Loading...
dk

Vinterpakke | Tesla Forum

sorenfriis
sorenfriis Dec 28 '18

Er der nogen, der kender detaljerne af "vinterpakken"? Synes ikke at se den i forbindelse med bestillingen af bilen.

Om den også omfatter obevaring og hjulskift?

P85DK
P85DK Dec 28 '18

Vinterpakken er betegnelsen for rat og sædevarme i Model S. Har intet at gøre hjulskift.

Ice2EV
Ice2EV Dec 29 '18

Jeg har ikke bestilt endnu. Diskuterer stadig med mig selv om bukserne ;-)

Men Vinterpakken kunne jeg godt tænke mig belyst. 

I S er det vel varme alle sæder, ratvarme, opvarmede sprinklerdyser og væske.

Hvad er det i "3'eren" varme i alle sæder vides, Ratvarme er ikke muligt pt at bestille. Men hvad med sprinker dyser og væske?

fmm1000
fmm1000 Dec 29 '18
Du kan ikke til eller fravælge vinterpakke i dag, hvis du bestiller ny bil.
I S og X følger det med i dag, som du skriver.
En 3 kan du kun få premium interiør, som indeholder varme i alle sæder. Ingen ratvarme.
Vinterpakken er ret sjælden på brugte dansk S´ er, men personligt er jeg blevet helt tosset med ratvarme i min S med vinterpakke. Det der opvarmning af sprinklerdyser har jeg aldrig brugt.
MOS
MOS Dec 29 '18

Enig med fmm1000. Jeg er også helt vild med ratvarme i min Model S og bruger det stort set hele tiden i vinterhavåret. Opvarmning af sprinklerdyser har jeg heller ikke rigtigt haft brug for her i det danske klima, men det er måske brugbart, hvis man f.eks. kører på skiferie.

Ærgerligt og skuffende at en premium bil som Model 3 med premium interiør ikke fås med ratvarme (ikke engang som ekstraudstyr), når f.eks. en billigbil som Kia Picanto fås med ratvarme. Jeg har meddelt Tesla, at jeg sætter min Model 3 reservation i bero indtil de kan levere den med ratvarme. Jeg vil opfordre andre til også at prikke lidt til dem og efterspørge ratvarme i Model 3.

sorenfriis
sorenfriis Jan 1

Ratvarme?

Undskyld min uvidendhed, men er det ikke kun relevant, hvis man ikke bruger kabinevarmer?
I min nuværende bil, hvor jeg sætter kabinevarmeren til at varme en halv time før afgang, så sne, isv, osv. er smeltet af, og kabinen er dejlig varm, har jeg aldrig savnet varme i rattet.

Men måske er der en luksus, jeg ikke kender til? :-)

fmm1000
fmm1000 Jan 1
Jeg er en frossenpind, så min ratvarme er stort set kronisk tændt fra sept til maj.
BOF_AlphaTrader Administrator

@fmm1000 som tilsvarende frossenpind så bliver jeg helt misundelig på ratvarmen hos dig. Det klares dog med et ordentlig sug i batteriet til at varme kabinen op.

sorenfriis
sorenfriis Jan 1

På en Model S, hvor meget "koster" det ca. af strømmen at varme kabinen godt op på en vinterdag, så sne og is er smeltet? Snakker vi nogle få % eller suger det meget mere af strømmen?

KimT
KimT Jan 2

Nu er det ikke kun kabinen der skal varmes op om vinteren, men også batteriet. I en S/X sidder der en 6kWh "brødrister" til kabinen. Og der sidder et 6kWh varmelegeme som står for opvarmningen af batteriet.

Så hvis man starter forvarmningen en kold vintermorgen når bilen står til opladning, er der lige i starten ikke nogen strøm "tilbage" af de 11kWh den lader med til opladningen. Alt går til opvarmningen. Det er dog min fornemmelse at kabinevarmeren er rimelig hurtig - at den skruer ned.

mbk
mbk Jan 2

Der er en gennemgang her af nogle forbrug på opvarming:

https://insideevs.com/energy-consumption-of-various-tesla-heating-features/

Enhederne er lidt kryptiske, men jeg tror deres Wh skal forstås som Wh per time, så en gennemsnitlig effektenhed.

sorenfriis
sorenfriis Jan 2

Men uden oplader hjemme, vil en god opvarming om morgenen - efter en sne/isfyldt vinternat - få batteriet fra fx. 90% til 50% (antager at jeg ankommer hjem med ca. 90% kapacitet), eller "bare" fra 90% til 80%.

Altså hvor jeg starter kabinevarmeren 30 min før, så al is og sne er smeltet af, og kabinen er dejlig varm.

