Loading...
dk

Langtidsopbevaring | Tesla Forum

uffe55
uffe55 Jan 9 '18

Hej

Jeg har fået nyt job i Grønland så Tesla'en skal stilles i hi.

Hvordan gøres dette best muligt med hensyn til opladnings procent af batteri ect. ect....

Jeg har skrevet til Tesla DK men de har ikke svaret på noget som helst !

Nogen guldkorn ?

/uffe

larsenjan
larsenjan Jan 9 '18
Er det ikke bare at sætte ladning til 50%, og sætte lader på. Hver gang vampire drain har drænet lidt af batteriet vil den toppe op til 50%.
MOS
MOS Jan 10 '18

Jo, lige præcis. Det gælder om at sørge for, at der hele tiden er noget strøm på batteriet. Men ikke for meget. 50% SOC med laderen sat til er det bedste, man kan gøre.

Derudover bør man opbevare bilen et køligt sted, da høje temperaturer over tid er med til at accelerere degraderingen af batterikapaciteten. Nok ikke det store problem i DK. Ellers tag den evt. med til Grønland og parkér den for enden af en gletsjer ;-)

Det dummeste, man kan gøre, er at efterlade den med lav SOC uden stikket sat i, så vampire drain efter noget tid får batteriet til at køre helt fladt. I bedste fald vil det give en masse bøvl med at få den startet, da 12 V batteriet også hurtigt vil blive drænet, så Teslaen vil forekomme at være helt død, indtil man får jumpstartet den og først efterfølgende kan man (måske) lade den op igen. I værste fald vil det skade batteriet permanent.

Det næstdummeste, man kan gøre, er at efterlade den stående i direkte sol med stikket sat i og sat den til at lade op til 100%. Det vil øge batteriets degradering dramatisk at stå med så høj SOC i varmen i længere tid.

mbk
mbk Jan 10 '18

Eller lad den betale for sig selv ved at leje den ud til nogen du stoler på.

Ice2EV
Ice2EV Jan 10 '18

Nu tænker jeg bare højt, var det ikke spild af slæde at opmagasinere den?

Er klar over værditabet de sidste århar været mindre end en ICE i samme prisklasse. Men risikoen er jo det snævre marked får større værditab når M3 dukker op på banen.

Tror der er flere der fyrer S af og går i 3, og kommer der flere på markedet, så falder brugtprisen. Samtidig så virker det uholdbart, når en S70D sættes privat til salg til nærmest samme pris som Tesla sætter en fully loaded P85D med 2 års fornyet garanti.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 10 '18
P85DK
P85DK Jan 10 '18
Citat fra Ice2EV

Er klar over værditabet de sidste århar været mindre end en ICE i samme prisklasse.

Det er vel stort set som en hver anden bil i samme klasse. En P85D har realistisk tabt ca. 150.000 pr. år på nuværende tidspunkt.

Ice2EV
Ice2EV Jan 10 '18

Hej P85DK

Deri er vi enige. Du er en af de få, men det virker ikke til almenyttigheden har accepteret at selv en Tesla har værditab.

Tanken var også mere overi opmagasinering, ville koste på værditab. Og risikoen for der går et lys op for private sælgere/købere, med lavere priser til følge, vil måske koste mere end at sætte den fri, og erhverve sig en anden/ny når man igen har behov.

Behovet er vel ikke så stort på Grønland, hvor vejnettet er meget begrænset. Det koster vel også i nærheden af en hest til USA at shippe den derop. Med mindre selvfølgelig det bare er et vikariat eller en konsulent stilling på at fixe RAL's booking system og man kommer hjem igen om 3 måneder.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 10 '18
mbk
mbk Jan 10 '18

@uffe55

Hvor lang tid snakker vi om?

4-uger, 12-uger eller mere?

uffe55
uffe55 Jan 11 '18

Tak for jeres indspark !

