Loading...
dk

AV.. autopilot fejl | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
voersaa
voersaa May 28 '19

Det er naturligvis umuligt præcis at sige hvad der er sket medmindre man var tilstede og det lyder som der er flere spørgsmål der skal besvares. Når det er sagt så er det heller ikke super smart at slippe rattet for 8 sekunder er lang tid med 108km i timen. Jeg bliver nok upopulær nu men autopiloten er ikke bestemt ikke god nok til at man kan stole på den. Det mest overraskende ved den artikel er at der ikke bliver skrevet flere af dem for jeg tror der er rigtig mange der opfører sig på den måde. Det er som oftest tåbelig menneskelig opførsel som er skyld i uheld og det lyder også som at det var tilfældet i denne situation. Der er dog nok mere "click bait" i at det bliver lagt ud som at der var en computer der slog et menneske ihjel.

Forummets indlæg er redigeret af voersaa May 28 '19
M3rasmus
M3rasmus May 28 '19

Jeg kommer fra en Kia Niro med adaptiv fartpilot og Lane assistent.

Specielt lane assistant er meget meget dårligere end i Teslaen. Den virker kun på lige motorveje og her kan man stadig på ingen måde regne med den. Og det tror jeg er helt generelt for andre bilmærker.   Adaptiv fartpilot virker tilgengæld ret godt, men den fanger dog lidt for meget.   Så mon ikke det handler om forventningsafstemning. 
Forummets indlæg er redigeret af M3rasmus May 29 '19
PeterE
PeterE May 28 '19

AP er kun til motor- og motortrafikvej :) Hvis jeg skulle bestemme...

Forummets indlæg er redigeret af PeterE May 28 '19
koden
koden May 28 '19

jeg har prøvet en octavia 2014....

den er bedre end min tesla hvad den del angår med at holde afstanden til forankørende

teslaen er for nervøs anlagt hvor octaviaen er meget mere smooth :-)

jramskov
jramskov May 29 '19
Citat fra PeterE

Ikke enig. Min oplevelse er at det generelt er en fornøjelse at køre med på landevej.

P85DK
P85DK May 29 '19
Citat fra jramskov

Ikke enig. Min oplevelse er at det generelt er en fornøjelse at køre med på landevej.

Nu er det jo i sidste ende dit ansvar som chauffør, men AP er et produkt i beta version, personligt vil jeg aldrig bruge det hvor der er direkte modkørende trafik. Det er perfekt til motorvej, køkørsel etc. og der er ingen tvivl om at det i 99% af tilfældende også kan håndtere landevejskørsel og i nogle tilfælde endda bykørsel, men modkørende trafik er i bund og grund bare noget andet med andre ricisi involveret.

@Koden - slå regen fra, så får du samme oplevelse i Teslaen. Det er utroligt at Tesla ikke kan finde ud af at integrere adaptiv fartpilot og regen, det burde være simpelt. I en ICE med adaptiv fartpilot coaster den jo når speederen slippes, mens i Teslaen med regen bremser den jo reelt i stedet for at coaste.

PeterE
PeterE May 29 '19
Citat fra jramskov
Citat fra PeterE

Det er cool nok, jeg tænker 100% på sikkerheden. Har du styr på din AP når du på landevejen skal udenom en gruppe cyklister? Eller tager du selv styringen over når 'I to' skal udenom en parkeret bil? 

NB: Det er ikke en forsøg på skræmmebilleder, AP er fantastisk på motor- og motortrafikveje. 

En Tesla og en Audi A3 blev tirsdag formiddag smadret på Rungsted Strandvej. Foto: Morten Timm

Forummets indlæg er redigeret af PeterE May 29 '19
koden
koden May 29 '19

jeg kan kun tilslutte mig at AP er til motorvej og kø kørsel.

Jeg er forlængst holdt op med at bruge det andre steder.

Specielt landeveje. Stoler bare ikke på det,

Som tidligere nævnt har jeg prøvet på 4 spors motorvej med smalle vejarb. spor, at bilen kastede sig selv til venstre fordi den synes jeg var for tæt på lastbil til højre.

ja det var motorvej, men der var ikke nogen i venstre side så fint nok.

Men tænk hvis det havde været landevej med modkørende.

MOS
MOS May 29 '19

Det er jo derfor, man skal have fat i rattet. Hvis bilen pludselig kaster sig til den ene side, så vil dit greb i rattet gøre, at du med det samme mærker, at bilen er på vej til at gøre noget uventet. Og hvis du har bare nogenlunde fat i rattet, så vil AP slå fra, så du selv har styringen.

Hvis man har fat i rattet og er opmærksom (på f.eks. cykler, parkerede biler, modkørende trafik osv.), vil jeg mene, at man sagtens kan bruge AP på landeveje og endda flere steder i bykørsel.

