Loading...
dk

EAP3.0 hvornår og? | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
Ice2EV
Ice2EV Jan 19 '19

Hej

Er der nogen der har en ide om hvornår Auotpilot 3.0 udkommer og bliver lagt i bilerne?

Der er udsigt til update af kabine, måske endda exterior, på S indenfor overskuelig fremtid. Kan man forvente en facelift af model 3 indenfor overskuelig fremtid? altså nu den snart runder samme produktionstal som S og X.

mbk
mbk Jan 19 '19

Der skulle komme nyt CPU board til autopilot senere i år. Om der kommer upgrades til S/X i nær fremtid er svært at vide, der er spået ny kabine til Model S længe, hvem ved om det overhovedet kommer til at ske, måske små forbedringer løbende istedet for et stort spring. Jeg tror ikke du skal regne med at Model 3 får en ny kabine, det er en sprit ny bil. De eneste ændringer der kommer er for at reducere produktions prisen, så der kommer da sikker nogle stof sæder med mindre  elektronisk indstilling senere, men så synes jeg også noget af charmen ryger når den ikke kan huske sæde indstillinger. 

MikaelH
MikaelH Jan 19 '19

Du kan forvente at store ændringer vil ske i starten af et kvartal. Det har noget at gøre med at det påvirker kvartalsregnskabet mindst muligt. Næsten alle store ændringer er historisk set sket i starten af et kvartal. Der går lidt rygter om at der skulle komme en lancering i starten af april. Om det bliver HW3, Model Y eller en opdateret S må tiden vise. Mit gæt er at vi senest ser HW3 til juli, baseret på tidligere udmeldinger. 

Det bliver spændende at se om HW3 vil være standard i alle biler som HW2.5 er det i dag. Tesla kunne godt finde på at kostoptimere yderligere, og tvinge folk til at bestille ved køb. 

mbk
mbk Jan 19 '19

@MikaelH

Tesla kommer til at levere HW3 med alle biler, det er deres egen custom chip, væk fra Nvidia som leverandør. Det er typisk Tesla, de vil eje mere af det smarte selv, differentiere sig fra resten, ligesom de gjorde da de opgav MobileEye til Nvidia, det her er næste skridt, stik modsat af hvad bilbranchen ellers gør.

Man kan så spekulere I om det fungerer for dem, jeg så to bestille Model 3 i dag, begge sagde 'selvkørende, det er jeg ligeglad med' da de blev præsenteret for en 42.000DKK software pakke plus afgift.

Måske de konverterer efter en måneds gratis prøve, jeg tvivler.

voersaa
voersaa Jan 19 '19
Citat fra mbk

Man kan så spekulere I om det fungerer for dem, jeg så to bestille Model 3 i dag, begge sagde 'selvkørende, det er jeg ligeglad med' da de blev præsenteret for en 42.000DKK software pakke plus afgift.

Måske de konverterer efter en måneds gratis prøve, jeg tvivler.

Det er en meget høj pris, når man reelt ikke ved hvad man køber eller hvor det ender henne i fremtiden. Jeg har det i hvert fald på den måde og jeg vil tro at der er mange som tænker tilsvarende. Ligesom du skriver så kan det være at en prøveperiode kan overvinde sådan en som mig men umiddelbart tror jeg det ikke for 50k+ er en voldsom udskrivning.

DN
DN Jan 20 '19
Jeg syntes det er at stramme den at kalde det en meget høj pris. Når man ser på det man køber med her og nu så ligger det da nogenlunde på markedspriserne. Men det kommer jo igen an på hvor du kommer fra og hvad du forventer. Min seneste bil var en Skoda superb i den gav jeg 21.000 for laneassist, blindspot og dynamisk fartpilot. I konens C klasse kostede førerassist pakken med nogenlunde de samme funktioner 49.000kr. <br />
Personligt kunne jeg aldrig finde på at købe en ny nummer et bil uden de funktioner. Jeg skal helt klart have det aktiveret i min model 3. Når man først har vænnet sig til dem så gider man ikke leve uden. <br />
Vi må altså ikke glemme hvad det er for en bil vi lige om lidt tager levering af. I Tyskland koster en model 3 omtrent det samme som en MB C400 4matic. Den koster i Danmark fra 810.000. Så når vi sammenligner priser på ekstraudstyr forsikring osv. så må vi huske på at det er bil i den absolute luksusklasse. Jeg ville aldrig være i nærheden af at kunne købe en model 3 hvis den havde samme afgift på som en C400 4matic. <br />
<br />
Forummets indlæg er redigeret af DN Jan 20 '19
voersaa
voersaa Jan 20 '19

