Loading...
dk

Roadtrip - Belgien | Tesla Forum

jonsiii
jonsiii Jun 5 '19

Da vi nu er mange nye/kommende M3-ejere her til sommerferien, så kunne det måske være sjovt med et roadtrip-indlæg. Og da det samtidig er ved at være tid til vores årlige mandetur til Belgien, så er det jo en god anledning til en lille test. :)

Vi er 7 der skal afsted fra torsdag til søndag i pinsen. De 4 kører torsdag morgen kl. 6 i en Astra 1.0'er, og de sidste 2 kører med mig kl. 8 i en Model 3 LR AWD. Der var lidt betænkninger, men jeg påstår jo hårdnakket, at det snildt kan lade sig gøre. ;)

Der trænger også til at blive fyldt op i lageret:

Ja det er et sørgeligt syn. ;) Dem må vi hellere få med, så de kan blive fyldt op igen. Sådan:

Der kunne godt være en kasse i bund-rummet og 7 i selve bagagerummet. Vi skal jo bare ha en lille rygsæk med hver og en køletaske med lidt vand/cola. Masser af plads rundt omkring endnu.

Frunken får lov til at indeholde diverse kabler:

Den kan nu lade på følgende:

* Offentlige standere (det tykke blå kabel)

* Rød CEE (3x16 A)

* Blå CEE (1x16 A)

* Alm. Schuko-stikkontakt.

* Alm. dansk stikkontakt m. jord (får vi jo helt sikkert ikke brug for).

Der er også 8 meter blå CEE-forlænger hvis det skulle være. Vi ser.

Så lidt om ruten:

Detaljerne kan ses her: https://www.evtripplanner.com/planner/2-8/?id=ck4ohl9x

Planneren slår desværre over i imperial-units, så du kan lige over i "Settings" og vælge "Metric Units". Der er lidt afrundingsfejl i scriptet, så man skal lige rydde alle kommatal. ;) Ja den er lidt underlig, men den passer meget godt.

I hovedtræk: 3 ladninger på hhv. 18 minutter, 53 minutter og 26 minutter. Jeg har prøvet at time det, så frokostpausen er den med de 53 minutter. Vi bruger Rade, Lohne og Eindhoven SuperCharger.

Til at lade dernede kan jeg enten vælge Brugge SuperCharger, eller de mange ladestandere rundt i byen, da jeg har bestilt et Plugsurfing-kort:

Vi har pakket, der er tjek på ladere på turen og der er tjek på ladere på destinationen. =) Jeg prøver at skrive lidt undervejs og stil gerne spørgsmål.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jun 5 '19
MOS
MOS Jun 5 '19

Det lyder som om, der er godt styr på det.

Min erfaring er, at meget detaljeret planlægning ikke holder alligevel, da man ofte ændrer planer undervejs. Så mit råd er: Kør der ned af og når der er nogen, der skal tisse, så find den næste SuC på ruten og hold ind der. Sæt stikket i som det første og tag stikket ud som det sidste, så snart alle passagerer sidder i bilen og er klar til at køre videre. Samme procedure, når nogen er ved at være sultne; find næste SuC på ruten og spis der, mens bilen lader. Hvis I holder alle pauser på SuC, mens bilen lader, så vil I formentlig ikke engang komme til at vente på, at der er strøm nok på bilen. Det bliver snarere bilen, der kommer til at vente på jer. Hvis det alligevel bliver knebent, så lad videre indtil der er min. 10% ved ankomst næste SuC. Lad være med at lade mere end det eller lade nok til at springe en SuC over på vejen. Det er hurtigere at køre lavt på batteriet, da den så lader hurtigere. Når du har prøvet et par road trips og kender bilen og dens forbrug lidt bedre, kan du overveje at presse den længere ned end 10%. Personligt satser jeg ofte på omkring -5%. Jeg kan som regel godt hente de 5% på vejen og ankomme med lige over 0%. :-D Men det kræver lidt erfaring og jeg vil ikke anbefale dette, medmindre man virkelig ved, hvad man gør!

God tur!

