Ja.
Tænk på en kold dag så sker der det at bilen tænder for en 6000W "brødrister" for at varme kabinen op, samt at den også tænder for en tilsvarende for at starte opvarmningen af batteriet. (på en model S/X - på en model 3 kan det være anderledes)
Så ja - forbruget til være meget højt på små ture når det er koldt.
På vores S'er svinger forbruget mellem 177 wh/km og 250wh/km sommer og vinter
Om forbruget per km er højt på en 6 km tur kan vel være ligegyldigt, det er strøm for 1 eller 2 kr, ICE har også dårligt regnskab per km de første par km, sådan er det bare.
Det er klart at en enkelt 6 km tur ikke betyder så meget. Men hvis nu der er måske 5 ture a 6 km hver dag begynder det at betyde lidt.
Jeg sad bare og funderede over ladeløsninger og hvor meget jeg reelt vil spare ift. min nuværende dieselbil.
Af en tråd på model3ownersclub fremgår det at man i de kolde vintermåneder også lader op mod 50% mere end det som bilen viser at man lader og forbruger - og problemet er vist størst på korte ture. Se vedhæftede billede.
Kan jeg ende med på årsbasis kun at køre måske helt ned mod 4 km/kwh målt direkte på hvor meget el der hældes på og ikke ud fra bilens måling? Så er vi jo over 50 øre/km (hvis tilskud og all inclusive tilbud forsvinder) og det kan mange ICE biler gøre lige så godt.
Det lyder som en lidt langt ude sammenligning. Da den indbefatter både et atypisk køremønster, en fremtidig ændring i tilskud samt endelig en langsom ice-bil fx VW-UP vs. en 5 sek. Tesla.
Som det er nu, hvor jeg kører 20.000 km / år, så koster det mig 5000 kr. i strøm, hvor en sammenlignelig BMW M5 ville koste ca. 30.000 kr. i højoktan brændstof med mine nuværende accelerationer. Folk der har sidstnævnte joker i øvrigt ofte med, at brændstoffet er det billigste af det hele ved at eje sådan en bil.
Så alene drivmiddel er p.t. 1/6 af prisen for en sammenlignelig ICE for mit vedkommende.
@Agon: Det lyder som om du kører under 1.000 km per måned - og så er el forbrug per km fuldstændig underordnet.
I det scenarie, så er 90% af udgiften afskrivning på bilen, så du skal beslutte om du vil betale 4.000,- per måned for en lækker bil (model 3) eller du vil betale 1.500,-(?) for en lille konebil VW-Up.
Det lyder som en lidt langt ude sammenligning. Da den indbefatter både et atypisk køremønster, en fremtidig ændring i tilskud samt endelig en langsom ice-bil fx VW-UP vs. en 5 sek. Tesla.
Som det er nu, hvor jeg kører 20.000 km / år, så koster det mig 5000 kr. i strøm, hvor en sammenlignelig BMW M5 ville koste ca. 30.000 kr. i højoktan brændstof med mine nuværende accelerationer. Folk der har sidstnævnte joker i øvrigt ofte med, at brændstoffet er det billigste af det hele ved at eje sådan en bil.
Måske et lidt atypisk kørselsmønster - men det er nu engang sådan jeg kører. Det var ikke for at lave en generel sammenligning af Tesla og ICE - hvis der var en fanboy (sådan opfatter jeg nu også mig selv) der følte sig stødt :-)
Man kan nu godt få ret fine moderne ICE biler der kører ret langt på literen - så det behøver ikke at være en UP. Men ok hvis du synes det er en M5 der er den mest rimelige sammenlignelige, så lad os sige det.
Bruger du rent faktisk kun 5000 kr./md for 20.000 km?
@Agon: Det lyder som om du kører under 1.000 km per måned - og så er el forbrug per km fuldstændig underordnet.
I det scenarie, så er 90% af udgiften afskrivning på bilen, så du skal beslutte om du vil betale 4.000,- per måned for en lækker bil (model 3) eller du vil betale 1.500,-(?) for en lille konebil VW-Up.
Jeg er godt klar over at brændstofudgiften er en meget lille del af udgiften til bil - og en totaludgift på 4000 kr/md holder nu nok heller ikke for en Model 3.
Jeg kører nok ca. 12-15000 km med småture og yderligere 5-8000 km på langture. Ca. 20.000 km/år.
Jeg blev egentlig bare lidt skuffet over at se at man risikerer at lade op til 50% ekstra ift. hvad bilen skriver (som jo i forvejen er væsentligt forhøjet) i de kolde måneder. Og tænkte at den lille besparelse jeg havde indregnet ift. min nuværende dieselbil kunne ende med at blive meget lille.
@Agon
Du sammenligner korte ture med best case for diesel biler. Jeg ejer en diesel og den kørte stabilt 18km/l da jeg pendlere motorvej med ca 120km/t over en tankfuld, nu her om vinteren med kold bil, med 15km med et par stop så kører den ca 13km/l.
