Loading...
dk

Prisen i Køge | Tesla Forum

baldur
baldur Apr 22 '19

Jeg har bemærket at det er dyrere at lade i Køge end andre steder. I Køge betaler man 2,94 kr/kWh hvorimod Hedensted og Nørre Alslev opkræver 2,85 kr/kWh.

 

Det er vist ikke aftalen? Det er i øvrigt kritisabelt at man ikke får prisen oplyst på forhånd.

MOS
MOS Apr 22 '19

Ifølge https://www.tesla.com/da_DK/support/supercharging skulle prisen være 2,90 kr./kWh.

Joe73
Joe73 Apr 22 '19
Apropos supercharger priser, så har jeg ladet 1 gang på SC for 3 uger siden, på dagen jeg fik min model 3, men jeg er aldrig blevet trukket penge for den opladning?
I følge MOSs link står der følgende...

Jeg har ingen gratis, årlige Tesla credits. Hvordan fungerer Supercharging fakturering?
Når du har gennemført din opladning, bliver du faktureret på den betalingsmåde, der er angivet i din Tesla Konto. Du behøver ikke at foretage dig noget, når din betalingsmetode er gemt. Du kan se oplysninger om hver session på din konto. Supercharger historik og fakturaer, der kan downloades, kan også ses online. Du kan se flere detaljer i vores Betalingsbetingelser.

Men jeg syntes jeg kan finde nogen steder, hvor der står noget om SC forbrug eller fakturering i min Tesla konto.
Er det mon fordi jeg ikke har prøvekørt bilen før jeg købte? Og jeg derfor er på 3md gratis SC?
er Der nogen der har prøvet at få trukket penge for SC?


baldur
baldur Apr 22 '19

Så er jeg blevet snydt. Jeg har hellere ikke prøvekørt bilen og jeg har ikke fået noget gratis SC. De skylder mig også både lader og ladekabel. Heldigt at jeg kommer fra en plugin-hybrid så at jeg har det meste i forvejen. Men gider næsten ikke brokke mig for småbeløb. De har tydeligvis rod i butikken. De her småvariationer i SC prisen er endnu et tegn på det.

 

Jeg har lige tjekket min kontoudskrift og de trækker SC med et træk per gang. Eksempelvis:

 

VDK Tesla_DK -41,16 Fra Baldur Bjørn NorddahlKontoPrivatkonto Baldur6818 XXXXXXXKortVisa/DK4571 68XX XXXX XXXXBALDUR BJØRN NORDDAHLAnvendt den14. april 2019Bogføringsdato16. april 2019Rentedato16. april 2019 Til Tesla_DK00000 1888-518-3752Løbenummer0000057373

 

På tesla.com logger man ind og trykker på "historik". Her er der en liste over SC besøg og pris. Ovenstående ser således ud:

 

Køge, Denmark Supercharger 14/04/2019  9:09PM kr. 41,16 Energi 14 kWh @ kr. 2,94/kWh kr. 41,16 Inklusiv skatter   kr. 8,23

Der er også et download link til en PDF med faktura. En faktura per opladning.

Der er tydeligvis ingen former for kredit, de trækker beløbet direkte med det samme.

Joe73
Joe73 Apr 22 '19
Hmmm interessant.
Jeg har ikke den “historik” du henviser til, er den under “Min konto”?

MOS
MOS Apr 22 '19

@baldur

Jeg ville klart forlange at få mine 4 øre tilbage fra Køge. Eller på den anden side går det vel næsten lige op med de 5 øre, du sparede i Hedensted og Nr. Alslev... ;-)

Hmm... Kunne det tænkes, at der blot er tale om afrunding af antal (hele) kWh og en besynderlig tilpasning af kWh-prisen for at få beløbet til at passe præcist?

mbk
mbk Apr 22 '19

Jeg gad nok ikke tage kampen for 4 øre/kWh eller halvanden procent overpris. 

MOS
MOS Apr 22 '19

@mbk

Hvis det var et svar til mig, så har du måske ikke fanget ironien. Baldur har betalt 4 øre for meget i Køge, men har sparet 5 øre i Hedensted og Nr. Alslev. Så hvis han brokker sig over rod i butikken, kan det ende med, at det er Baldur, der kommer til at betale nogle håndører til Tesla.

Mit gæt er, at rodet drejer sig om afrundinger og en besynderlig måde at angive det på i fakturaen, men at slutresultatet sandsynligvis er korrekt alligevel. Så glem de par småører.

baldur
baldur Apr 22 '19

Jeg mener nu de 1500 km gratis SC de har snydt mig for og den lader og kabel, som jeg sandsynligvis aldrig får. Det er nok lidt mere end 4 øre, men ikke nok til at jeg gider brokke mig alt for meget.

 

De 4 og 5 øre er konsistente på den måde, at alle opladninger i Køge er en pris og alle opladninger de to andre steder, er en anden pris. Kan ikke forklares med afrunding. Det egentlige problem er at de sælger et produkt uden at oplyse prisen ordentlig. Hvis jeg handler ind i Netto, så kan priserne ikke være noget jeg skal finde på hjemmesiden. Så vidt jeg er orienteret, så varier priserne betydeligt mellem landene. De er nødt til at skilte ordentligt, eksempelvis ligesom på en tankstation. Eller til nød på skærmen i bilen, hvor jeg bør have lov til at godkende prisen, inden vi starter.

mbk
mbk Apr 22 '19

@baldur

Nu kender jeg ikke hele historien, jeg ved ikke helt hvad du mangler at få osv. Ang. pris på Superladning er de der under 2% off altså ikke noget vildt, jeg er blevet snydt masser af gange i Netto med meget større afvigelser. Ja man kan klage og tage ekspedienten med ned og se på prisen, men ofte gider jeg ikke.