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jun 5 '19
jonsiii
jonsiii Jun 5 '19

Tak for det. :) Det var et godt tip. Jeg har været lidt konservativ og sat den til 20%, men det er mest fordi der er pokkers langt mellem SuC'erne i Tyskland. Når vi nu lander på første SuC, så kan det da godt ske vi trækker den lidt længere ned. Jeg har også testet ture til/fra arbejde hvor jeg lurer på energi-måleren under "Trip". Der skal ikke meget hastighedsændring til, før den kan rammes liige i det forventede.

P85DK
P85DK Jun 5 '19

@jonsii - SuC ligger på en perlerække på kryds og tværs i Tyskland, så du har altid max 200 km til nærmeste SuC, så når du er på roadtrip er det bare at udnytte fartgrænserne eller mangel på samme. Husk det er nok at komme ind med 0-1% og energy app'en den viser ret præcist hvad du kommer ind med.

fmm1000
fmm1000 Jun 5 '19
Har lige været i Belgien i en 85D. No problemos. Vejret var superfint og med 150 km mellem laderne kunne jeg nøjes med at lade 20 min.
Søg på Tesla Route planner og den viser dig hurtigt din tur.
Kigger du på superchargers.info kan du se alle superchargers.
Der ligger jo en supercharger lige syd for Brugge. Du får overhovedet ikke brug for alle dine adapters. Bare ind og lad til 80 pct inden I kører ind i Brugge, så kan du kører 400 km derinde inden I skal hjem.

MOS
MOS Jun 6 '19

Det er en rigtig god idé at holde øje med Energy appen, så man kan se grafen for estimeret energi ved næste SuC. Men jeg vil ikke anbefale at køre den helt tæt til nul, da det er en god idé at have lidt i reserve til hvis vejret bliver dårligt, der er uventede vejspærringer, man kører forkert osv. Hvis man er lav på batteri, skal man ikke misse afkørslen ved SuC! Et godt tip er at sætte lyd på navigationen, så den hørbart minder én om, at man skal huske at dreje fra motorvejen.

P85DK
P85DK Jun 6 '19
Quote from MOS

Hvis man er lav på batteri, skal man ikke misse afkørslen ved SuC! Et godt tip er at sætte lyd på navigationen, så den hørbart minder én om, at man skal huske at dreje fra motorvejen.

Lyder som et evidensbaseret råd :-)

Sigt lavt ca. 5-10%, når man så er små 10-20 km fra SuC og der er blå himmel og begrænset trafik, så skal pedalen igennem gulvet og du lander med et smil på læberne, lige over 0% på batteriet og batteriet varmt nok til at lade hurtigt :-)

Brug evt. https://www.evtripplanner.com til at planlæg turen.

jonsiii
jonsiii Jun 6 '19
Haha ;)

Vi er nu på Lohne og får en bette burger. Har dårligt tygget af munden og den mener at nu er den snart klar. Har kørt 108 i snit og den render også fint 200 selv i Chill-mode.

Nu afsted mod Eindhoven. :)
bskaarup
bskaarup Jun 6 '19

Hvordan har forbruget været ved 108 i snit?

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Jun 6 '19
jonsiii
jonsiii Jun 6 '19
Jeg må lige se i billeder i morgen, men det hele endte på 179 Wh/km.

Vi valgte at køre mod Apeldoorn i stedet for Eindhoven, for der jo kø og den slags ved Essen og omegn. DET var der også ved Utrect.... ;)

2 timers forsinkelse, men den holdte sig på 15% tilbage, som forudsagt ved Apeldoorn.
Nu trænger vi til noget mad, så opdaterer jeg lidt i morgen. ;)
jonsiii
jonsiii Jun 7 '19

Så er vi ved at være friske igen. Det er første gang vi prøver Airbnb i stedet for hotel, og vi er positivt overrasket:

Vi havde fået lovning på én parkeringsplads, men der er faktisk 3. Største problem var at komme igennem en meget smal port, så spejlene måtte klappes ind. Fik også lige et lille kradsemærke på højre forskærm (satans trædør ;)), men det går vist af i vask.

