Loading...
dk

Godt nyt for prisen på Model 3 | Tesla Forum

PerPower
PerPower Oct 8 '18
https://www.dr.dk/...er-paa-groenne-biler

“Konkret foreslår regeringen at udskyde den planlagte stigning i registreringsafgiften for el- og plugin-hybridbiler med et år og samtidig indføre et forhøjet fradrag på 40.000 kroner i 2019 for grønne bilejere.”

Hvad mon en model 3 Performance ender med at koste? Det er højst sandsynlig den variant samt long range der først sendes til EU/DK.
KimT
KimT Oct 8 '18

i dag betales der stor set ikke afgift på biler under 340.000. På en Hyundai Kona 64kWh Premium som står til 339.995,- er afgiften efter nuværende regler kun 4.600,-.

Det eneste reelle der står er at de vil hæve bundfradraget fra 10.000,- til 40.000,- i '19 og 72.500,- i '20. Et andet sted står der så at det er biler under 400.000,- stort set fritages for afgifter. Men det er vel først i '20 så.

Men så længer der ikke ligger en underskrevet aftale sker der intet....... Og hvad med ordningen med processtrøm som vi nyder godt af - os med div. abb. på ladebokse i hjemmet.

Men en TM3 med Long range - uden andet udstyr burde man vel kunne få til DK til omkring 400.000,- Og når $35.000 modellen engang bliver sat til salg, så har den vel ingen afgift på. Mener heller ikke de regneeksempler der har været på den billiger er kommet frem til afgift på den - eller kun et meget lille tal.

Men så er det jo et spørgsmål om alle dem her i DK der ønsker en performance model så vælger at vente til levering i '20 for at spare de over 37.000 i afgift som bundfradraget vil stige med i '20. Men så finder regeringen vel ud af at sådan en bil må ikke køre rundt i DK til SÅ BILLIGE PENGE. Og så indføres der nye Tesla skatter.

Og jeg håber godt nok de tænker dem om mht. plugin hybrider. Det er efter min mening ikke en løsning af problemet. Mener jeg så et undersøgelse fra Sverige hvor de havde undersøgt at stort set ingen af dem der havde købt plugin hybrider ladede bilen.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Oct 8 '18
Agon
Agon Oct 8 '18

Nogle steder lyder det som om indfasningen fra 20% til 40% afgift også udskydes. Det ville passe ca. med at biler op til 400000 kr. så er afgiftsfri i 2019 også.

Mon ikke LR uden opgraderet interiør så ville ende omkring 400000 kr.? Prisen er 49000$ i USA.

MOS
MOS Oct 8 '18
@Agon Prisen på 49.000 $ er long range med premium interiør. Standard interiør fås ikke endnu, men bliver vist 5.000 $ billigere.
Agon
Agon Oct 9 '18

@MOS: Ja, det er også rigtigt. Jeg fik bare skrevet forkert :-). Det er netop 44000$ som nok svarer til i omegnen af 400000 kr.

mbk
mbk Oct 9 '18

Nu ved vi vel ikke helt hvor fradraget er placeret, om det før 20% faktoren eller efter, men hvis vi er optimistiske og trækker det fra som sidste led, så det giver op til 40.000 reduktion i endelig afgift:

Long range premium (LRP) 440.000 afgift udgør 0kr

LRP dual motor (DM) 485.000 afgift udgør 25.000

LRP Performance 610.000 afgift udgør 42.000

Ovenstående er uden tilvalg af farve og autopilot etc.

Jeg ved ikke hvordan de 40.000 skal fungere hvis afgiften allerede er 0, men en helt base ligger uden afgift på 330.000.

USD/DKR: 6.5, EU/US-tillæg: 9%

Forummets indlæg er redigeret af mbk Oct 9 '18
mbk
mbk Oct 9 '18

Har lige prøvet at smide en base Model S ind til 77.000 USD. Den giver i mit ark:

Pris 795.000 afgift udgør 113.000

Teslas hjemmeside har tallene:

Pris 810.000 afgift udgør 120.000.

