Loading...
dk

22 tommer fælge: Komfort med standard undervogn | Tesla Forum

Klaus1981
Klaus1981 Apr 3 '18

Jeg overvejer at købe 22 tommer, men konen er noget lunken ved ideen...

Har nogen herinde praktisk erfaring med 22 tommer på deres TMS med std. undervogn? Jeg tænker særligt på oplevelse af kørekomfort (eller mangel på samme).

Jeg er klar over, at mindre dæk betyder laver komfort. -men er det et reelt problem/ubehageligt at køre på asfalterede veje?

/Klaus

MOS
MOS Apr 3 '18

Altså bare det, at du overhovedet overvejer at bruge penge på 22" fælge, siger mig, at du nok er villig til at give køb på en hel del kørekomfort. Hvis viljen er til stede, så tror jeg ikke, du vil opleve det som et problem. Om konen så vil have den samme oplevelse - tja...

Jeg ville nok bekymre mig mere om sårbarheden. 22" dæk må have en meget lav profil (30%?), så der skal ikke meget kantsten eller huller i vejen, før dine fine fælge er ødelagt og/eller du står med en punktering.

Jeg har aldrig helt forstået, hvorfor nogle går efter så store fælge. Det giver større rullemodstand, lavere kørekomfort, dårligere vejgreb (i de fleste tilfælde), langsommere acceleration, mere dækstøj, tungere hjul, dårligere udvalg af dæk samt højere pris på både dæk og fælge. Nogle mener, det ser "smart" ud, men jeg kan ikke se det smarte ved det. Alle har nok deres egen smag. Jeg kører selv på 19" hjul og hvis jeg endelig skulle have nye fælge, ville jeg nok snarere overveje at gå ned i 18" eller måske endda 17".

RobertJ
RobertJ Apr 4 '18

Du får desværre ikke krøllet en 18" ned over brembo kalibrene, det er hvad pøblen siger.

KS kørte med 22", der ligger nogle erfaringer gemt i forum et sted. Brug søgefunktionerne.

Sådan her så det ud:
https://www.google.dk/search?q=tesla+22%22&safe=active&rlz=1C1GGRV_enDK766DK766&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiYmsfN95_aAhXBQpoKHQEBCNMQ_AUICigB&biw=1745&bih=1008#imgrc=2kptyLBaAUgHkM:

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Apr 4 '18
P85DK
P85DK Apr 4 '18
Citat fra MOS

Altså bare det, at du overhovedet overvejer at bruge penge på 22" fælge, siger mig, at du nok er villig til at give køb på en hel del kørekomfort. Hvis viljen er til stede, så tror jeg ikke, du vil opleve det som et problem. Om konen så vil have den samme oplevelse - tja...

Jeg ville nok bekymre mig mere om sårbarheden. 22" dæk må have en meget lav profil (30%?), så der skal ikke meget kantsten eller huller i vejen, før dine fine fælge er ødelagt og/eller du står med en punktering.

Jeg har aldrig helt forstået, hvorfor nogle går efter så store fælge. Det giver større rullemodstand, lavere kørekomfort, dårligere vejgreb (i de fleste tilfælde), langsommere acceleration, mere dækstøj, tungere hjul, dårligere udvalg af dæk samt højere pris på både dæk og fælge. Nogle mener, det ser "smart" ud, men jeg kan ikke se det smarte ved det. Alle har nok deres egen smag. Jeg kører selv på 19" hjul og hvis jeg endelig skulle have nye fælge, ville jeg nok snarere overveje at gå ned i 18" eller måske endda 17".

Interessant indblik i et totalt modsat mindset af mit eget :-) Jeg har aldrig forstået at nogle kører med mindre end max størrelse. Jeg går dog aldrig over hvad fabrikanten siger er max, men går heller aldrig under. Hverken sommer eller vinter. Det ser simpelthen forkert ud, specielt på Model S med den lidt tunge bagende.

Hvis du fik presset en 17" ned over dine bremser og jeg så den på en parkeringsplads, så ville jeg sætte en seddel i din forrude og samtidig ringe til FDM og spørge om der var noget man kunne gøre rent juridisk for at rede en mishandlet bil ;-)

MOS
MOS Apr 4 '18

@P85DK

Haha, go' humor ;-) Det kan dog godt være, der er noget med pladsproblemer til bremserne - det har jeg ikke undersøgt. Jeg tror nu også, jeg beholder mine 19" hjul. Tror ikke fordelen ved at gå ned i størrelse er stor nok til at retfærdiggøre investering i helt nye hjul.

Og ja, det er interessant, at man kan have så forskellig smag. Men dejligt, at der er plads til at tilpasse sin bil efter eget valg. Det ville da også være kedeligt, hvis vi alle kørte rundt i den samme standardbil. :-)

Jeg synes altid, det er spændende at følge med i andre folks projekter med at modificere og tilpasse deres biler - også selvom jeg ikke selv ville have lavet det samme. Modifikationerne i sig selv er interessante, man får set tingene fra en ny synsvinkel og nogle gange bliver man selv inspireret og får nye idéer.

mbk
mbk Apr 4 '18

Det er lidt sjovt at Tesla er købt dels som en performance bil i mio. klassen som erstatning for Porsche el. lign, og af andre som den bedste elbil man kunne få, erstattende en Nissan Leaf eller en økonomi boks som Lupo 3L/Audi A2 :)

P85DK
P85DK Apr 4 '18

jeg troede Lupo og Audi A2 var performance

mbk
mbk Apr 4 '18

Jeg tænkte mere på dem der tændte på mods ala:

Forummets indlæg er redigeret af mbk Apr 4 '18
Klaus1981
Klaus1981 Apr 4 '18

Jeg synes absolut at 22 tommer klæder en Tesla. - men jeg er ikke villig til at gå ret meget på kompromis med komforten. Derfor er jeg interesseret i andres oplevelser, som er funderet i konkrete erfaringer.

Jeg har brugt en del tid på at søge gennem forum, men jeg finder ikke noget konkret på kombinationen af 22 tommer og std. undervogn.

gw
gw Apr 5 '18

@Klaus1981. 

Jeg har erfaring med en Model S med std undervogn på 21". Det synes jeg gik helt fint.

Ved godt det ikke er 22", men så har du da den viden :)