BOF_AlphaTrader Administrator

@sorenfriis der kommer jo også lidt an på om du bestiller lille, medium eller stort batteri. 

Men varmer jeg kabinen op 15 minutter før at jeg kører så bruger jeg vel 1 kwh. Ca. 1%. Jeg tor ikke det er så meget mere hvis det er 20 min. 

Jeg opladte til 90% d. 30 dec. og var færdig ved 17.00 tiden. Brugte 1% hjem, dvs. hjemme ved 89%, og her idag hvor jeg ikke har kørt i 3 dage, så er jeg nu nede på 80%. Der er måske brugt 1% underrvejs da jeg lige var i bilen og lave lidt, her stod den og varmede op i 20 min. 

Den har stået ved ca. 1 C de par dage ved en gavl. Men det blæser alligevel noget der hvor den står. 

Der er en video fra Tesla Bjørn oppe i Norge hvor en anden TMX ejer beder ham om at køre den til opladning da den har brugt 35% på 1 uge, ved at stå i en lufthavn. Det er lidt meget, og der er ingen reel forklaring på hvorfor den har brugt så meget på så kort tid. 

https://www.youtube.com/watch?v=wQWACtNIldQ

Nu er der vel sjældet de store is problemer her i Danmark, med mindre du er i lav områder som Roskilde, Vejrløse mm.

ABCCC
ABCCC Jan 2
Hej Søren

Hvis man antager varmen max yder 6kw - så vil 30 minutter nuppe 3 kWh - svarende til Ca. 4% på et 75 kWh batteri. I virkeligheden kører den ikke max, så forbruget for 30 minutter vil sikkert ikke komme over 2%
/Anders
Forummets indlæg er redigeret af ABCCC Jan 2
sorenfriis
sorenfriis Jan 2
Citat fra AlphaTrader

@sorenfriis der kommer jo også lidt an på om du bestiller lille, medium eller stort batteri. 

Men varmer jeg kabinen op 15 minutter før at jeg kører så bruger jeg vel 1 kwh. Ca. 1%. Jeg tor ikke det er så meget mere hvis det er 20 min. 

Jeg opladte til 90% d. 30 dec. og var færdig ved 17.00 tiden. Brugte 1% hjem, dvs. hjemme ved 89%, og her idag hvor jeg ikke har kørt i 3 dage, så er jeg nu nede på 80%. Der er måske brugt 1% underrvejs da jeg lige var i bilen og lave lidt, her stod den og varmede op i 20 min. 

Den har stået ved ca. 1 C de par dage ved en gavl. Men det blæser alligevel noget der hvor den står. 

Der er en video fra Tesla Bjørn oppe i Norge hvor en anden TMX ejer beder ham om at køre den til opladning da den har brugt 35% på 1 uge, ved at stå i en lufthavn. Det er lidt meget, og der er ingen reel forklaring på hvorfor den har brugt så meget på så kort tid. 

https://www.youtube.com/watch?v=wQWACtNIldQ

Nu er der vel sjældet de store is problemer her i Danmark, med mindre du er i lav områder som Roskilde, Vejrløse mm.

Jeg har bestilt med long range, så det bliver spændende.

"Nu er der vel sjældet de store is problemer her i Danmark, med mindre du er i lav områder som Roskilde, Vejrløse mm"
Jeg er tilfældigvs i Værløse - håber på en mild vinter :-D

Interessant med det drop i kapaciteten over en uge. Ville man / er det muligt at slukke bilen helt, så den absolut intet bruger, mens man er ude at rejse? Der skal jo gerne være batteri til at komme hjem fra lufthavnen.

mbk
mbk Jan 2
Quote from sorenfriis

Interessant med det drop i kapaciteten over en uge. Ville man / er det muligt at slukke bilen helt, så den absolut intet bruger, mens man er ude at rejse? Der skal jo gerne være batteri til at komme hjem fra lufthavnen.

Du kan såvidt jeg forstår ikke komme helt ned på nul forbrug, bilen beskytter sit batteri mod frost. På et tidspunkt dropper bilen nok det for ikke at aflade batteriet helt, men så er det ikke sikkert den kan lades op uden hjælp. Hvis du ved din bil skal stå i en lufthavn i hård frost i et par måneder, så tag en taxi istedet.

