Loading...
dk

Supercharging begrænsning på 80% opladning ved trængsel | Tesla Forum

mbk
mbk May 25 '19

Så denne:

https://www.engadget.com/2019/05/25/tesla-supercharger-limit/

Sammen med idle fees, så synes det er et fint kompromis. Så længe at der er mange frie pladser synes jeg så ikke det behøver at håndhæves, men det er da irriterende hvis en bruger 30min på de sidste 20% når en anden holder og venter.

Forummets indlæg er redigeret af mbk May 25 '19
PeterE
PeterE May 25 '19
Det er en god ide, alle kan nå den næste SuC eller hjem med 80% i tanken.
jramskov
jramskov May 25 '19

Det virker fornuftig sålænge der er travlt ved en given station, men der kan også være tilfælde hvor man virkeligt havde brug for den ekstra rækkevidde og skal i en retning hvor der ikke er en SC.

baldur
baldur May 28 '19

Jeg kan ikke forstå hvorfor de ikke bare laver det automatisk. Hvis alle ladere optaget, så begynd at smide folk væk ved 80%. Ellers så lad folk lade som de vil. Det kan ikke være verdens mest avancerede algoritme at implementere.

Leth
Leth May 29 '19
Smide folk væk?
baldur
baldur May 29 '19
Citat fra Leth Smide folk væk? 

Stoppe opladningen, app'en beder dig flytte bilen, opkræve betaling per minut du bliver der. Du ved, det de allerede gør ved 17% af SC stationerne i USA. Også nogle af de danske, den i Nørre Alslev tillader kun opladning i 40 minutter.

P85DK
P85DK May 29 '19
Citat fra baldur

den i Nørre Alslev tillader kun opladning i 40 minutter.

Det giver sig selv, det er den mest utiltalende SuC jeg nogensinde har været på, der er ingen der har lyst til at være der et sekund længere end højst nødvendigt. Tilgengæld har jeg hver gang været alene.

PeterE
PeterE May 29 '19

I virkeligheden en helt absurd snak. I vil gerne købe en vare, og respekterer ikke at der er 'kø ved kassen' - og derfor skal Tesla opfinde alle mulige systemer om prioritering og maxtider osv osv osv. Gad vide om løsningen ikke - bare (!) - er flere standere. Og gad vide om fremtiden ikke kommer med dem i et konkurrencemarked? 

(og ja, os med ubegrænset opladning - vi må acceptere at holde i kø og være bundet til Tesla. Sådan er det er og det er fint nok)

mbk
mbk May 29 '19
Citat fra PeterE

I virkeligheden en helt absurd snak. I vil gerne købe en vare, og respekterer ikke at der er 'kø ved kassen' - og derfor skal Tesla opfinde alle mulige systemer om prioritering og maxtider osv osv osv. Gad vide om løsningen ikke - bare (!) - er flere standere. Og gad vide om fremtiden ikke kommer med dem i et konkurrencemarked? 

(og ja, os med ubegrænset opladning - vi må acceptere at holde i kø og være bundet til Tesla. Sådan er det er og det er fint nok)

Altså løsningen på sigt er en kombination af hurtigere DC ladning, større batteri i bilerne og flere standere. Vi er der ikke endnu og det er fint at der kommer noget politik, der er (få) eksempler på folk som har brugt superladning til langtids parkering, så selvom jeg har det bedst med at færre eller ingen regler er det bedste for alle, nok alligevel at tage hånd om problemet på en måde som kun generer lidt og ikke er for dyrt for Tesla. En Superlader lader er ret dyr, jeg tror ikke Tesla kan etablere en plads for under 100.000 - 200.000 i materiale, beløbet er sikkert endnu højere.

Forummets indlæg er redigeret af mbk May 29 '19
MOS
MOS May 29 '19

Problemet er vel også, at gratis SuC ikke giver nogle incitamenter til at opføre sig på en måde, så ressourcerne udnyttes bedst muligt. Jeg kan godt se det fra Teslas side, at det jo er meget dyrt at opsætte flere ladestandere, når man i stedet kunne nøjes med færre standere og løse problemet ved at nudge folk til at flytte bilen, når de har fået "strøm nok". Men i stedet er der eksempler på, at nogle optager ladepladsen i en evighed, bare fordi de da lige skal have de sidste par kWh med, når det nu er gratis - uanset at en anden kunne have ladet det 10-dobbelte på den tid, ladepladsen var optaget af én, der skal toppet helt op til 100%.

Ved at indføre en minutpris kunne man skabe et incitament til at flytte bilen, så snart der er strøm nok på. Men det bliver lidt komplekst, for skal man så betale den samme minutpris, hvis man er nr. 2 på et ladepar og får markant mindre effekt? Hvad nu, hvis den lader langsomt om vinteren pga. koldt batteri, er det så bare ærgerligt? Og hvad med alle dem, der allerede har gratis SuC? Det frynsegode kan man jo ikke bare trække tilbage igen.

At slukke for strømmen fra laderen, når batteriet er kommet op på 80% SoC og/eller at lægge gebyr på, vil nok kunne skabe et incitament til ikke at lade alt for længe. Men det hænger ikke så godt sammen med Teslas løfte om gratis, ubegrænset supercharging i hele bilens levetid. "Ubegrænset" betyder vel netop, at der ikke er nogen grænse ved 80%.