Men lad være med at stole blindt på AP og køre uden hænderne på rattet. Det er dømt til at gå galt før eller siden jvf. Murphys lov.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 29 '19
koden
koden May 29 '19

jeg kender udemærket fornemmelsen af at afbryde ved at tage fat i rat.

Lige den oplevelse jeg havde der, da nåede jeg ikke at reagere overhovedet.

Efter den stoler jeg overhovedet ikke på AP.

Kun sket en gang og ikke siden.

jeg har altid hænder på rattet med eller uden AP.

Forummets indlæg er redigeret af koden May 29 '19
Jabba
Jabba May 29 '19
Quote from koden

jeg kan kun tilslutte mig at AP er til motorvej og kø kørsel.

Jeg er forlængst holdt op med at bruge det andre steder.

Specielt landeveje. Stoler bare ikke på det,

Som tidligere nævnt har jeg prøvet på 4 spors motorvej med smalle vejarb. spor, at bilen kastede sig selv til venstre fordi den synes jeg var for tæt på lastbil til højre.

ja det var motorvej, men der var ikke nogen i venstre side så fint nok.

Men tænk hvis det havde været landevej med modkørende.

Det du nævner lyder som Side Collision Avoidance og træder i kraft både med og uden AP tilkoblet. Har selv oplevet det to gange (begge gange uden AP tilkoblet) da bilen jeg overhalede/forbikørte pludselig trak til venstre og var ved at køre ind i siden på mig.

Jeg er blevet fortalt at hvis sonarerne mærker at der er en bil på den anden side, vil side collision avoidance tage højde for dette og reaktionen vil derfor være mere moderat, så man ikke i stedet kommer til at kollidere med bilen til venstre. 

I mine 2 tilfælde, trak min bil ca. 20 cm til venstre og uden at jeg kom over vejstriberne - selvom der ikke var en bil på venstre side af mig.

Har ingen indvendinger ang. TACCs afstand til forankørende. Jeg plejer at køre i stilling 3. Synes det er ganske glidende (med Regen på standard). Foretrækker at der anvendes regen i stedet for coasting, nu når det er en elbil og muligheden er der. 

Ellers nogle tredjeverdensveje USA stadig har. Her er der et billede af ulykkesstedet.

Foruroligende at der kan kan foretages u-sving på den vej, uden lysregulering. Især med en fartgrænse på 55mph.

Noget andet er, at når man har kørt på amerikanske motorveje hvor "hold til højre" princippet stort set ikke eksisterer og hvor folk overhaler indenom til den store guldmedalje, bliver man ret glad for danske forhold. Til gengæld er danskere dårlige til at holde afstand.

Forummets indlæg er redigeret af Jabba May 29 '19
koden
koden May 29 '19

Hej Jabba

Du har ret...den havde nok gjort det med eller uden AP.

Nu du nævner USA og motorveje.

jeg har selv undret mig gevaldigt da jeg var der i feb.

Det med at man kan krydse 55 Mph veje på kryds og tværs uden noget.

Mener der var steder med 65 Mph

Det virker meget farligt.

lagde du i øvrigt mærke til hvor mange skolebusser de har :-)

De var alle vegne.

Ungerne hyggede sig gevaldigt med at tælle..... man kunne nemt ramme 80 på en længere køretur....

Forummets indlæg er redigeret af koden May 29 '19
PerLeth8210
PerLeth8210 May 29 '19

Jeg har ikke fået minTesla Model 3 standard plus endnu. Den skulle også have autopilot. Jeg har en klokkeklar forventning om, at den softwareversion der er aktuel p.t. ikke er fejlfri, og ikke er den sidste opdatering bilen får. Det, der gør Tesla til noget specielt er jo netop, at der sidder en flok af verdens bedste dataloger, og udvikler på softwaren 24/7. De får hver eneste dag OTA feedback fra millioner af kørte AP km i model 3. Jeg tror de unge fyre er så ambitiøse at de vil gå hele vejen, så mon ikke de før eller siden gør det så godt, at jeg  trygt kan tage mig en lur undervejs?

jramskov
jramskov May 29 '19
Citat fra PeterE
Citat fra jramskov
Citat fra PeterE

Det er cool nok, jeg tænker 100% på sikkerheden. Har du styr på din AP når du på landevejen skal udenom en gruppe cyklister? Eller tager du selv styringen over når 'I to' skal udenom en parkeret bil? 

Ja, jeg overtager selv styringen, jeg er udmærket klar over at der er meget langt fra nuværende AP til selvkørende bil. Jeg har hænder på rattet, følger med i trafikken og holder øje med potentielle udfordringer. Jeg benytter det vel og mærket kun på veje med midterstribe.