Tror ikke der bliver et reelt supercharger problem i Danmark, hvad enten 80% reglen bliver indført på udvalgte stationer, eller det ikke bliver indført. Det til trods for at Tesla vognparken er blevet og fortsat bliver kraftigt forøget i DK og nabolandene.
Mange har dog godt af kun at lade til 80% og komme videre. For deres egen skyld. Tror stadig der er en del (måske nye) ejere der stadig er i range anxiety mode og ikke helt har forstået konceptet med høj SoC = lav ladehastighed. Eller måske bare vil have så meget ud af deres supercharging referral award :)
80% reglen ville måske også påvirke "lokal-laderne" der bruger den lokale SC station som hjemmelader. Dem er der i hvert fald nogle stykker af i Køge. Det får dem måske ikke til at stoppe, men om ikke andet så kan andre jo komme til noget hurtigere. Det er skørt at tænke på hvor meget en bil med lav SoC kan få ladet på den tid, lokal-laderen bruger på at presse de sidste 20% ind i batteriet. Lokal-laderen bliver endda hentet og bragt, så det er ikke fordi de sidder og bliver utålmodige over hvor lang tid de sidste procenter tager.
Heldigvis er de 26 type2/CCS kombiladere nok alt rigeligt indtil videre, til at der skal indføres lade-sanktioner.
Den dag der bliver behov for at indføre 80% reglen i DK tror jeg at det generelle offentlige lade netværk fra EON, Clever, Ionity, m.v. er blevet relativt godt udbredt (også udenfor byerne), så det alligevel ikke bliver et videre problem.
Derudover forbedre batteri- og ladeteknologien sig jo også og der kommer jo flere SC stationer.
Uanset, tror jeg vi skal klappe hesten og tage de få amerikanske skrækhistorier med et gran salt her i DK. Men nu får vi at se om vi også bliver berørt. Personligt lader jeg meget sjældent til mere end 80% når jeg er på langtur, men selvfølgelig er der nogle der får brug for hver eneste dråbe og indtil videre kan de have ro i sindet herhjemme.