@mbk: det er rigtigt. Jeg har en Alfa Romeo 159 sw - men den holder faktisk 14 km/l på årsplan. Mon ikke en mere moderne diesel strækker noget længere.@Agon
Du sammenligner korte ture med best case for diesel biler. Jeg ejer en diesel og den kørte stabilt 18km/l da jeg pendlere motorvej med ca 120km/t over en tankfuld, nu her om vinteren med kold bil, med 15km med et par stop så kører den ca 13km/l.
@Agon
Du skal næsten sammenligne med en bil med dieselfyr, det hjælper på komfort men ikke drift økonomi, min har dieselfyr men det har aldrig rigtig fungeret og har bare slået det fra de sidste 5 år efter at have brugt 4500 på diagnose og skifte nogle dele der ikke hjalp. På de koldeste dage lader jeg bilen stå lidt i tomgang mens jeg fjerner is. Jeg kommer helt sikket til at bruge forvarmning på Tesla og kommer helt sikkert til at elske det, og det koster da sikkert nogle ekstra kWh, men for mig er det da helt klart klart et par kroner værd at slippe for at fjerne is.
Mht. dit skema så tænk på at på småture om vinteren er batteriet kold så du kan ikke lave regen.
Det svarer jo lidt at køre en lille bil igennem byen om sommer hvor motoren udnytter start/stop og derfor kan køre rigtig langt (Toyota som siger deres hybrid biler kan køre 50% af tiden - på hvad - et 1kWh batteri.......). Men om vinteren kan den ikke bruge start/stop fordi motoren stadig er kold, og varmeapparatet kører
Mener at have set at omkring 15% af strømmen i snit stammer fra regen - men det er med varmt batteri.
Hvis du kører ned at en lang bakke så begynder dit forbrug - altså det som i displayet står som kWh - faktisk at tælle ned - samtidig med at gns. forbrug - altså Wh/km også at falde. Så lad og sige at din strømmåler har fortalt dig at du har smidt 10kW på, men din bil har pga. regen kun brugt 8,5kW, men smidt de 1,5kW retur. Så dit display vil vise et forbrug 8,5kW - og ikke de 10. Bare for at sige at der sagtens kan være forskel mellem det som strømmåleren i din gruppetavle siger, og det som bilen siger. Og hvis du bare 1 gang lader et andet sted end hjemme, så passer tallene jo slet ikke mere.
@Agon
Ja, jeg bruger kun ca. 5000 kr. om året på strøm, da jeg får afgiften refunderet via den nuværende ordning. Ca. 30% af mit forbrug pr. år bliver også dækket/betalt af SuC i forbindelse med langture.
Så det dyreste ved bilen er helt klart afskrivning, som er på ca. 5000 kr. / mdr., men som med tiden falder, mens vedligeholdelsesomkostninger omvendt helt sikkert stiger.
5000 kr/år er imponerende. Og så længe tilskuddet og all inclusive kører er man jo sikret en lav pris - selvom der med Model 3 jo kommer en smule til SuC også.
Hvis man reelt bruger måske 20-25% mere energi end det forbrug som bilen skriver så taler der jo for at vælge en all inclusive løsnng fra et endnu lavere årligt km tal.
Men man skal vel ikke regne mere end 5 km / opladt kWh på årsplan?
@Agon
Det er lidt ærgeligt at de kolde måneder også er dem hvor han kører 1/3, det gør det jo lidt sværere at sammenligne.
Jeg tænker at forbruget som ikke går til fremdrift er:
- Tab i opladning 15%
- Preheating - 1-2kWh per gang
- Standby/vampire drain - 1kWh/døgn
- Idling/Sidde i bilen med varme og høre musik 200W
- Sentry mode 100W https://www.teslarati.com/tesla-sentry-mode-activated-video/
Hvad jeg lige kunne google mig til, ser det ud til at vampire drain er 30-40W, lidt meget, men der er self. også en x86 CPU i Model 3, men vist stadig mindre end Model S.. Det giver lige 1kWh i døgnet. Det er selvfølgelig en del mere end en ICE, men det er selvfølgelig også en stor del af attraktionen til bilen for mit vedkommen, så well worth it i min bog.
Sentry mode vil helt sikkert kræve mere effekt, hele AP systemet skal sikkert være aktivt, jeg skyder på at vi rammer over 100W, måske det kan sleepes ret meget og kun være aktivt når man har en der går rundt om bilen, det kan potentielt få standby forbruget til at stige ret meget, men i min bog, well worth it, hvis jeg over tid bare fanger en der giver mig en nøgle op ad siden, eller en der rammer mig på en parkeringsplads og stikker af, vil jeg gerne betale en 500-1000kr om året bare for at få billeder af fyren.
Preheating koster, hvis man f.eks. brænder 6kW af i 20 min så er det 2kWh, eller 4.5kr hvis man ikke har nogen ordning, er det det værd? For mig for at slippe for at skrabe ruder for is osv, ja for pokker!!
ICE har nogle af de samme forbrug bare i mindre udstækning, men de er nok sjældent regnet med i dine 20+ km/l tal.