Loading...
dk

Opladningskabler ved levering | Tesla Forum

hamdergutten
hamdergutten May 20

Hej alle sammen,

Beklager hvis det allerede er spurgt om, men jeg vil lige hører jer kloge hoveder om følgende:

Jeg kan forstå, at man ved levering får udleveret et bestemt kabel (tror det er til Type 2 opladere).

Jeg har planer om udelukkende at oplade ude, dvs. oprette et Eon abb. og ellers anvende Superchargere ved rejser.

Er der noget bestemt jeg vil skulle købe ud over det kabel der allerede medfølger?

Håber virkelig i kan hjælpe.

voersaa
voersaa May 20

Nej, du skal ikke købe noget ekstra. Eon laderen ved dit hjem har et kabel monteret og det samme har SC'eren. Hvis du lader på en Eon stander ved en parkeringsplads skal du bruge det blå kabel som leveres sammen med bilen.

Forummets indlæg er redigeret af voersaa May 20
KimT
KimT May 20

Der følger et type2 kabel med, som typisk bruges på de små stander som levere 11/22kWh. Det er ikke alle der har fået kablet med ved udlevering da det har været i restordre.

På hurtigladerne er der fastmonteret kabel.

MOS
MOS May 20

Med adgang til SuperCharger, Eons ladenetværk, samt et Type-2 kabel i bagagerummet er du rigtig godt kørende.

Der medfølger også en adapter til blåt (1-faset, 16 A) industristik, som kan bruges flere steder på f.eks. campingpladser og havne. Og så medfølger der også en adapter til mormorstik (alm. stikkontakt).

De røde (3-faset, 3 x 16 A) industristik er dog mere almindelige. Desværre kan de nye UMC, der leveres med de nye Teslaer i dag, kun lade på 1 fase (i modsætning til de gamle UMC, som kan lade på 3 faser), så hvis du vil have mulighed for at kunne lade på et rødt industristik (f.eks. hjemme hos venner med et rødt industristik i garagen), så skal du have (køb eller byg selv) en adapter fra rødt han-stik til blåt hun-stik. Du vil dog med den medfølgende UMC ikke kunne udnytte alle 3 faser, men kun lade på 1 fase.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 20
PeterE
PeterE May 20
Citat fra MOS

Med adgang til SuperCharger, Eons ladenetværk, samt et Type-2 kabel i bagagerummet er du rigtig godt kørende.

Der medfølger også en adapter til blåt (1-faset, 16 A) industristik, som kan bruges flere steder på f.eks. campingpladser og havne. Og så medfølger der også en adapter til mormorstik (alm. stikkontakt).

De røde (3-faset, 3 x 16 A) industristik er dog mere almindelige. Desværre kan de nye UMC, der leveres med de nye Teslaer i dag, kun lade på 1 fase (i modsætning til de gamle UMC, som kan lade på 3 faser), så hvis du vil have mulighed for at kunne lade på et rødt industristik (f.eks. hjemme hos venner med et rødt industristik i garagen), så skal du have (køb eller byg selv) en adapter fra rødt han-stik til blåt hun-stik. Du vil dog med den medfølgende UMC ikke kunne udnytte alle 3 faser, men kun lade på 1 fase.

Leveres den 3-fasede UMC heller ikke med en ny Model S? 

MOS
MOS May 20
Citat fra PeterE

Leveres den 3-fasede UMC heller ikke med en ny Model S?

Nej, så vidt jeg ved, leveres alle nye Teslaer med 1-faset UMC, adaptere til blåt industristik og mormorstik samt et Type-2 kabel.

I gamle dage fik man en 3-faset UMC, adaptere til rødt industristik og mormorstik (men ingen Type-2 kabel).

bskaarup
bskaarup May 20

Jeg bestiller sandsynligvis denne https://www.ratio.nl/en/catalog/e-mobility/mobi-box-ev-portable-chargers/3-phase-type-2/groups/g+c+a+view primært fordi den er IP67 klassificeret (så den kan tåle vand).

Den koster kr. 4.399 hos evse.dk, evbiler.dk osv.

P85DK
P85DK May 20

@PeterE - du kan jo prøve at bestille en erstatnings UMC på dit gamle stelnummer så du har til den nye

mbk
mbk May 20

Inden man køber, så er det måske sjovt nok lige at få en fornemmelse af hvor ofte man bruger den.

Er det hver weekend når man er ved sommerhuset er det jo nemt nok at se behovet, men på tur bruger mit Type-2 kabel oftere end UMC, desuden er det ikke sikkert man kan lade på 3x16A alligvel hvor man skal hen.

Hjem til er en Wall Charger mere handy alligevel.

Forummets indlæg er redigeret af mbk May 20
jonsiii
jonsiii May 20

@bskaarup Det der var dælme dagens tip! Jeg kører lige nu med 1-fase UMC'en og det er ikke specielt hurtigt. Jeg kunne godt tænke mig noget mere speed, men har desværre kun 5x1,5 mm2 trukket ud til rødt CEE-stik, dvs. max 13 A. Og vaskemaskine og tørretumbler sidder også på 2 af faserne.. Men denne boks kan jo stilles til fx 3x10 A, og det giver 75% batteri fra 21:30 til 08:00. Helt perfekt til mit forbrug.

