Loading...
dk

Coatings | Tesla Forum

mbk
mbk Apr 15 '19

Ved ikke om den har været vendt herinde, men synes denne sammenligning er spændende:

https://youtu.be/cTjO8ZotlN0

kapsel
kapsel Apr 15 '19

Jeg fik en Opticoat Pro+ på min nogle uger efter levering. Synes ikke umiddelbart at det har været pengene værd, har nu haft det i små 3 måneder.

Ser ikke rigtigt nogen forskel, og den er umiddelbart lige så modtagelig mod skrammer og snavs :) Så det er i mine øjne spild af penge.

MikaelH
MikaelH Apr 15 '19

Synes det fortjener noget opmærksomhed. Der bliver desværre brugt ret mange buzz ord i forbindelse med salgs af coatings, og det er lidt synd.

Det er på ingen måde spild af penge at få lavet en coating professionelt, hvis det indeholder en klargøring af bilen i form af polering og rettelse af fejl i lakken. Herefter vil en coating være en rigtig fin måde at beskytte det arbejde i en længere periode, fordi det bliver lettere at undgå vaskeridser efterfølgende.

Men betaler man rigtig mange penge for blot at få lagt en coating på, uden at lakken gives en kærlig hånd inden, så er det på græsen til svindel. Der findes masser af produkter som giver et lige så godt resultat, og som en privat sagtens kan udføre selv.

Så brug ikke 7000kr på at få en coating, brug 7000kr på at få en klargøring med en coating oveni. 

Og lad nu endelig være med at tro at bilen så er beskyttet mod vaskeridser. Det er ikke tilfældet. En coating giver beskyttelse mod elementerne, både vejr og fugle. Det får også lakken til at shine lidt mere. Og så får det vandet til at løbe af bilen, hvilket betyder at skidtet i større grad følger med, i stedet for at blive siddende på bilen. Det er altså betydelig lettere at vaske bilen efterfølgende. Men overfladen er lige så skrøbelig som før. Du er hverken beskyttet mod vaskehal eller stenslag. Hvis det er målet, så er det en film man skal have fat i.

Gustavsfar
Gustavsfar Apr 16 '19

Min erfaring på en Sort MS som er godt 4 år gammel er at NEJ, bilen er IKKE beskyttet mod vaskeridser og skrammer, MEN bilen er meget lettere at holde ren, og lakken beskyttes mod UV, og står fortsat med flot glans her efter 4 år.  

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Apr 16 '19
voersaa
voersaa Apr 16 '19
Har selv en opti coat pro+ på min. Den er nem at vaske for snavs lader til let at give slip og den har en vedvarende glans i lakken så den står meget flot efter vask uden brug af voks etc. Jeg tror ikke på at det beskytter imod ridser (i givet fald skal det være mikroskopiske ridser). Tilgengæld har jeg tillid til at den beskytter noget imod diverse kemiske påvirkningerne.
Så vidt jeg kan se er videoen baseret på gør det selv coatings (med forbehold for at jeg ikke kender de fleste af dem). De må formodes at være billigere end hos et værksted men spørgsmålet er så om kvaliteten er ligeså god. Jeg har kun haft min coating i en måned så jeg kan af åbenlyse grunde.ikke udtale mig om hvordan den vil holde sig over lang tid.
mbk
mbk Apr 16 '19

Har set denne test med 34 coatings/voks produkter, der er nogle produkter der holder overraskende længe, det Nu Finish kunne jeg godt falde for.

https://www.youtube.com/watch?v=cTjO8ZotlN0

og et år efter

https://www.youtube.com/watch?v=0lRsKREslOQ

Forummets indlæg er redigeret af mbk Apr 16 '19
MikaelH
MikaelH Apr 17 '19

Når min bil engang dukker op, så ender det nok med en grundig rengøring, en let polering (for at fjerne eventuelle ridser), og så en omgang CQuartz 3.0. 

Så slipper jeg for at give bilen voks før sommer og vinter sæson. 

Har alt udstyr i forvejen, og udgiften til den keramiske coating er ca. 400kr. 

mbk
mbk Apr 19 '19

Man skal nok ikke regne med at noget holder længere end 2 år.

https://www.youtube.com/watch?v=aXIlq503o4o

MikaelH
MikaelH Apr 19 '19

Til gengæld er processen inden den samme som før en ordentligt voksbehandling, som normalt skal fornyes efter 6måneder. Så hvis en coating holder i to år, så sparer man til gengæld 3 gange forberedelse og påførsel af voks. Så selvom en coating koster ca. 400kr og en god voks koster ca. 25kr pr. gang, så synes jeg det er godt givet ud i forhold til den arbejdstid man sparer set over 2 år. 