Heldigt nok er der også et ude-Schuko-stik, og en spritny tavle sidder 3 meter væk fra stikket. Intet problem med 6 A ladning (holder 232 volt), så nu er der til lidt sight-seeing. Det går selvfølgelig langsomt - fra 15% til 30% på et halvt døgn). Jeg har stadig 1024 km free SuC tilbage, så jeg tror bare vi fylder op til 80% på Brugge SuperCharger. Resten henter vi natten til søndag på UMC'en.

Når den engelske Hyundai Ioniq er smuttet, så må vi hellere lige køre ud og handle lidt ind.

Stats (fra min goe gamle Garmin GPS):

* Fredericia - Rade: 292 km snit 107 km/t. Ladetid 15 min.

* Rade - Lohne: 150 km snit 97 km/t. Ladetid 45 min.

* Lohne - Apeldoorn: 193 km snit 109 km/t. Ladetid 30 min.

* Apeldoorn - Brugge: 252 km snit 69 km/t. Næsten 4 timer for dette stykke..

Tid i alt: 925 km på 11,5 time på trods af 1,5 times kø-kørsel. Det må være godkendt. =)

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jun 7 '19
jonsiii
jonsiii Jun 9 '19

Så er det tid til at komme hjem igen. Ladet til 99% og klar til afgang. =)

DrKvist
DrKvist Jun 9 '19
Spændende at følge med i. Jeg er selv helt ny ejer. Især er jeg overrasket over ladetiderne. Jeg har lige prøvet SuC i Middelfart og det var godt nok langsomt. Det tog 1,5 time fra ca 200 til 450 km og omkring 30 kW.
MOS
MOS Jun 9 '19
@DrKvist Du skal tage en lader fra et ledigt ladepar. Hvis der allerede holder en anden og lader ved siden af på samme ladepar, så får den første bil al den effekt, den kan trække. Og den sidst ankomne bil får så resten, der er til overs, f.eks. 30 kW til at starte med. Effekten burde dog stige i takt med at den anden bil skruer ned for effekten, efterhånden som den bliver fyldt op. Andre årsager til langsom ladning kan være koldt batteri (burde ikke være et problem her i sommervarmen) eller en begrænsning i selve laderen. Prøv evt. at skifte til en anden lader for at se, om det hjælper.
Forummets indlæg er redigeret af MOS Jun 9 '19
Agon
Agon Jun 9 '19
Hvordan er det egentlig kan man regne med at SC lader med tæt på 120 kW i eksempelvis 95% af tilfældene hvis man kommer på motorvejstur med varmt batteri og 10% batteri - og finder en stander uden en makker? Eller skal man regne med at man jævnligt ikke rammer det? Jeg synes jeg læser en del om det. 
MikaelH
MikaelH Jun 9 '19

@Agon

Jeg tror at mange af disse historier om mindre end ideelle ladehastigheder, kommer fra personer der lige skulle prøve en SuperCharger. De har derfor ikke nødvendigvis kørt særlig langt, og derfor har bilen også væsentligt svære ved at opnå den ideelle temperatur. 

I forhold til at dele ladepar, så er der 150kW til rådighed mellem to standere. I peak perioder må man derfor påregne lidt ekstra ladetid. 

jonsiii
jonsiii Jun 9 '19

Hjemme igen. =)

@Agon: Vi havde faktisk problemet første gang da vi var på Lohne SuC. Der holdt en S'er, så vi startede på 40 kW. Vi skulle lige pille lidt ved navigationen, så vi kunne tjekke hvor lang tid vi skulle vente før den var klar til Eindhoven. 50 minutter.. Nå pyt, vi går da bare ind og spiser, så kan man jo tjekke på app'en hvor langt den er. Hovsa, så var S'eren smuttet og så kom der gang i den. Vi fik dårligt tygget af munden og nåede på toilettet, før en popup meldte at nu er ladningen snart færdig. I dag var på Lohne igen og denne gang var der masser af plads. Generelt er middagspausen er på ingen måde spildtid. Bilen venter på dig og ikke omvendt. Dvs. du får faktisk lige lidt ekstra kWh'er på batteriet, så du har mindre ladetid på resten af turen eller kan køre lidt hurtigere.