PeterE
PeterE May 20
Citat fra P85DK

@PeterE - du kan jo prøve at bestille en erstatnings UMC på dit gamle stelnummer så du har til den nye

God ide - og ellers sælger jeg den uden UMC :)  

RobertJ
RobertJ May 20

@jonsiii & bskaarup
tesla wall charger er også de små 4tkr, og noget kønnere end den ratio. Den burde være IP67 eller deromkring. Den er brugt udendørs som destination charger flere steder.
Med wall chargeren får man en 22kW lader der har indbygget loadsharing, hvis man skal udvide.
Den kan også som du ønsker begrænses; her fra manualen:
Indstil drejekontakten til den passende strømindstilling, som understøttes af din afbryder. Typiske afbrydernormeringer er: 6 A, 8 A, 10 A, 13 A, 16 A, 20 A, 25 A og 32 A.

Dog er den ikke transportabel.

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ May 20
RobertJ
RobertJ May 20

@PeterE - ser ud til MOS har ret, ud fra listen her : https://www.tesla.com/da_DK/support/charging-connectors

bskaarup
bskaarup May 20
Quote from RobertJ

@jonsiii & bskaarup
tesla wall charger er også de små 4tkr, 

Men så kræves en fejlstrømsafbryder type B jf. https://www.tesla.com/da_DK/support/home-charging-installation. Sådan en koster ca. kr. 2.500 + installation.

MOS
MOS May 20
Citat fra jonsiii

@bskaarup Det der var dælme dagens tip! Jeg kører lige nu med 1-fase UMC'en og det er ikke specielt hurtigt. Jeg kunne godt tænke mig noget mere speed, men har desværre kun 5x1,5 mm2 trukket ud til rødt CEE-stik, dvs. max 13 A. Og vaskemaskine og tørretumbler sidder også på 2 af faserne.. Men denne boks kan jo stilles til fx 3x10 A, og det giver 75% batteri fra 21:30 til 08:00. Helt perfekt til mit forbrug.

Jeg ville nok gå efter en stationær (fastmonteret på væg) ladeboks og så have den medfølgende 1-fasede UMC med i bilen, når jeg er på tur. Hvis man f.eks. får brug for at lade ifm. besøg hos familie/venner, så kan den alligevel lade batteriet op fra f.eks. 20% -> 90% på ca. 18 timer. Så det burde være fint, hvis man bliver og overnatter. Hvis man kun er der nogle få timer, giver det naturligvis ikke så meget (regn med ca. 4% pr. time på 1 fase, 16 A), men sikkert nok til at man kan komme videre til nærmeste SuC.

jonsiii
jonsiii May 20

@bskaarup og @MOS: Ja det ville jeg også helst, men det var netop for at slippe for det type B relæ (min el-tavle er godt fyldt), da det er indbygget i Ratio-boksen. Bare plugge til rødt CEE, og så virker det. Den skal alligevel være i garagen, så pyt med om den ser lidt grimmere ud. Og ja, så kan den jo også bruges mobilt, hvis det skal være.

hamdergutten
hamdergutten May 20

Tusinde tak for jeres svar.

Jeg har ikke en EON lader ved mit hjem, men jeg vil bruge nogle af deres ladere som er placeret rundt omkring i byen.

Til det kan jeg forstå, at kablet som følger med bilen, burde være fint.

Dvs. at jeg ikke behøver at købe en anden ledning eller lignende.

MOS
MOS May 20

@hamdergutten

Korrekt. Ved opladning på de offentlige (11 kW) Eon-ladere, der står mange steder ude i byen, skal du bruge det medfølgende Type-2 kabel - intet andet udstyr (udover dit ladekort fra Eon til at bippe ind med).

På Eons hurtigladere (f.eks. 50 kW) er der fastmonteret ladekabel, så her behøver du intet ekstra ladeudstyr.

PeterE
PeterE May 20

Tesla bekræfter at alle nye biler leveres med 1-faset UMC, jeg har spurgt hvad en opgradering koster. Og ja, jeg bruger den netop i sommerhuset og kan som regel leve med den (vildt!) langsomme ladetid - det har jeg bare ikke lyst til.

hamdergutten
hamdergutten May 20
Citat fra MOS

@hamdergutten

Korrekt. Ved opladning på de offentlige (11 kW) Eon-ladere, der står mange steder ude i byen, skal du bruge det medfølgende Type-2 kabel - intet andet udstyr (udover dit ladekort fra Eon til at bippe ind med).

På Eons hurtigladere (f.eks. 50 kW) er der fastmonteret ladekabel, så her behøver du intet ekstra ladeudstyr.

@MOS
Tusinde tak for det :)
Glæder mig som et lille barn juleaften!!
Har valgt LR RWD, da jeg tænker (og håber) at jeg på den måde ikke vil behøve at oplade ligeså ofte.
Kører dagligt max 30 km.
Hvis det vil betyde at jeg "blot" ugentlig vil behøve at oplade en enkelt nat, så vil jeg være lykkelig.
Sider: 1 2 »