Jeg tror, at Tesla har fundet det muliges kompromis.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 29 '19
P85DK
P85DK May 29 '19
Quote from MOS

Men i stedet er der eksempler på, at nogle optager ladepladsen i en evighed, bare fordi de da lige skal have de sidste par kWh med, når det nu er gratis - uanset at en anden kunne have ladet det 10-dobbelte på den tid, ladepladsen var optaget af én, der skal toppet helt op til 100%.

Men faktum er bare at det er det som Tesla har solgt, længere er den ikke. At Tesla så bagefter finder ud af kunderne bruger deres produkt på en anden måde end Tesla havde forestillet sig kan jo ikke være en overraskelse. Tesla har aktivt brugt 'gratis supercharging hele bilens levetid' til at sælge bilen og når noget er gratis, så ved man at folk vil gå langt for at udnytte det.

En løsning kunne være at have ét par uden tids- eller ladebegrænsning. Hvis folk så vil lade til mere end 80%, det produkt som de jo har købt, så må det ske på det par, og hvis der er kø, så må de vente.

Det er helt fint med retningslinjer for at sikre flow, men man skal stadig levere hvad man har solgt og som der er skrevet længere oppe, så er der folk som lader i Middelfart som har behov for at komme frem til Hvide Sande og tilbage til Middelfart og ikke har mulighed for at lade i Hvide Sande. Det kan du ikke med 80% i en S/X 85/90 P

MOS
MOS May 29 '19

@P85DK

Jamen, det er sådan set ikke fordi jeg principielt er uenig. Tesla ligger som de har redt.

Hvis man skulle være bagklog, så burde Tesla nok ikke have solgt "gratis, ubegrænset supercharging", men måske i stedet "gratis supercharging op til 80% og derefter betaling for de sidste 20%". Eller "gratis supercharging i op til 40 min. pr. opladning". Evt. kunne de have gjort de sidste 20% eller ladning ud over 40 min. gratis også, såfremt der er ledige standere.

Dit eksempel med Middelfart - Hvide Sande koster ifølge evtripplanner 27,8 kWh i en XP90D. Så det burde nok kunne lade sig gøre at køre med 80% fra Middelfart, ankomme i Hvide Sande med 46% og være tilbage i Middelfart igen med 12% tilbage. De fleste andre modeller har længere rækkevidde. Så med mindre det er koldt eller man bryder fartgrænserne, så burde det godt kunne lade sig gøre.

I øvrigt ligger der flere CHadeMo og CCS-ladere på ruten, så man kan jo også toppe op der, hvis man har CCS-stik eller en CHAdeMo-adapter. Ellers må man jo nok køre lidt sparekørsel og så evt. toppe op på en 11 kW eller 22 kW AC-lader på tilbageturen, hvis man alligevel ikke kan nå tilbage til Middelfart.

Men jeg forstår godt din pointe. Man kan sikkert finde andre steder langt fra en SuC, hvor der ikke er nogle oplagte lademuligheder og hvor en SuC opladning til >80% vil give mening.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 29 '19
Jabba
Jabba May 29 '19

Tror ikke der bliver et reelt supercharger problem i Danmark, hvad enten 80% reglen bliver indført på udvalgte stationer, eller det ikke bliver indført. Det til trods for at Tesla vognparken er blevet og fortsat bliver kraftigt forøget i DK og nabolandene.

Mange har dog godt af kun at lade til 80% og komme videre. For deres egen skyld. Tror stadig der er en del (måske nye) ejere der stadig er i range anxiety mode og ikke helt har forstået konceptet med høj SoC = lav ladehastighed. Eller måske bare vil have så meget ud af deres supercharging referral award :)

80% reglen ville måske også påvirke "lokal-laderne" der bruger den lokale SC station som hjemmelader. Dem er der i hvert fald nogle stykker af i Køge. Det får dem måske ikke til at stoppe, men om ikke andet så kan andre jo komme til noget hurtigere. Det er skørt at tænke på hvor meget en bil med lav SoC kan få ladet på den tid, lokal-laderen bruger på at presse de sidste 20% ind i batteriet. Lokal-laderen bliver endda hentet og bragt, så det er ikke fordi de sidder og bliver utålmodige over hvor lang tid de sidste procenter tager.

Heldigvis er de 26 type2/CCS kombiladere nok alt rigeligt indtil videre, til at der skal indføres lade-sanktioner.

Den dag der bliver behov for at indføre 80% reglen i DK tror jeg at det generelle offentlige lade netværk fra EON, Clever, Ionity, m.v. er blevet relativt godt udbredt (også udenfor byerne), så det alligevel ikke bliver et videre problem.

Derudover forbedre batteri- og ladeteknologien sig jo også og der kommer jo flere SC stationer.

Uanset, tror jeg vi skal klappe hesten og tage de få amerikanske skrækhistorier med et gran salt her i DK. Men nu får vi at se om vi også bliver berørt. Personligt lader jeg meget sjældent til mere end 80% når jeg er på langtur, men selvfølgelig er der nogle der får brug for hver eneste dråbe og indtil videre kan de have ro i sindet herhjemme.

Forummets indlæg er redigeret af Jabba May 29 '19
P85DK
P85DK May 29 '19

@MOS - jeg ved så af personlig erfaring at Middelfart-Hvide Sande-Middelfart er ikke muligt med 80%, men det er jo så hvad det er.

CHadeMo gider jeg ikke bakse med, har bestilt retrofit af CCS, men det er lige blevet aflyst af Tesla og de siger de først kan lave det efter sommerferien - klassisk Tesla :-)

Men at skabe et stort flow på ladestationerne er vigtigt, bliver interessant ned igennem Europa til sommer, om der er lidt mere pres på.