Loading...
dk

Nærlys blændet modkørende | Tesla Forum

mbk
mbk Apr 22 '19

Jeg kørte på landevej om aftenen, et sted mellem hver anden og hver tredje gav mig langt lys for at blænde ned, men jeg kørte kun med nærlys tændt. Det var endda en bus der ville have mig til at blænde ned, han sidder ret højt så det overraskede mig. 

Jeg var lidt irriteret til sidst og gav fjernlys tilbage, men det hjælper jo ingenting. Noget I andre oplever? 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Apr 22 '19
Joe73
Joe73 Apr 22 '19
Næhh? Har kørt en del i mørke, i Model 3, og har ikke oplevet noget sådan.
Måske er dit nærlys forkert indstillet?
mbk
mbk Apr 22 '19

Det kan godt være, der er fantastisk godt lys på den, så vil være lidt ærgerlig ved at det skal tones ned. Hvis jeg går ned i den højde hvor nærlyset lyser er der skarpt, ingen tvivl, så kan godt forstå dem der var irriteret når nu jeg kørte på noget bakket vej, men forstår ikke helt at det kan genere en buschauffør. Men der er da ingen tvivl om at lyset er væsentligt skarpere end et par halogen pærer. 

MOS
MOS Apr 22 '19

Tjek dine forlygter, at de lyser 1% nedad:

Stil bilen på en lige, vandret vej, når det er mørkt og tænd nærlyset. Stå lige foran forlygten. Hvis den lyse del af lyskeglen f.eks. går til lige over knæet, så hold en finger lige dér på dit ben. Gå 10 m væk frem foran bilen. Nu skal grænsen mellem den lyse og mørke del være 10 cm lavere end der, hvor du holder din finger på benet.

Tjek evt. at grænsefladen mellem den lyse og mørke del hælder lidt ift. vandret. Den skal hælde lidt opad til højre. Hvis det asymmetriske lys ved en fejl er indstillet til venstrekørsel, kunne det forklare de modkørende bilisters blinken.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 22 '19
DN
DN Apr 27 '19
Jeg har nøjagtigt samme problem. Det er nærmest alle biler der blinkede efter mig i starten nogle også i dagslys. Jeg har skruet ned for lyset af flere omgange, men vil have den forbi Århus på et tidspunkt så de kan justere det ordenligt.
mbk
mbk Apr 27 '19

Jeg har ikke snakket med Tesla om det. 

En anden Model 3 ejer var forbi og vi sammenlignede med hans lys, det virkede til at være helt magen med mit i styrke osv. han havde dog ikke fået så mange blink i trafikken. Hans bil blev leveret ca. en måned efter min. Det er jo lidt dobbelt, for jeg er ret glad for mængden af lys, men selvfølgelig træls at det generer modkørende. Men jeg har nu lagt mærke til at modkørende med LED lys generelt er skarpere at køre mod end et par halogenpærer. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Apr 27 '19
Ice2EV
Ice2EV Apr 27 '19

Der er et menu punkt med justering af lys, mener jeg at have observeret.

Men jeg bilder mig ind at lyset står lavere nu, end det gjorde da vi hentede den....Jeg har ikke justeret. Måske synsbedrag. Ligesom jeg var ude at køre i en firma Rio, tænkte der må da være noget galt med den turbo, den plejer da ikke være så bovlam. ;-)

mbk
mbk Apr 27 '19

@Ice2EV 

Man bliver hurtig omvendt, jeg tror også der er noget galt med vores lille konebil hvis jeg tager en tur i den. 

Ice2EV
Ice2EV Apr 28 '19

Hvis man går ind i "safety" menu, tror jeg det var. Altså den nederste menu under bil ikonet.

Der kan man indstille lygterne. Når man klikker på den så justerer den lygterne op og ned. Derefter kan du selv indstille højre og venstre lygte både op/ned og højre/venstre.

Holdt på en stille sidevej med kilometerpæle, justerede til refleks just var belyst. og straks efter begyndte jeg at få blink for langt lys, på trods af det var kl 19, og rimeligt lyst. 

Klikkede på justering igen i indkørselen, det virker som om den lige sætter den lidt ned. Man kan kun justere når bilen holder stille.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Apr 28 '19