Loading...
dk

Software update (2018.28.5) | Tesla Forum

MOS
MOS Aug 28 '18

Jeg har i nat fået installeret den nye software update v8.1 (2018.28.5 377ec8b). Det ser godt nok tyndt ud med nye features ;-)

Er det bare en fejl? Eller er der nogen, der ved, hvad denne software update indeholder?

KimT
KimT Aug 28 '18

Lidt underligt at du har fået 28.5 i nat, når der her til morgen til min 70D lå 2018.32.2 3817fdd

I mine release notes var der linket til den forrige.

MOS
MOS Aug 28 '18

Jeg fik også tilbudt min update mandag morgen. Jeg har ikke brugt bilen i weekenden, så måske kom den allerede i løbet af weekenden. Men mandag morgen skulle jeg køre på arbejde og der var åbenbart ikke netforbindelse henne på arbejdet, selvom jeg prøvede at installere i løbet af dagen. Så jeg fik først installeret i nat.

Men ja, det virker lidt uigennemskueligt med Teslas udrulning af software updates. Nogle får tilsyneladende nogle versioner, mens andre får andre versioner. Jeg har også ofte oplevet at måtte vente i ugevis på en update, selvom andre allerede for længst har fået deres.

KimT
KimT Aug 28 '18

Release notes

MOS
MOS Aug 28 '18

Det virker meget mystisk, men jeg har lige konstateret, at alt indhold i Owner's manual også er forsvundet!?!

MOS
MOS Aug 28 '18

@KimT

Ja, jeg kan huske/genkende, at jeg fik samme release notes ved den forrige update. Men nu efter den seneste update er der bare blank skærm og owner's manual er også blank.

RobertJ
RobertJ Aug 28 '18

Jeg fik 2018.24.1 i fredags. indhodt ny navigation

MOS
MOS Aug 29 '18

Har haft kontakt med Tesla og efter flere soft og hard resets virker det hele nu igen. Jeg kan se release notes og owner's manual er kommet tilbage igen.

Det er lidt foruroligende med den ustabile software. Lidt ligesom med Windows. Hvis noget hænger, så skal man bare genstarte computeren...

Det minder mig om en gammel joke, der handler om 4 ingeniører, der var ude at køre i bil. Der var en maskiningeniør, en kemiingeniør, en elingeniør og en Microsoft softwareingeniør. Pludselig gik bilen i stå og den var helt død. Maskiningeniøren mente, at det var luftfilteret, der var stoppet. Kemiingeniøren troede nu snarere, at det måtte være benzinblandningen, der ikke opfyldte de rigtige krav til brændstofkvalitet osv. Elingeniøren var dog sikker på, at det var det elektriske system i bilen, der var kortsluttet. Softwareingeniøren foreslog tørt, at de alle 4 skulle stige ud af bilen, lukke dørene efter sig, åbne dørene igen, stige ind i bilen, starte motoren og køre videre!

burns
burns Aug 29 '18
Det med at standse og 'genstarte' er jo allerede indbygget i Tesla hvis man har ignoreret autopilotens advarsler.
migselv
migselv Aug 30 '18

Er der nogen af jer der har 2018.28.5 installeret som har oplevet med problemer med stabiliteten af det lille display når i kører med navigation?

Vi tog en tur fra Aarhus til Horsens i sidste weekend med navigation til vores mål. På turen genstartede det lille display 2 gange (heldigvis oppe igen indenfor 10 sekunder), men ca. 100m inden vores mål frøs displayet helt. Kun en manuel genstart af det lille display fik det i live igen.

I vores sommerferie kørte vi godt 1.800km med navigation på firmware version 2018.24.1 uden problemer.

Tarrild
Tarrild Aug 30 '18
Citat fra migselv

Er der nogen af jer der har 2018.28.5 installeret som har oplevet med problemer med stabiliteten af det lille display når i kører med navigation?

Vi tog en tur fra Aarhus til Horsens i sidste weekend med navigation til vores mål. På turen genstartede det lille display 2 gange (heldigvis oppe igen indenfor 10 sekunder), men ca. 100m inden vores mål frøs displayet helt. Kun en manuel genstart af det lille display fik det i live igen.

I vores sommerferie kørte vi godt 1.800km med navigation på firmware version 2018.24.1 uden problemer.