Man kan hurtigt komme ud i nogle tænkte scenarier som kan undgås relativt nemt, vi går igennem et par stykker af dem derhjemme pt. med min samlever som ikke er helt så elbil glad (endnu). Vi planlægger en 2x1300km sommerferie med lejebolig, jeg synes måske der bliver problematiseret ret meget over noget der formenligt slet ikke bliver et problem, jeg har timet vores pauser tidligere i vores nuværende bil, og vi kan nærmest lade til 100% ved hvert stop, vi har ikke før kunne haft unger ind og tisse og prøve lejepladsen på under halvanden time, men nu er 30 min et issue, jeg forventer at frygten er væk efter vi har prøvet det. Jeg vil se om jeg kan finde en lejebolig med en supercharger indenfor 15min, så har jeg altid det es i ærmet hvis der ikke lige er mulighed for opladning andre steder.

sorenfriis
sorenfriis Jan 2
Citat fra mbk
Quote from sorenfriis

Du kan såvidt jeg forstår ikke komme helt ned på nul forbrug, bilen beskytter sit batteri mod frost. På et tidspunkt dropper bilen nok det for ikke at aflade batteriet helt, men så er det ikke sikkert den kan lades op uden hjælp. Hvis du ved din bil skal stå i en lufthavn i hård frost i et par måneder, så tag en taxi istedet.

Man kan hurtigt komme ud i nogle tænkte scenarier som kan undgås relativt nemt, vi går igennem et par stykker af dem derhjemme pt. med min samlever som ikke er helt så elbil glad (endnu). Vi planlægger en 2x1300km sommerferie med lejebolig, jeg synes måske der bliver problematiseret ret meget over noget der formenligt slet ikke bliver et problem, jeg har timet vores pauser tidligere i vores nuværende bil, og vi kan nærmest lade til 100% ved hvert stop, vi har ikke før kunne haft unger ind og tisse og prøve lejepladsen på under halvanden time, men nu er 30 min et issue, jeg forventer at frygten er væk efter vi har prøvet det. Jeg vil se om jeg kan finde en lejebolig med en supercharger indenfor 15min, så har jeg altid det es i ærmet hvis der ikke lige er mulighed for opladning andre steder.

Det hører jeg meget gerne mere om :) Jeg er i øjelikket ved at prøve at planlægge en Europa-ferietur i den nye M3. Jeg er helt enig i, at det er et fiktivt problem, som næppe i realiteten vil være et issue. Man vil alligevel gerne ud at strække ben med nogle få timers mellemrum uanset, måske også have lidt at spise. Og der ser jo ud til at være masser af muligheder for at lade, ja endda supercharge, i det øvrige Europa.

sorenfriis
sorenfriis Jan 2
Citat fra sorenfriis
Citat fra mbk
Quote from sorenfriis

Det hører jeg meget gerne mere om :) Jeg er i øjelikket ved at prøve at planlægge en Europa-ferietur i den nye M3. Jeg er helt enig i, at det er et fiktivt problem, som næppe i realiteten vil være et issue. Man vil alligevel gerne ud at strække ben med nogle få timers mellemrum uanset, måske også have lidt at spise. Og der ser jo ud til at være masser af muligheder for at lade, ja endda supercharge, i det øvrige Europa.

I den forbindelse kunne det være fedt, om nogen kunne finde ud af, hvordan man får data ud af https://supercharge.info/, og gemt som et KML overlay til Google Maps, så man kan vise dem kombineret med sine egne map-punkter. Jeg ved, der er gode ruteplanners derude, selvfølgelig.

sorenfriis
sorenfriis Jan 2

Er der i øvrigt nogen, der ved, hvad man har af mulighed for at se egen bils historik og data mht. ladeeffektivitet, forbrug, køreture, hvad der har brugt ens strøm osv?

For en data-nørd kunne det være interessant at lave noget statistik på, hvor meget det generelt sluger af strøm at have sædevarmen tændt, og den slags informationer.

Får man fuld adgang til denne slags data fra bilen?

MOS
MOS Jan 2
Citat fra mbk
Quote from sorenfriis

Det ser ud til, at problemet var en bug i software version 2018.42.2. Den manglede energy saving knappen i display menuen. Så den har nok slet ikke kunne slå energy saving til. Det bør man ellers altid gøre, når man langtidsparkerer.

Jeg tror ikke, det store tab har ret meget med temperaturen at gøre. Den kan godt tabe lidt, når batteriet køler ned efter en køretur, hvor batteriet har været driftvarmt, men den burde ikke blive ved med at tabe så meget flere dage efter at batteriet er kølet ned. Jeg tror ikke, at batteriet bruger strøm på at holde sig selv varmt, medmindre det er virkelig koldt! Jeg lagde mærke til i videoen, at den viste en "udendørs"-temperatur på 1°C i P-huset, så altså ikke specielt koldt.

Jeg kører på version 2018.48.12.1 og den har ikke det omtalte problem. Den taber typisk 1% i løbet af en kold nat (lidt under frysepunktet).

Sider: 1 2 »