Loading...
dk

Erfaringer fra S til 3? | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Mar 14 '19

Hej.

Det kribler i fingrene for at trykke på den blå knap! Havde jo først planlagt den til december, meeeeeen.....

Er der nogen der er gået fra model S til model 3, eller har begge i husstanden, som vil dele erfaringer?

Jeg så just for 1 time siden, at den sorte S, der plejer at holde ved Skelagergården er byttet ud med en blå model 3. Var nød til at lave en håndbremse og drible omkring for lige at kigge nærmere. Den var sød.

Jeg tænker på om der er noget man mangler i en model 3 når man kommer fra en S?

Det er jo lidt sparsomt med oplysninger når man slår en model 3 op.

Er der automatisk nedblænding af side og bakspejle?

Er der easy entry position på sæde? eller kan man bare bede den automatisk stille ind efter hvilken telefon der kommer ud til bilen?

Hvad er den store forskel på AP og EAP?

 

Man kan tilsyneladende bestille den i Sølv ved at snakke med en fætter i Holland.

Hvis man bestiller vinterdæk på hjemmesiden, så tillægger den afgiften. Det kan da vel ikke være rigtigt?!

Men kan man ved samme lejlighed bestille den med eftermonteret autopilot til samme pris, så man slipper for afgiften af AP. Altså er den eftermonteret, så kommer der jo ikke afgift på. Den smule afgift generer mig ikke, men det ville være åndsvagt at betale 8000 i afgift, hvis man bare skal ringe til en fætter i Holland.

 

 

MOS
MOS Mar 14 '19

Jeg har selv en Model S, men ingen Model 3. Så jeg besvarer lige ud fra min umiddelbare viden.

 

Sammenlignet med Model S, så mangler Model 3:

- Lidt plads i bredden på det midterste bagsæde.

- Den har lidt mindre bagagerum (både frunk og trunk).

- Mangler den store hatchåbning (ulempe hvis man skal transportere store genstande).

- Mangler instrumentcluster bag rattet (smagssag, man vænner sig nok til det).

- Centerskærmen er "kun" 15" vs. 17" i Model S, så der er ikke plads til så mange apps og info på skærmen på én gang.

- Mangler varme i rattet.

- SuperCharging afregnes efter forbrug (modsat gratis SuperCharging for de fleste brugte Model S).

- Internetforbindelse er muligvis ikke gratis (husker det ikke lige, men mener at der skal betales efter det første år).

 

EAP har samme funktioner som basic AP og derudover:

- Summon. Bilen kan køres automatisk ind/ud af en snæver parkeringsbås eller garage ved at bruge appen.

- Autopark. Kan automatisk parkere bilen (parallel og vinkelret parkering).

- Navigate on Autopilot. Den kan uden brugerinput automatisk skifte vognbane efter den rute, der er valgt i navigationen. Dette virker dog ikke i Europa (endnu) og der er usikre udsigter om, hvorvidt og evt. hvornår det bliver frigivet (afventer officiel godkendelse og softwareopdatering).

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 14 '19
PeterE
PeterE Mar 14 '19
Citat fra MOS

Jeg har selv en Model S, men ingen Model 3. Så jeg besvarer lige ud fra min umiddelbare viden.

 

Sammenlignet med Model S, så mangler Model 3:

- Lidt plads i bredden på det midterste bagsæde.

- Den har lidt mindre bagagerum (både frunk og trunk).

- Mangler den store hatchåbning (ulempe hvis man skal transportere store genstande).

- Mangler instrumentcluster bag rattet (smagssag, man vænner sig nok til det).

- Centerskærmen er "kun" 15" vs. 17" i Model S, så der er ikke plads til så mange apps og info på skærmen på én gang.

- Mangler varme i rattet.

- SuperCharging afregnes efter forbrug (modsat gratis SuperCharging for de fleste brugte Model S).

- Internetforbindelse er muligvis ikke gratis (husker det ikke lige, men mener at der skal betales efter det første år).

 

EAP har samme funktioner som basic AP og derudover:

- Summon. Bilen kan køres automatisk ind/ud af en snæver parkeringsbås eller garage ved at bruge appen.

- Autopark. Kan automatisk parkere bilen (parallel og vinkelret parkering).

- Navigate on Autopilot. Den kan uden brugerinput automatisk skifte vognbane efter den rute, der er valgt i navigationen. Dette virker dog ikke i Europa (endnu) og der er usikre udsigter om, hvorvidt og evt. hvornår det bliver frigivet (afventer officiel godkendelse og softwareopdatering).

MOS, autopark og summon er da standard i AP1? Hos mig er det i al fald.
Ice2EV
Ice2EV Mar 14 '19

@Nostromo Jo, men der diskuteres i hjemmet om behovet, som der reelt ikke er der med 8000 km om året, og om det evt. skulle være en S istedet, måske brugt eller Demo.

@MOS Summon og autopark er jeg komplet ligeglad med. Men er efterhånden blevet så gammel, at den godt må køre selv på motorvejen.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 14 '19
MOS
MOS Mar 14 '19
Citat fra PeterE 
MOS, autopark og summon er da standard i AP1? Hos mig er det i al fald.