Jeg har da også tænkt på at sælge men samtidig er jeg glad for øsen og ikke parat til at tage den afskrivning, ikke lige nu ihvertfald - det er forresten en 90D

Jobbet er fast så det kan jo vare lang tid. Jeg tror at man har det med Grønland sådan at man enten hader det eller elsker det, - det må komme an på en prøve. Det kan jo være at jeg er hurtigt hjemme igen hvis man ikke kan holde ud at være der.

Jeg kan også forestille mig at hvis jeg kun kommer hjem 2 uger ad gangen vil jeg leje bil i stedet for at grave den frem af gemmerne, det kan jo så gøres rimeligt billigt når man er udlænding.

mbk
mbk Jan 11 '18
Quote from uffe55

Tak for jeres indspark !

Jeg har da også tænkt på at sælge men samtidig er jeg glad for øsen og ikke parat til at tage den afskrivning, ikke lige nu ihvertfald - det er forresten en 90D

Jobbet er fast så det kan jo vare lang tid. Jeg tror at man har det med Grønland sådan at man enten hader det eller elsker det, - det må komme an på en prøve. Det kan jo være at jeg er hurtigt hjemme igen hvis man ikke kan holde ud at være der.

Jeg kan også forestille mig at hvis jeg kun kommer hjem 2 uger ad gangen vil jeg leje bil i stedet for at grave den frem af gemmerne, det kan jo så gøres rimeligt billigt når man er udlænding.

Det er selvfølgelig din bil og dine penge, og du må selvfølgelig gemme den så længe du lyster.

Men du må nok også sande at det som giver dig mindste tab, mindst besvær og mest frihed er nok at komme over det sentimentale og sælge bilen mens du er i landet. Afskrivningen bliver ikke mindre de næste par år, der kommer nye elbiler på markedet, du vil formenligt kunne købe en 90D hvis du kommer hjem om et år til 100.000 mindre, eller 200.000 kr mindre om 2 år, samt de penge du måtte have sparet i forsikringer, strøm, leje af garage etc. Du kan bruge de sparede penge på at opgradere til en P90D når du kommer hjem igen :)

Hvis du dropper bilforsikringen, så tjek om du har en indbo forsikring eller lign. der vil dække en 600.000 - 650.000 krs bil hvis der er nogen trælse typer der finder ud af hvor den står.

uffe55
uffe55 Jan 11 '18

@mbk

Jeg slipper med ca. kr 2000- årligt i forsikring ved Tryg når den står stille så det er ok.

Ellers er dine betragtninger noget jeg vil overveje hvis jeg beslutter mig for at blive deroppe i flere år.

mbk
mbk Jan 11 '18

@uffe55

Lyder til at du har styr på det :)

Husk at have en ven der kan komme forbi og vippe automatbryder eller lign. til igen, eller 'starte' bilen op hvis den taber mobilforbindelsen. Smør hvad der smøres kan inden vinter hi :D

Der er nogle guides til ICE, hvor overraskende mange punkter er ligegyldige:

https://courtstreetford.wordpress.com/2015/11/30/hibernation-time-10-steps-to-prep-your-car-for-winter-storage/

http://www.demon-tweeks.co.uk/blog/motorsport/store-car-winter/

 

Umiddelbart tænker jeg at dækkene kan blive lidt mast, den der runde template man kan sætte dem på ser fine ud, og lad være med at have en aktiv P-bremse da den nok sætter sig fast. En pointe er at fjerne vinduesviskerne, som jeg ikke lige har et godt sanity tjek på.

DavidS90D
DavidS90D Jan 11 '18

Hvis man skal sikre sig bilen ikke tager skade, så er der som nævnt ovenfor flere ting man skal sørge for.

Opklodsning (Jack Stands), affugtning, 12V batteri lader (Ctek), skadedyrssikring (mus,rotter) o.s.v.

Men det bedste vil være hvis bilen kører en tur jævnligt (månedligt).