Loading...
dk

Opladning i Italien | Tesla Forum

Agon
Agon Apr 16 '19

Jeg er ved at købe en Model 3, har endnu ikke bestemt mig for SR+ eller LR RWD.

Planen er at køre til Italien til sommer, måske endda i elbil, hvis bilen når at blive leveret :-) Vi skal bo oppe i bjergene og der er en time og 55 km til nærmeste supercharger. Der er også langt til andre offentlige ladere.

Vi skal vi i et lejet hus med indkørsel osv. Hvis nu jeg kunne få lov at lade fra en indendørs eller udendørs stikkontakt i huset, så tænker jeg at vi nok faktisk godt kunne klare os).

Men:

- hvad skal jeg så have af adapter osv. (plus selvfølgelig noget forlængerledning - er der særlige krav til den?)?

- kan man sige noget om sandsynligheden for at der skulle være noget med installationen (dårlig jord eller lignende) som gør at man ikke kan lade fra stikkontakten?

- hvis nu man skruer ned til 6A eller 8A er der så nogen risiko for installationerne i huset?

kapsel
kapsel Apr 16 '19
Quote from KimT

Et italiens stik ser sådan ud :

https://www.avxperten.dk/rejseadapter-italien/rejseadapter-eu-til-italien.asp

Kan man regne med at sådan et adapterstik fungerer med ens UMC?

kapsel
kapsel Apr 16 '19

Agon, husk ikke at lade op til 90/100% hvis du skal ned fra bjerget igen, man får en del strøm tilbage på regen hvis man kører nedaf :-) Ellers risikerer du at skulle bruge bremserne i stedet for at "motorbremse".

MOS
MOS Apr 17 '19

Regn med, at det koster ca. 10% ekstra på batteriet at forcere 1000 højdemeter ift. kørsel i fladt terræn. Tilsvarende får man ca. 10% tilbage på batteriet, når man kører ned ad bjerget igen.

Hvis du f.eks. bor i 2000 m højde og dalen er i 500 m højde, så vil du få ca. 15% tilbage på batteriet pga. højdeforskellen alene. Hvis vejen ned til dalen er f.eks. 25 km lang, så vil du skulle bruge ca. 5% på at køre denne strækning (forudsat fladt terræn). Netto får du altså i dette eksempel ca. 10% tilbage på batteriet.

Hvis du lader den op til 90%, vil du altså komme tæt på 100% på vej ned ad bjerget og så bliver regen kraftigt begrænset, så du skal bruge bremserne på det sidste stykke ned mod dalen. I dette eksempel ville jeg nøjes med at lade op til 85%. Så kommer du op på ca. 95% på vej ned ad bjerget og det vil være lige på grænsen til, at regen bliver reduceret og det vil formentlig kun være meget lidt, du skal bruge bremserne - hvis overhovedet.

Hvis bjerget ikke er så højt eller stejlt, kan du fint lade op til 90%. Omvendt hvis du bor højere oppe på bjerget, så bør du måske kun lade op til 80%.

Disclaimer: Ovenstående er baseret på mine erfaringer med min Model S 85D. Der er dog grundt til at antage, at det vil være nogenlunde det samme for en Model 3 LR eller SR+. Måske ± et par %. Specielt SR+ bør nok ikke lades for meget op, da kapaciteten på batteriet er lidt mindre.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 17 '19
Agon
Agon Apr 17 '19
Quote from KimT

Et italiens stik ser sådan ud :

https://www.avxperten.dk/rejseadapter-italien/rejseadapter-eu-til-italien.asp

Er det så simpelt som at tage sådan en almindelig adapter med og så burde man kunne lade?

KXR
KXR Apr 17 '19
Ja det er det
IlTempoGigante
IlTempoGigante Apr 17 '19

I udgangspunktet er det så simpelt men der kan fortsat være udfordringer. For det første er det en forudsætning at der er 'jord' på kontakten og mange steder i Italien vil du løbe ind i sammen problem som bl.a. i Norge, at 'jord' og '0' flyder ift. til hinanden (jeg er ikke elektriker :-)) og så fungerer din danske lader ikke. Man kan lave en snydeadapter der kobler '0' og 'jord' men så er man ude i en løsning som jeg personlig ikke er tryg ved. For det andet vil du kunne opleve at når du kobler bilen til så falder spændingen, særligt ude på landet/bjergene drastisk, hvilket bevirker din ladning vil slå fra. Jeg har dog ikke erfaring med mormor ladning, min erfaring er baseret på blå/rødt kraftstik.

Vi har de sidste 3 år benyttet https://mobility.dufercoenergia.com/ uden problemer. I praksis er det vores erfaring at det intet problem er at sjat lade når man alligevel er ude at købe ind, is, café el.lign. Er du ude på langtur kommer du måske forbi superchargeren på vej hjem/ud. Vi har en Model S 70 RWD.

MikaelH
MikaelH Apr 17 '19

@Agon

Hvor i Italien er det? Hvilken by :)

koden
koden Apr 17 '19

Hvis man kan få fat i rødt CE stik eller holde sig til Teslas ladere, så er alt bare bedre.

Har prøvet mormor ladning i div. lande og synes altid det har været bøvlet på den ene eller anden måde.

ved ikke om Italien bruger CE 400V stik.

Men Tyskland og Østrig har dem.

KXR
KXR Apr 17 '19
Har aldrig haft problemer med mormorladning hverken i Norge, nord Italien eller syd Spanien hvor jeg holder og lader nu. Jeg plejer at reducere ladestrømstyrken til ca halvdelen, så hvis bilen siger 13A reducere jeg til 6-7A specielt hvis jeg ikke kender installationen.
Du kan muligvis også finde en destination charger i nærheden du kan “låne” ....
IlTempoGigante
IlTempoGigante Apr 17 '19

@KXR Det lyder super - godt med noget praktisk erfaring :-) Jeg vil overveje om ikke mormorladning skal indgå i udvalget af ladeløsninger på turen til Italien i år som en sidste udvej.