synes jeg ikke er praktisk.
Det skal siges at bilen er 4-hjulsudmålt, sporet, afbalanceret, fælge tjekket for fejl, 4 nye dæk monteret - så jeg har snart brugt en bondegård, og er endnu ikke tilfreds.

På forhånd tak til de som gider hjælpe og skrive til mig.

BrianG
burns
burns Sep 14 '17

Jeg har haft problemer med at få min bil justeret og efter 4. forsøg (eller var det 5.) har jeg accepteret resultatet indtil næste service (som er snart). Min er justeret hos Tesla i Århus. De laver en perfekt udmåling og justering, men tager ikke højde for at hjulene flytter sig pga gummilejerne og det gør at bilen ikke kører optimalt når først den kommer ud på vejen. Bilen SKAL prøvekøres og efterfølgende justeres, gerne flere gange. Sidst blev min prøvekørt 3 gange før resultatet blev rimeligt. Den er stadig ikke perfekt.

Det mest trælse er at min bil var perfekt da jeg modtog den, men 11 måneder efter havde jeg den inde for at få lavet bremserens og siden den da har jeg haft sporingsproblemer. Det er som om service værkstederne nok gør som der står i bogen, men det praktiske resultat er ikke så godt. Jeg har prøvet flere af udlånsteslaerne og de har alle samme sporingsfejl. Så de har nok gennemgået samme procedure.

Forrige gang jeg fik sporet min bil havde de haft 3 personer ude og køre i min bil efter den var blevet sporet og de sagde alle den var perfekt nu. Men den havde aldrig været værre (IMHO). Da jeg så bragte bilen ind igen, prøvede værkføreren bilen og han kørte ikke mange meter i bilen før han sagde den var gal. Så jeg tillader mig altså ærlig talt at tvivle på deres kompetence i at spore en bil.

Sidste gang var det dog en anden person der sporede bilen og han gjorde det på en anden måde for det var et bedre resultat han leverede.

Men også Crashpoint (Tesla's karosseriværksted) siger at det er et helvede at spore en Tesla. Det kan nemt tage en formiddag.

Så det er altså ikke nemt. Men det betyder ikke vi skal acceptere et dårligt resultat. Det er jo heller ikke billigt at spore bilen.

P85DK
P85DK Sep 14 '17

Har I luftundervogn? Hvis der er luft, så skal selvnivellering låses, ellers så justerer bilen selv til niveau og man mål og justerer på forkert baggrund. Hvis undervognen ikke låses, så kan man blive ved med at justerer og det vil aldrig blive helt perfekt. Det bør de selvfølgelig vide hos Tesla, men har igennem årene oplevet mange professionelle som glemmer/ikke ved at det er specielt med luftundervogn.

burns
burns Sep 14 '17

Min er uden luftundervogn.

Klaus_
Klaus_ Sep 14 '17

Ja husk at luftundervognen skal kalibreres før bilen spores. Kalibreringen er kun Tesla der kan, men har man uoriginale fælge på, vil Tesla hverken kalibrere eller spore bilen, medmindre man betaler cirka en tusse for at få dem til at sætte originale fælge på.  Jeg ved ikke hvor stor forskel der er på at få sporet med 19" og derefter sætte egne 20" på igen, om det kan ændre lidt på resultatet. 

BrianG
BrianG Sep 14 '17
Tak for jeres velmenene bemærkninger, men jeg føler mig overbevist om at Kastrup har styr på min bils undervogn (ikke luftundervogn) :-)

Men jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre jeres oplevelser af jeres bils reaktion ved at bruge AP som jeg har beskrevet, er det muligt nogle vil teste deres egen bil og beskrive resultatet i tråden ?

BrianG
jensk2
jensk2 Sep 15 '17
Citat fra BrianG Tak for jeres velmenene bemærkninger, men jeg føler mig overbevist om at Kastrup har styr på min bils undervogn (ikke luftundervogn) :-)

Men jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre jeres oplevelser af jeres bils reaktion ved at bruge AP som jeg har beskrevet, er det muligt nogle vil teste deres egen bil og beskrive resultatet i tråden ?

BrianG 

Jeg bruger dagligt AP og har INGEN sideværts vaklen, når jeg kobler den til eller fra!  Selv mine passagerer har vænnet sig til at jeg kobler AP på når jeg vil tage en slurk af pendler kaffen og slår den fra igen lidt efter. Jeg har tilfældigvis luft undervogn, men tror det er irellevant.

BrianG
BrianG Sep 15 '17
Tusind tak Jensk2, det er lige nøjagtig sådanne tests jeg gerne vil høre om ...
Andre ?
Gronhund
Gronhund Sep 18 '17

Jeg har ikke luft undervogn, og jeg bemærker heller ikke nogen problemer med at koble AP til og fra. Selvfølgelig vil den flytte sig, hvis jeg ikke ligger rigtigt på vejen når jeg kobler det til, men det er også det.

Faktisk ville jeg ønske, at man kunne slå lyden fra ved ihvertfald tilkobling (frakoblingslyden er meget rar at have). Hvis lyden var slået fra, ville folk ikke bemærke, at jeg slog det til og fra.

PeterE
PeterE Sep 18 '17

Jeg har ingen problemer med vaklen når jeg slår AP til eller fra. Bortset fra, hvis jeg slår AP til på en meget bred tilkørselsrampe. På vej på en motorvej vil jeg normalt søge 'midten af højre spor'. Det gør AP ikke i udgangspunktet, men trækker bil mod højre, og bliver der til tilkørslen er blevet til en del af højre spor. Måske lidt svært at forstå, beklager :)