Hvis det er et Type 2 kabel du er bange for ikke at få, så tror jeg nok du skal få det, jeg har fået sms om at de har afsendt et til mig, når jeg får kablet har jeg haft bilen i to måneder. 

Bianco
Bianco Apr 23 '19

Der er reelt to forskellige el-markeder i DK, øst og vest for Storebælt. Måske Tesla lægger x ører/procent oven i deres indkøbspris, og derfor forskellige priser øst og vest for Storebælt...

MOS
MOS Apr 23 '19

@Bianco

Jeg har tænkt det samme, men Hedensted og Nr. Alslev ligger på hver sin side af Storebælt, så det kan ikke være hele forklaringen.

koden
koden Apr 23 '19

synes Tesla tager sig godt betalt på SuC.

Havde forventet det var billigere end derhjemme.

Ice2EV
Ice2EV Apr 23 '19
Problemet er vel det samme som når du. Lejer dit sommerhus ud. Du er skattepligtige af forbruget også. Derfor er der nogen der tager 5,5 pr. kW.
Mon ikke Tesla ligeledes er skattepligtig
koden
koden Apr 24 '19

Ja måske... ville ønske der var lidt mere fokus på at få den elpris ned, så der ikke skal laves alle mulige krumspring.

Nå ladede jeg privat i Sverige forleden.

Koster 1 svensk kr. pr. kWh. altså 73 DK øre.

Men dete r jo det evige problem i DK.

Afgifterne er indregnet i Danmarks budgettet og skal bare tages et andet sted fra.

For min skyld kunne man hæve diesel/benzinpriser 50% :-)

M3rasmus
M3rasmus Apr 24 '19
Citat fra Ice2EV Problemet er vel det samme som når du. Lejer dit sommerhus ud. Du er skattepligtige af forbruget også. Derfor er der nogen der tager 5,5 pr. kW.
Mon ikke Tesla ligeledes er skattepligtig
De kan trække afgiften fra ligesom Clever og EON. De skal jo ikke betale indkomstskat ligesom privatpersoner skal. 

Så det burde være væsentlig billigere end det er.
baldur
baldur Apr 24 '19

Jeg tænker at de har lavet følgende regnestykke:

Model 3 har et forbrug ved pæn kørsel 170 Wh per km. Ganger vi med en pris på 2,90 kr/kWh fås en km pris på 49 øre/km.

En øko benzinbil kan køre 20 km/l og hvis benzin koster 10 kr/l får vi en km pris på 50 øre/km.

Men hvis man skal lade mere end 28 kWh (37%), så koster det kun 80 kr for en fuld opladning hos Ionity. Hvis vi siger at der skal lades for 10% til 80% (53 kWh), så får du 310 km for 80 kr eller 26 øre/km. Så er et road trip pludseligt rimeligt billigt.

M3rasmus
M3rasmus Apr 25 '19
Citat fra baldur

Jeg tænker at de har lavet følgende regnestykke:

Model 3 har et forbrug ved pæn kørsel 170 Wh per km. Ganger vi med en pris på 2,90 kr/kWh fås en km pris på 49 øre/km.

En øko benzinbil kan køre 20 km/l og hvis benzin koster 10 kr/l får vi en km pris på 50 øre/km.

Men hvis man skal lade mere end 28 kWh (37%), så koster det kun 80 kr for en fuld opladning hos Ionity. Hvis vi siger at der skal lades for 10% til 80% (53 kWh), så får du 310 km for 80 kr eller 26 øre/km. Så er et road trip pludseligt rimeligt billigt.

En bil på størrelse med model 3, går absolut ikke 20 km/l på benzin. En A4 eller en Mercedes C klasse går - hvis man kører ultra pænt, 16 km/l. 

En liter benzin koster ca. 11 kr og ikke 10 :).

Så ca 69 øre pr. liter vil jeg mene.
Forummets indlæg er redigeret af M3rasmus Apr 25 '19
Ice2EV
Ice2EV Apr 25 '19

Tvivler meget på der er nogen der kan klemme 16 kml ud af en helt tank i en C klasse med benzin. Har selv en 2015 C200, godtnok med automatgear. Men selv på defensivt kørte langture, der skal vi være heldig den kommer på 15 på en tankfuld, og så skal der ikke være meget motorvej. Dagligdagskørsel er det mere reglen end undtagelsen at den rammer 11-12 kml.

M3rasmus
M3rasmus Apr 25 '19
Citat fra Ice2EV

Tvivler meget på der er nogen der kan klemme 16 kml ud af en helt tank i en C klasse med benzin. Har selv en 2015 C200, godtnok med automatgear. Men selv på defensivt kørte langture, der skal vi være heldig den kommer på 15 på en tankfuld, og så skal der ikke være meget motorvej. Dagligdagskørsel er det mere reglen end undtagelsen at den rammer 11-12 kml.

Præcis. Selv mine dieseler har lagt på  ca. 16,5 km/l i snit, selvom de var opgivet til 23 km/l. Og jeg kørte ret pænt med meget landevejskørsel.

Jeg ville ønske vi brugte de amerikanske angivelser i stedet for EU. De er langt mere realistiske.


Sider: 1 2 »