Korrekt, jeg har også Autopark og Summon i min AP1. Men jeg gik ud fra, at Ice2EV mente den nye Basic AP, som Tesla tilbyder i dag. Der er Autopark og Summon ikke med længere. Ift. den gamle AP1, så skulle EAP i øvrigt virke meget mere smooth (mere som et menneske ville køre, ikke så robotagtige korrektioner, har dog ikke selv prøvet at køre med EAP).

Ice2EV
Ice2EV Mar 15 '19

Så er der trykket på den blå knap.

LR AWD

Midnight silver

Sort kabine

aero wheels

AP

jramskov
jramskov Mar 15 '19

Tillykke og velkommen i klubben der venter på en bil :)

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Mar 15 '19
ClausK
ClausK Mar 15 '19
Nåede også lige at trykke på den blå knap inden prisstigningerne på mandag
LR AWD
MIdnight SIlver
Sort interiør
Aero 18”
Ice2EV
Ice2EV Mar 15 '19

Fedt @ClausK.

Hvis EAP havde været en mulighed, havde jeg nok snuppet det.

mbk
mbk Mar 15 '19

@Ice2EV

Det er det ikke, der er kun AP Basic og FSD. AP Basic koster 25.100 plus registeringsafgift, det er sikkert stadigvæk billigere at registrere efter en prøveperiode.

Det med prisstigninger af AP er vist kun de her 1/2 pris tilbud der er, men jeg kan ikke få adgang til dem, Tesla svarer ikke og det er ikke på min teslaaccount. Lige før jeg godt ville betale 3.000USD for at få FSD, selvom jeg stadig ser det som lidt dårlig value for et software flag og lovning på en hardware opgradering som jeg tror Tesla kryber udenom alligevel.

Ice2EV
Ice2EV Mar 15 '19

@MBK Jeg ved jeg ønsker AP, kan jeg så få FSD(når det endelige kommer) efter en prøveperiode, så napser jeg nok det.

Man kunne også være heldig, at EAP dukker op som en mulighed.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 15 '19
Ice2EV
Ice2EV Mar 15 '19

Har fået en mail fra Tesla, hvori der står:

Leveringssted: Handling kræves

samt 

Registreingsdokumenter: Handling kræves.

 

Men jeg svarede på den skulle leveres via Århus ved bestillingen, og jeg kan ikke finde andre steder hvor jeg skal udfylde noget?

Registreringsdokumenter?? Det kan jeg vel ikke udfylde, det skal Tesla vel, når de kender VIN etc.

 

 

ClausK
ClausK Mar 15 '19
@Ice2EV
Fik jeg også lige efter bestilling her til morgen, - kunne ikke udfylde mere og havde da også svaret i forvejen på det. Mit faktura nummer for depositum slutter med 932 og skal også have leveret fra Århus, så det er spændende om vi skal hente samtidig nu da vi begge har bestilt i dag.
Ice2EV
Ice2EV Mar 15 '19

@ClausK hvor har du lige fundet den faktura, på mail? Jeg har ikke fået noget?

 

UPS kan se der er etblåt link til faktura.... 939

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 15 '19
Ice2EV
Ice2EV Mar 18 '19

Øh fatter minus.......

Udfyldte med betaling med visa, trykkede ok, har fået en faktura, og en ordrebekræftelse.

 

Men såvidt jeg kan se er der ikke hævet en krone? Mener at huske der stod noget med der var forfald kl 15 samme dag.??

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 18 '19
MOS
MOS Mar 18 '19

@Ice2EV

Nu ikke så bekymret... Glæd dig i stedet over din gratis Tesla :-D

Ice2EV
Ice2EV Mar 18 '19

Så fortsætter jeg bare happy og lucky, ligesom en "lalleglad pony på sletten"

TRP
TRP Mar 21 '19

Nåede lige at få en bestilling igennem på en 3ér LR AWD i Perlemors hvid med 19" sportshjul inden prisstigningen. Den bliver et godt makkerpar sammen med vores S P90D :-)

Det betyder desværre også at vi må af med vores første Tesla, en S 70 RWD der netop er sat til salg - se under køb & salg hvis det kunne have interesse.

Ice2EV
Ice2EV Mar 21 '19

@TRP Beklager, men fruen er utilfreds med baghjultræk på den mercedes, som ligesnart bliver "konebilen" altså min at køre i til dagligt.

Så skal jeg sælge hende en Tesla, så skal den være med "D", og så har jeg bestilt en 3LRDMSAP(model 3, LR, Dual, Midnight Silver, Autopilot). 

Men er stadig fristet af en Demo S75D

TRP
TRP Mar 21 '19

@Iec2EV, Det er farligt med de Teslaer! Når man først er inficeret er der ingen vej tilbage :-) 

S 70 i RWD er nu helt tilforladelig grundet den meget præcise og hurtige styring af elmotoren. Hvis 3éren havde været tilgængelig i RWD havde vi nok valgt det igen. Det forholder sig lidt anderledes når vi kommer op i P modellerne hvor AWD for alvor gør en forskel :-)

Sider: 1 2 »