Loading...
dk

Korrigeret dæktryk 21" | Tesla Forum

Metguy2000
Metguy2000 Apr 21 '18

Jeg har nu kørt 20.000 km på mine sommerdæk ContiSilent i 245x35, og kan her ved skift fra vinter til sommerdæk konstatere 100% mere slid i midten i forhold til højre og venstre side af profilen. Det er ens for alle 4 dæk. Jeg har hele siden kørt med 2,9 bar og checket ca. en gang om måneden.

Jeg må derfor konstatere at det anbefalede dæktryk er for højt, og har sænket det til foreløbigt 2,7 bar. og kan ikke umiddelbart mærke en forskel i vejgreb. Den snupper de sædvanlige kurver med samme fasthed.

JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Apr 21 '18

Du skal hæve trykket

P85DK
P85DK Apr 21 '18

Fed konklusion med vedhæftede dokumentation på en der skriver at der er markant mere slid på midten af dækket :-) Vil du have at skal køre på motorcykeldæk :-)

JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Apr 23 '18
Ja, lavprofildæk opfører sig anderledes end de gamle husholdningsdæk. For meget slid på midten skyldes for lavt dæktryk. Når du hæver dæktrykket vil skuldrene rejse sig og trække midten af dækket ned. Derfor skal han hæve dæktrykket når han har for meget slid på midten. Det er ikke alt der er som i gamle dage :-)
P85DK
P85DK Apr 24 '18

Ja og nej :-) Enig i at lavprofil har nogle specielle egenskaber.

Det er rigtigt at et alt for lavt dæktryk på et lavprofils dæk kan give slidt på midten, men her taler Metguy om at have kørt med 'rigtigt' tryk og har slitage i midten. Ved at øge trykket yderligere vil siderne ikke rejse sig mere, da de allerede bør være 'oppe', så trykket skal lidt ned.

Metguy2000
Metguy2000 Apr 28 '18
Indtil videre kører jeg med 2,7 bar i stedet for 2,9 som er anbefalet for 21". Efter et par mdr er det frem med skydelæreren igen.