Loading...
dk

Kan man køre "sikkert" gennem Europa?? | Tesla Forum

Maho
Maho Sep 28 '14

Hej Alle Teslaister.

Jeg er ny bruger på forumet, men har dog fulgt passivt med et stykke tid.

Bestilte min nye 85P for en måneds tid siden og glæder mig vildt til levering (som dog i ugen desværre blev rykket fra levering primo januar til ultimo februar, øv, men sådan er det nok når man vil spise der hvor der er fyldt op:-)

Jeg synes ikke at kunne læse nogle brugeroplevelser med at tage dytten ned gennem europa, via SC stationer. Skyldes det, at den manglende SC station i Hamburg p.t. isolerer DK eller kan nogen fortælle om oplevelserne ved denne type "rejse", virker stationerne, er der nok pladser osv. 

Hvis bilen ellers kommer inden vores skiferie i marts 2015, er det vores sportslige mål til køre til Østrig i den for at få den oplevelse med.

Kan nogen give feedback på den ide?

Nommensen
Nommensen Sep 28 '14
Velkommen til - har du kigget på supercharge.info
krogsgaard
krogsgaard Sep 28 '14
Prøv evt at søge på tesla Bjørn på youtube. Han kører rundt både i Europa og Norge i tesla. Sjovt at se hvad han gør.
Maho
Maho Sep 28 '14

Hej.

Tak for Jeres svar. Har naturligvis læst grundrigt på de officielle sites, men var nysgerrig efter nogle "lokale" erfaringer. Fx. har jeg ikke kunnet gennemskue hvad der er den "perfekte" march hastighed. Kører man 80 km/t kommer man givet vis længere på en oplagning men det er jo ikke sjovt set over 1200 km, men kører man 170-180 km/t gætter jeg på at batteriet ikke giver optimalt udbytte. Så hvad er optimal hastighed hvor man kommer hurtigst muligt frem (fart kontra pitstop). Hvis jeg vil køre med 140 km/t hvor langt kan jeg så forvente jeg kan køre med 100% opladning?  

Larsen
Larsen Sep 28 '14
Jeg vil umiddelbart tro den optimale hastighed på en sådan langtur er omkring 115 til 120 km pr. time. Min erfaring er, at kommer den op på 130 eller derover, så går det rigtigt stærkt ned at bakke med rækkevidden. På motorvej med 115 km kan man ofte være heldig at køre med et forbrug tæt på de 200 watt pr. Km, men kommer du op på f.eks. 135, så øges forbruget ofte til ca. 260 watt pr. Km. Men allerede nu, kan vi begynde at se resultatet af lavere temperaturer f.eks. om natten. Det, og modvind og regnvejr har også forholdsvis stor indflydelse på forbruget. Jeg fik mig også en overraskelse i weekenden, hvor vi overnattede i Fredericia, og med kun 80 km tilbage på "tanken" ankom vi lørdag morgen til Middelfart laderen med kun kort tid til at lade. Pga. Koldt batteri, så ville den i starten kun lade med ca. 240 km pr. time. Efterhånden kom den langsomt højere og højere op, men vi kom aldrig over 350 km pr. time. Det tog faktisk over en time at lade den op til 340 km i rækkevidde.
Forummets indlæg er redigeret af Larsen Sep 28 '14
Maho
Maho Sep 29 '14

Hej Larsen

Tak for svar! Det var det jeg søgte.

Bare af ren nysgerrighed, kan nogen fortælle hvad men skal forvente af forbrug hvis man kører en 160-170 km i timen?

Raymond
Raymond Sep 29 '14

Hej Maho,

Der er tidligere lavet grafer over hastighed, forbrug samt SC og alt over 130km/t bliver brugt på SC - d.v.s. det er ligegyldigt om du kører 130 eller 170km/t, din gennemsnitshastighed kommer aldrig over 130km/t.

Hookmaker
Hookmaker Sep 29 '14
Tricket er:
1. 130 er optimal hastighed på TØR vej. Alt herover går op i extra tid ved SC.
2. Sørg for at holde batterikapaciteten tæt på 0. Det vil sige, kør ind på en SC med så tæt på nul som mulig og lad kun op så du lige har til næste SC inkl. lidt usikkerhedsmargen. Det giver kortest mulig ladetid, fordi allerede med feks. 200 km på batteriet falder ladehastigheden mærkbart.
Gustavsfar
Gustavsfar Nov 15 '14

Er det noget med at der kan vises info i displayet om antal km til næste supercharger således at det er let at planlægge en rute ned gennem europa til eksempelvis sydfrankrig?

Hookmaker
Hookmaker Nov 15 '14

Du kan køre efter superchargers ved at vælge superchargere på google maps navigationen på hovedskærmen. Her står alle afstande, men du først den rigtige afstand når du vælger "kør til".

Gustavsfar
Gustavsfar Nov 15 '14

Ok tak for svar. Man kunne da håbe på en mere brugervenlig opdatering således at man kan komme fra atil b via superchargere blot ved at plotte ens destination ind. Det vil alt andet gøre det væsentligt lettere at planlægge en længere tur gennem Europa.

Hookmaker
Hookmaker Nov 15 '14

Enig, hvis man feks. kunne plotte og fedte med sin rute på sin google profil og så sende den til bilen ville det være optimalt. Men der er nu masser af tid til at planlægge når man sidder og lade (min erfaring). 

TwoChops
TwoChops Nov 15 '14
SuperTrip app i AppStore til iPhone
Bluecoffee
Bluecoffee Nov 15 '14

Til 265 kr... jeg tror, jeg tager besværet undervejs med at vurdere, hvor den næste supercharger ligger:-)

TwoChops
TwoChops Nov 16 '14
Det kan ikke passe. Den var gratis da jeg downloadede den i marts eller april. Nu kan jeg ikke se prisen, da den allerede er "købt".