Loading...
dk

Slettet | Tesla Forum

mbk
mbk Mar 5 '19

Slettet

Forummets indlæg er redigeret af mbk Mar 6 '19
selsoe
selsoe Mar 5 '19

Jeg har en 4-polet 16A automatsikring siddende foran. Det er en type C. Hvad er forskellen på B og C? Bør det være en type B? Det er en elektriker der har lavet den, men han har nok ikke været super opmærksom på særlige krav til el-biler.

Bianco
Bianco Mar 5 '19

Jeg ville trække et 6 mm2 kabel, så er du forberedt på at opgradere til 32A hvis det skulle blive relevant.

Jeg mener at Tesla Wall Charger er forberedt til 32A.

MikaelH
MikaelH Mar 5 '19

@mbk

Det er vel nok at sætte Wall Charger til 16A hvis du kører på 3 faser? 

MikaelH
MikaelH Mar 5 '19

Der er i øvrigt en nyere manual:

https:///...-manual-da-DK-v2.pdf

selsoe
selsoe Mar 5 '19

Citat fra mbk

@selsoe

Du må gerne komme med produktnavn, så finder vi nok ud af det :)

Den er købt i Harald Nyborg i weekenden fordi jeg bare ville have lortet op at køre: https://www.harald-nyborg.dk/p7684/automatsikring-3p-nc-16a

 

Noget siger mig at jeg må opgradere til noget bedre materiel. Jeg har ikke noget seperat HPFI-relæ foran gruppen til laderen. Det må jeg vist rette op på.

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Mar 5 '19
selsoe
selsoe Mar 5 '19
Super. Tak for svaret. Kan du linke til et kombirelæ?

Her står der om HPFI Type B til elbiler:
http://www.danskelbilkomite.dk/Opladning3faser.htm

Kan det fås som kombirelæ?
selsoe
selsoe Mar 5 '19

Tak! Ved du om det skal være med en udløsestrøm på 30mA eller 300mA?

https://www.elsag.dk/fejlstroemsafbryder-ac-dc-type-b-4-pol-30ma

https://www.elsag.dk/fejlstroemsafbryder-ac-dc-type-b-4-pol-300ma

Gustavsfar
Gustavsfar Mar 5 '19

30 mener jeg

selsoe
selsoe Mar 5 '19
Citat fra mbk

Et Doepke til 2562kr 

Hvordan ser du, at det er en kombiafbryder? For mig at se ligner det bare et HPFI-anlæg?

selsoe
selsoe Mar 5 '19
@mbk
Jeg er lægmand, så jeg lærer som jeg læser her og på nettet. Men som jeg ser en RCCB forklaret, er det en fejlspændingssikring og skal kombineres med en overspændingssikring:
https://new.abb.com/...current-devices/rccb

Det du og jeg ønsker er en RCBO og den kan ikke umiddelbart fås som type B:
https://new.abb.com/...current-devices/rcbo
mbk
mbk Mar 5 '19

Jeg overvejer at slette denne tråd da der er for meget misinformation. Nogen indvendinger? 

EDIT: Kan vist ikke slette.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Mar 6 '19
mbk
mbk Mar 6 '19

@selsoe 

Jeg tror ikke på Type B er nødvendig mm. du har inverter til solceller eller batteri backup.

selsoe
selsoe Mar 6 '19

@mbk:

Jeg har haft fat i en af de installatører som Tesla anbefaler til at installere deres ladere. Han siger:

Som udgangspunkt indtil 1/7, så installere vi en type A HPFI. Det gør vi ud fra at Tesla har oplyst at de ikke har en jævnlækstrøm højere end 6mA. Fra 1/7 skal der være enten DC leak beskyttelse eller type B fejlstrømsafbryder uanset hvad bilfabrikanten oplyser.

MEN, jeg har fundet følgende på Teslas side om Wall Chargeren:
Standarderne for montering af opladningsstik fastslår, at hvert enkelt stik skal beskyttes med en fejlstrømsafbryder, der beskytter mod lækstrøm (jævnstrøm). Teslas vægoplader registrerer ikke lækstrøm (jævnstrøm), så en fejlstrømsafbryder type B eller en specifik type A-EV skal monteres. 

https://www.tesla.com/da_DK/support/home-charging-installation

Det er jo herligt forvirrende. Men alle nye installationer er tvunget til at installere type B fra 1/7 alligevel, hvis man vil være på den sikre side er det nok bedste at gøre.
 

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Mar 6 '19
mbk
mbk Mar 6 '19

@selsoe

Kunne du overtales til at oprete en ny tråd med de oplysninger, aka "HPFI/RCD til Wall Charger" eller lign.

Jeg synes denne havde for meget forkert info.

Som udgangspunkt napper jeg nok et RCBO på 3x16A eller 3x25A og får den sat op inden 1/7. Prisen på Type B kommer nok ned når der bliver solgt flere, pt synes jeg det er for høje priser, det er nok fordi der er for lidt volumen i salget.