Måske jeg bliver omvendt når jeg har prøvet det :-)  Pt. er jeg af den overbevisning at det er unødvendigt i forhold til mit behov men du har naturligvis ret i at det er en relativ betragtning om det er en høj pris.

jramskov
jramskov Jan 20 '19

En god adaptiv fartpilot, som jeg har forstået Autopilot indeholder, det vil jeg rigtig gerne have. Vi har standard fartpilot i vores nuværende bil. Jeg har prøvet en adaptiv fartpilot i en Citroen C4 sidste sommer, den var jeg ikke så imponeret af - den slog ofte fra, gætter på det var fordi den ikke kunne bremse hurtigt nok ned i forhold til forankørende, så jeg håber og tror bestemt at Autopilot er langt bedre.

MikaelH
MikaelH Jan 20 '19

@mbk

Man kan ikke udelukke at conversion raten på dem der køber en Tesla uden autopilot er så lav, til at udgiften for at installere det i samtlige biler ikke hænger sammen. 

Samtidigt ved jeg ikke hvor meget Tesla får ud af at have en bil kørende med hardware der ikke er aktiveret. Der var rygter om at Autopiloten altid kørte i shadow mode og lærte af den menneskelige chauffør, men det er vidst en and. 

Så alt efter økonomien i det, så kunne HW3 godt blive en anledning til at ændre deres fremgangsmåde med HW i alle biler.

Ice2EV
Ice2EV Jan 20 '19

Vi har Adaptiv i 2 Suzuki Balenoer på arbejdet. Bortset fra de har svært ved at fatte bilen foran drejer af i drejespor, så virker de ganske udmærket i en bil til 150.000. Hvis man lige blinker til venstre, så ser den bort fra drejebilen.

Vil absolut blive skuffet hvis jeg havde smidt den halve mill for en vogn med ringere udstyr end en Baleno. 

Nu smutter vi lige en tur omkring Espania og kigger hacienda, så må jeg spare lidt op i løbet af året, prisen er jo kendt de næste 11 måneder. Alt andet lige, så er det nok heller ikke galt hvis Tesla har samlet 20-40.000 vogne med Europa udstyr, før de samler min. Skulle Autopilot 3.0 så tilfældigvis dukke op inden, så er det jo bare et plus.

Nikolaj
Nikolaj Jan 20 '19

Hardwaren i bilerne bliver brugt til sikkerhedsfunktioner, også for dem der ikke aktiverer og dermed betaler for autopilot. Så jeg tror ikke, at Tesla vælger hardwaren helt fra for nye bestillinger uden autopilot. 

Til gengæld burde der være et stort indtjeningspotentiale, hvis de begynder at differentiere prisen for autopilot. Fx ca. 10 tDKK for del-elementer (adaptiv fartpilot, lane assist eller parkeringsfunktioner osv.). Jeg ville personligt godt købe adaptiv fartpilot, men gider ikke betale for resten. Månedlig licens-betaling kunne også være en mulighed.

mbk
mbk Jan 20 '19

Omtalte HW3 skulle bare være et swap af et enkelt printplade, om det i praksis bliver sådan er jo svært at sige. F eks er den nye MCU helt omdesignet i S/X, originalt var display ved rat og den store skærm to forskellige systemer, I den nye, med hurtig skærm, hænger begge skærme på samme computer, samtidig med nye antenner i side spejle osv, så selvom Elon tweetede at man kunne få den opgradering retrofittet så sker det ikke.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 20 '19
husfeldt
husfeldt Jan 29 '19

Den er muligvis allerede i bilen (Ved nu ikke om jeg helt tror på det)

https://www.youtube.com/watch?v=sRcR3E3HNUk&t=791s

mbk
mbk Jan 29 '19

@husfeldt

Jdg troede først det ville komme om et halvt år  hvis det kun er en måned væk er det jo lige før det er dumt ikke at vente på. Imorgen fortæller Tesla formentlig lidt om det. 

jramskov
jramskov Jan 30 '19

Jeg tror heller ikke på det er rigtig, selvom det kunne være fedt hvis han melder ud at alle biler nu inkluderer HW3, inkl. alle europæiske Model 3'er.