De kommer forresten op på 12 standere på Lohne (de 4 friske havde strips på kablerne endnu):

jonsiii
jonsiii Jun 9 '19

Og så lidt om hjemturen. Næsten ny rekord. =) Sidste år tog det 10 timer og 40 minutter i Sharan'en, og denne gang 9 timer og 45 minutter i Tesla'en! Det gik dælme også godt. Let medvind hele vejen, 20-23 grader ude, ingen lastbiler, ingen kø, ingen uheld, ingen lade-deling. Til Sharan'ens forsvar skal det siges, at der ikke var så meget vejarbejde som sidste år, men lidt hist og her var der da (sparer strøm), så den måtte op på 140 på fartpiloten, for at få batteri-%'en ned. ;)

Stats hjemtur (fra min goe gamle Garmin GPS):

* Brugge - Moers: 258 km snit 101 km/t. Ladetid 20 min.
* Moers - Lohne: 203 km snit 105 km/t. Ladetid 40 min.
* Lohne - Busdorf: 295 km snit 116 km/t. Ladetid 20 min.
* Busdorf - Fredericia: 150 km snit 110 km/t.

Tid i alt: 906 km på 9t45m

Hele turen (triptæller A i bilen):

1864 km, 334 kWh, 179 Wh/km

Det var det overordnede. I morgen skriver jeg lige et par tips/hints/quirks/historier fra turen. Nu vil jeg have en kold belgisk trippel inden det er sengetid. =)

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jun 9 '19
jonsiii
jonsiii Jun 10 '19

@DrKvist Vi var mere modige på hjemturen og brugte lidt af fiduserne fra @MOS og @P85DK. Der blev kørt godt til fra frokostpausen og til Busdorf. Husk også at vælge "Navigate to" selve SuC'en, så gør den batteriet klart til ladning inden du lander. Så går det dælme stærkt lige at få strøm til de sidste 150 km:

https://youtu.be/cNS78mKlkNI

Stikket i, vælg næste punkt på ruten, så viser den hvor lang tid du mangler, for at komme ind med 15%.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jun 10 '19
jonsiii
jonsiii Jun 10 '19

Lidt om lokal ladeinfrastruktur:

Man kan godt få brug for lidt frisk luft efter at have nydt det gode belgiske bryg, så jeg prøvede at finde de ladepladser der lå forholdsvist tæt på os. Der var 25 minutters gang til den ene, og den skulle være gratis at bruge. Det lignede dog en parkeringsplads for et el-firma?

Man skulle også gennem en bom, og åbner den mon op med en Plugsurfing-brik? Ved det ikke, der var ingen skilte eller noget. Nå, jeg prøver at kigge næste sted:

Fin pæl fra Allegro, og prisen ved Plugsurfing var meget rimelig med 0,31 €/kWh. Der var bare eet lille problem:

Standeren var spærret af maskiner og udstyr til noget vejarbejde. Argh da!

Her var til gengæld noget der virkede. Den fandt jeg via Plugshare-app'en:

5 km uden for byen var der en Lidl og en kæmpe drikkevare-butik. I butikkens åbningstid kan man gratis benyttte deres 50 kW CCS/combi-lader, bare man også handler i butikken. Stikket i, og tryk "start" på panelet:

Så 2 ud af 3 var der bid på. Næeh så er det altså nemmere med en Destination Charger eller noget hotel-opladning eller mulighed for at bruge UMC'en. Så har man også lidt musik til gården:

Til at begynde med, regnede vi ned at handle fredag, men der gik desværre belgisk bryg i den, så det blev udsat til lørdag eftermiddag. Nu var vi lidt tvunget til at bruge tid på Brugge SuC, og det var lidt træls, når nu vejret var så godt. Næste gang vi skal afsted får den bare alt på UMC'en. Selv på 6 A kunne det sagtens nåes på et par dage (henter nok 35-40% i døgnet).

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jun 10 '19
Sider: 1 2 »