Hvis jeg betale en professionel for arbejdet, så skulle det helt klart afsluttes med en coating, da det er timelønnen der koster. 

mbk
mbk Apr 19 '19

Jeg har ingen erfaring med noget af det det, har vist vokset min gamle bil 1 gang i de 8 år jeg havde den, men kan godt se at jeg nok bliver nødt til at stramme lidt op. Nu har jeg lige købt ind til at håndvaske bilen, måske jeg bliver omvendt til coatings senere, men lige nu skal jeg lige vænne mig til at vaske bilen hyppigere og vokse den :) 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Apr 19 '19
MikaelH
MikaelH Apr 19 '19

Det smarte ved voks og coating er at vandet meget lettere glider af bilen, og i den process glider meget af skidtet også med. Bilen bliver mere glat, og det betyder i det store hele at den er væsentligt lettere at gøre ren. I det lange løb betyder det at du har behøv for mindre kontakt med bilen, og dermed også mindre risiko for vaskeridser. En højtryksrenser er guld værd når man vasker bil :)

Når man coater bilen fra ny, så er arbedet med at fjerne flyverust og tjære meget hurtigere overstået. Du vil blive overrasket over hvor meget skidt der sætter sig i lakken i løbet af et år. Så jo længere tid man venter, jo større bliver det forbedrende arbejde også :)

Da processen med at påføre voks eller coating kræver at du gnider på lakken, så er det ret vigtigt at bilen er pinlig ren inden man starter. Ellers kommer man lynhurtigt til køre skidt rundt i lakken. Denne process kræver typisk noget tjærefjerner, flyverustfjerner, og en claybar. Er bilen tidligere behandlet med voks eller lignende, og skal den have en keramisk coating, så er det også nødvendigt at affedte den, for at opløse de sidste voksrester. 

Ingen af disse produkter skjuler vaskeridser, eller beskytter direkte imod dem. 

 

mbk
mbk Apr 20 '19

@MikaelH 

Tak for info, jeg er så småt begyndt at se lyset, dog synes jeg stadig der er lidt meget 'cargo cult' over de coatings. Det ser rigtig godt ud bagefter, men jeg tænker at meget af det også kommer fra at bilens lak bliver rettet op af en professionel. 

MikaelH
MikaelH Apr 20 '19

Enig, ikke gør det for udseendet (selvom det giver lidt vådt look) men fordi at den bliver meget lettere at vaske, og derved undgår du en del vaskeridser. 

Det er primært vaskeridser der får en lak til at se træt ud.

voersaa
voersaa Apr 20 '19
Citat fra mbk

@MikaelH 

Tak for info, jeg er så småt begyndt at se lyset, dog synes jeg stadig der er lidt meget 'cargo cult' over de coatings. Det ser rigtig godt ud bagefter, men jeg tænker at meget af det også kommer fra at bilens lak bliver rettet op af en professionel. 

Man skulle jo nødig ende som en del af en kult (indsæt navn på vilkårlig Tesla ejer her) ;-)

Men ja, en sund omgang fornuft er nok en god ting med alt det voodo der er omkring disse ting.

Forummets indlæg er redigeret af voersaa Apr 20 '19
mbk
mbk Apr 20 '19

@voersaa

Jeg tænkte mest ala:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cargo_cult_science

Keramisk coating osv lyder smart, men når jeg ser de der par enkelte dyre dråber blive smurt i et meget tyndt lag over lakken, så har jeg lidt svært ved at tro på effekten er så fantastisk og skulle holde i flere år. En tidligere kollega vokset sin bil i turtle vax to gange årligt, han har en 23 år gammel passat og den står stadig flot i lakken. Hvis jeg kan skaffe sådan en flaske Nu-Finish eller finde det europæiske navn for samme produkt, så ser det ud til at være en billig og effektiv løsning. 

lauz
lauz Apr 20 '19
Prøv evt. Klasse All-In-One og Klasse High Gloss Sealant Glaze

Totalt old School og billigt, men giver fremragende resultater. Jeg sværger til dem.
mbk
mbk Apr 22 '19

@lauz

Hvordan bruger du dem, rækkefølge, hvor ofte?