Så det ser du til at jeg pt. regner et par % for lavt.

mbk
mbk Oct 9 '18

I den anden ende af skalaen regner jeg vist lidt højt:

P100D til 135.000USD regner jeg til:

Pris 1.486.000 afgift udgør 273.000

Tesla opgiver:

Pris 1.350.000 afgift udgør 247.000

Jeg gætter at de internt har en anden faktor end 9%, måske fast pris på transport + 6% eller sådan noget i stedet. Det kan antyde at den endelige Model 3 pris i EU bliver dyre end mine udregninger. Men jeg gider ikke pille mere ved mit regneark.

KimT
KimT Oct 9 '18

Har du trukket lev.omk ud. Prisen i dag skal jo opgives inkl. ;-)

Nu ved jeg ikke hvordan dit regneark ser ud, men det sidste jeg så havde en hel del mere ting med end det der står på skat's hjemmeside : http://www.skm.dk/skattetal/beregning/afgiftsberegning/registreringsafgift-beregningseksempel

Her kan du også se at bundfradraget trækkes fra som det sidste - i dag 10.000,-

Og jeg går ud fra at hvis den beregnede afgift er mindre end bundfradraget, sættes afgiften til 0,- - Kan ikke forestille mig at man får penge udbetalt som tilskud i form af "ubenyttet bundfradrag"

Forummets indlæg er redigeret af KimT Oct 9 '18
mbk
mbk Oct 9 '18

@KimT

Jeg har ikke leveringsomkostninger på Model 3 som selvstændig post, men den er indlagt i min fuzzy factor på 9%.

Godt eksempel med bundfradraget, hvis den bliver på 40.000 ser det meget lovende ud, jeg spår at en sort long range premium balancerer lige omkring 0kr i afgift, det bliver nok bilen jeg vælger.

Ja dual motor ville være sejere, men knap 300hk på baghjulene er allerede dobbelt så meget som jeg er vant til. Jeg ville også være fint tilfreds med en short range, og synes egenligt merprisen er enorm i forhold til at der kun er 25kWh, men jeg tror ikke vi ser base Model 3 solgt i EU i 2019.

Jeg fravælger autopilot til at starte med, jeg tror at prisen på autopilot bliver justeret ned når basis modeller begynder at blive solgt for ellers fravælger for mange pakken.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Oct 9 '18
Agon
Agon Oct 9 '18

Mht. beregning af afgift:

Hvis du ganger prisen i USA med 7,2 så får du ex. moms og ex afgift prisen i DK. Og så er det bare at udregne afgiften i henhold til gældende regler.

Ex. S75D: Pris i USA 77000$ = svarer til 810.000 kr. minus moms på 138.000 kr og afgift på 120.000 = 552.000 kr.

552.000 kr. / 77.000$ svarer til ca. 7,2 kr. pr. dollar pris i USA

Når jeg beregner afgift af 552.000 kr. ud fra et estimat på 50 km/l for den Tesla så får jeg præcist en afgift på 120.000 kr som Tesla selv siger. Ingen fuzzy factor!

Og som jeg forstår det, drejer det sig om det eksisterende bundfradrag på 10.000 kr. der hæves til 40.000 kr., så det trækkes fra til sidst.

Hvis jeg beregner det samme for model 3 LR uden opgraderet interiør:

44000$ = ca. 317.000 kr. ex moms og afgift = ca. 396.000 kr. med moms

Og med ingen afgift er det også den endelige pris.

 

Forummets indlæg er redigeret af Agon Oct 9 '18
Agon
Agon Oct 9 '18

Og Long Range Premium vil med en pris på 49000$ koste 440.000 kr. plus ca. 10-15000 kr. i afgift, afhængigt af hvad den normeres til i brændsstofforbrug.

mbk
mbk Oct 9 '18
Citat fra Agon

Og Long Range Premium vil med en pris på 49000$ koste 440.000 kr. plus ca. 10-15000 kr. i afgift, afhængigt af hvad den normeres til i brændsstofforbrug.