Jeg har 2018.28.5, men har ingen problemer med den lille skærm. 

Gronhund
Gronhund Aug 30 '18

Har også lige fået 2018.28.5 (i mandags eller tirsdags), og har heldigvis ikke haft problemer (heller ikke mht. radio, bortset fra, at ikonerne er blevet lysere).

MOS
MOS Aug 30 '18

Har som nævnt fået 2018.28.5. Har ikke problemer med det lille display. Jeg har til gengæld oplevet flere andre problemer, som nævnt tidligere i tråden. Desuden har jeg oplevet, at hverken radio (FM/DAB), TuneIn eller Spotify virkede. Det blev heldigvis løst ved at genstarte den store skærm.

Johannelund
Johannelund Aug 30 '18
Det kan da ikke være så svært, efter en softværeopdatering, SKAL man altid genstarte slut prut finale.
MOS
MOS Aug 30 '18

@Johannelund

Hvorfor egentlig? Hvis det virkelig var så nødvendigt med en genstart, hvorfor er det så ikke bare indbygget i softwareopdateringen, så den automatisk genstarter af sig selv, når opdateringen en færdig? Jeg synes, det virker ulogisk og ikke særlig brugervenligt. Hvis det virkelig var nødvendigt, kunne man jo have skrevet det i en meddelelse på skærmen, hvad man skal gøre. Der står vist heller ikke noget i brugermanulalen om, at man skal genstarte efter en opdatering.

Johannelund
Johannelund Aug 30 '18
Tjaa, hvorfor hjælper det at genstarte når der er problemer efter en software opdatering det vides ikke, men software udvikling er en svær en, når ikke alle biler har fået diverse opdateringer i samme rækkefølge, derfor kan man jo godt garderer sig og lave den restart, den kan vel aldrig skade. Denne fremgangsmåde har jeg nu anvendt i 3 år, og det enesteproblem jeg har haft, var da markeringsbilen forsvandt i fartkontrol.
Noer
Noer Aug 30 '18
Citat fra Johannelund Tjaa, hvorfor hjælper det at genstarte når der er problemer efter en software opdatering det vides ikke, men software udvikling er en svær en, når ikke alle biler har fået diverse opdateringer i samme rækkefølge, derfor kan man jo godt garderer sig og lave den restart, den kan vel aldrig skade. Denne fremgangsmåde har jeg nu anvendt i 3 år, og det enesteproblem jeg har haft, var da markeringsbilen forsvandt i fartkontrol.

Laver du "bare" bare en reset af skærmene, altså den hvor man holder knapperne inde. Eller er det den helt store, hvor den sletter alle indstillinger på bilen?

migselv
migselv Aug 30 '18
Problemet med at den lille skærm crasher er åbenbart ret udbredt når man læser i TMC forumet. Det sker kun når man kører med navigation. Mange har oplevet det siden 2018.26.2 og nogle rapporterer at det i 2018.32 ikke er løst endnu.
Har lige prøvet det igen på vej hjem fra arbejde i dag. Der tog det kun 5 min inden displayet genstartede sig selv.
Kører normalt uden navigation i dagligdagen, så det har ikke generet mig voldsomt endnu.

Såvidt jeg læste det en gang laver bilen selv en genstart efter firmware update, så egentlig burde det ikke være nødvendig at gøre det manuelt igen.

Jeg vil lige prøve den store genstart i morgen inden jeg tager af sted (sluk bilen fra MCUen og lade den være i 5 min) og så se om det hjælper på nogen måde.
tintin
tintin Aug 30 '18

Hvordan slukker man bilen fra MCUen? MCU står det ikke for microcontroller unit? 

migselv
migselv Aug 31 '18

MCU = Media Control Unit (i Tesla verdenen)

Dette er den store skærm. Der findes en "Power Off" knap som vistnok er gemt under indstillinger og service e.l. Husker ikke lige det nøjagtige sted, men det er egentlig ikke så svært at finde.

Proceduren er at man sætter sig i bilen, lukker døren og trykker på "Power Off". Der ventes indtil alle skærme er blevet sort og så sidder man stille i 5min uden at pille ved noget. Derefter tænder man bilen igen ved at trykke på bremsen.

Sider: 1 2 »