Jeg får som sagt 0 i afgift, men whatever, prisen er nok 450.000 +/- 30.000, med udsving i dollarkurs, ændringer i prissætning etc. etc.

Agon
Agon Oct 9 '18

Min udregning for nu at gøre det helt tydeligt:

Pris ex. moms: 352.000 kr (49000$ x 7,2)

Inkl. moms: 440.000

Fradrag for batterikapacitet, airbags, NCAP i alt: 89600

Derfor beskattet værdi på 350.000

Afgiften er så med skalaknækket 402.000 kr.

Men derfra skal trækkes 4000 kr. pr. km den kører over 20 km/l - hvis vi siger 60 km/l er det 160.000 kr.

Og der trækkes også 3000 kr. fra til selealarmer så i alt 163.000 kr. trækkes fra afgiften som ender på ca. 240.000 kr.

20% af den er ca. 48000 kr. - men så er der fradrag på 40.000 kr. så det giver afgift på 8000 kr. selv med 60 km/l

Du skal op omkring 70 km/l for at afgiften forsvinder. Det lyder voldsomt men den er jo noget mere økonomisk end S modellen.

Forummets indlæg er redigeret af Agon Oct 9 '18
mbk
mbk Oct 9 '18

Gik lige henover det igen, kan se at jeg trak 10.000 fra i bundfradraget og yderligere 40.000, hvis vi tror at bundfradraget hæves til 40.000 ser det således ud for mig afrundet til hele tusinde:

 

DK pris før afgift med moms: 49.000$ * 6.5 * 1.09 * 1.25: 434.000

Beskattet værdi: 344.000

Afgift før nedsættelse ved 160Wh/km: 244.000

Endelig afgift efter 20% og 40.000 reduktion: 9.000

Forummets indlæg er redigeret af mbk Oct 9 '18
Agon
Agon Oct 9 '18

Så er vi så godt som enige :-)

mbk
mbk Oct 9 '18

@Agon 

Yes. Men jeg forventer at hvis du prøver at regne på en P100D så bliver din pris dyrere end på Tesla DK.

Det er sikker fordi at de ha r en eller anden fixed cost for transport + en %.

Hvis man tog flere eksempler ud på S&X med forskellige konfigurationer kommer man sikket tæt på. 

mbk
mbk Oct 9 '18

Regeringen vil hæve bundfradraget i registrerings-

afgiften for el- og plug-in hybridbiler, så det i 2019

udgør 40.000 kr. og 77.500 kr. i 2020. Regeringen vil

samtidig udskyde indfasningen af registreringsaf-

giften med ét år.

side 18 fra

https://efkm.dk/media/12350/klimaministeriet_klimaogluftudspil_digital.pdf

Agon
Agon Oct 9 '18

@mbk: Forholdet mellem priserne var for nogle måneder siden da jeg tjekkede ens (=7,2 kr/$) for S75D og S100D og X75D og X100D. Men lavere (omkring 6,5) for performance modellerne SP100D og XP100D. Jeg tænker at de måske accepterer en lavere avance for dem. Men det kan også sagtens delvist dække over noget fixed cost. Under alle omstændigheder tror jeg at 7,2 er ret præcist for en Model 3.

 

mbk
mbk Oct 9 '18

@Agon 

Pointen var at hvis der er en fixed cost, så spiller den kraftigere ind på en billigere bil, da det nok ikke er meget billigere at transportere en 3 end en S eller X.

Det drukner i usikkerhed på nuværende tidspunkt, det kan være Tesla DK har mulighed for at skrue på priserne, til hvad de tror markedet vil betale. 

Sider: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »