Loading...
dk

Rør rat, Dødmandsknap!? | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Jun 15 '19

Hej

Nu har jeg arbejdet med dødmandsknap i de sidste 30 år. Der er simple og smarte.

Tesla's må komme ind under de simple. Man skal bevæge rattet så nulstiller den.

En smartere kunne vælge at føle på flere ting. eks. så kunne den nulstille hvis:

Du bruger skærmen til eks at skifte radio/musik, kigge forbrug, ventilation etc.

Hvis man stille på fartpilotens indstillinger, både fart, såvel som afstand til forankørende.

Hvis man skruer op for musik styrken.

Åbner/lukker ruder.

Bilen har jo informationerne.

Altså i det hele taget hvis man betjener vognen. og ikke bare sidder og sumper.

MOS
MOS Jun 15 '19

Jeg tror, du misforstår, hvorfor man skal holde ved rattet. Det er ikke så meget fordi, bilen skal tjekke, om du er død, for ja... så kunne den jo også bare tjekke for andre input. Man kigger ofte ikke ud af forruden, mens man betjener skærmen. Og desuden kan skærmen jo også kan betjenes af en passager. Så betjening af midterskærmen garanterer ikke, at føreren er opmærksom på trafikken.

Men det er heller ikke kun det, det handler om. Man skal ikke bare være opmærksom på trafikken. Man skal fysisk have fat i rattet, fordi autopiloten ikke er perfekt og ind imellem laver nogle pludselige retningsskift, fordi den læser vejen eller trafiksituationen forkert. Hvis man ikke har fat i rattet, vil autopiloten uhindret kunne styre ud i grøften eller det, der er værre. Det sker måske ikke så ofte, men bare en gang imellem er også lidt for meget. Jeg plejer at sige, at det virker rigtig godt 99% af tiden, men man gider ikke blive slået ihjel 1% af tiden, mens man er ude at køre, vel?

Hvis man holder fysisk fast i rattet, så vil man med det samme kunne mærke, hvis bilen laver et pludseligt, uventet retningsskift og man kan således meget hurtigere reagere og overtage styringen, end hvis man sidder med armene over kors. Hvis man holder godt fast i rattet, vil en evt. uenighed mellem autopilot og fører gøre, at autopiloten slår fra, man mærker det lille ryk i rattet og hører lyden af autopiloten, der slår fra og så er man ikke i tvivl om, at man derefter selv skal styre.

Det er simpelthen et spørgsmål om sikkerhed. Sådan vil det sikkert blive ved med at være, indtil Teslaen bliver fuldstændig selvkørende, men det er den ikke endnu.

Ice2EV
Ice2EV Jun 16 '19

Nåh sådan at forstå.

Men alligevel hvis man justerer på autopilot, enten afstand eller fart, så burde det betyde man aktivt følger med i trafikken.

PeterE
PeterE Jun 16 '19
Øh nej, du skal jo - ind imellem - faktisk have mindst en hånd på rattet fordi: 1) bilen ikke er selvkørende og 2) fordi det er dit ansvar når den rammer noget :)
Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jun 16 '19
Ice2EV
Ice2EV Jun 16 '19

Jeg har skam også en hånd på rattet, men af og til så vurderer vognen at det ikke er så hårdt et greb som den ønsker.

Hvis man ikke sidder og glor på skærmen, så behøver man ikke registrere en lille sort bjælke, der blinker udenfor dit umiddelbare synsfelt. At den så begynder at blinke lidt lyseblåt, lidt nærmere dit synsfelt, gør at du nogengange ser det. Andre gange ikke før den har blinket mange gange.

Som sagt så har jeg arbejdet med dødmandsknap og autopilot, dog til søs, i snart uhyggeligt mange år. Måske derfor jeg ikke er så bekymret over at benytte basic autopilot som eks. min kone. Til søs er der nok også lidt mere fleksibilitet på retningen. Opstår der situationer, så går man selvfølgelig på håndstyring!

Jeg registrere at den af og til overvurderer en fare og nedsætter farten lidt brat, og den kan også blive bekymret, hvis der er en Volvo der ligge lige klinet of af midterlinien på motorvejen (eks. fra i aftes). Men generelt så ligger den pænere på vejen end jeg selv gør.

Jeg kan sagtens ligge og svinge 0,5 meter fra side til side i vejbanen, El Rakettos ligger væsentlig mere stabilt i midten af sporet. Dog undtaget når der er tilkørsler, der bliver sporet jo pludseligt bredt, og der vil den gerne en anelse til højre indtil banen bliver almindelig igen.

Bemærker at hvis man slår AP til på vej ned af rampen, så blinker den selv ud for enden af tilkørsel. Holder dog altid øje med om der skulle være trafik.

Ganske ligesom når man er ved at overhale en bil der kører i indebanen, som kører bag noget andet, det skal man altid have et halvt øje på, for man ved aldrig om hvornår de beslutter at trække ud!!.

baldur
baldur Jun 16 '19

Det er virkelig en uvane den har fået med at begynde at blinke på mine vegne. Jeg blinker når jeg rent faktisk har tænkt mig at trække ud, ikke 100 meter inden på en lang rampe!

MOS
MOS Jun 17 '19

Med 110 km/h tilbagelægger man 100 m på lige godt 3 sekunder. 3 sekunder er vel et meget passende varsel, så de andre trafikanter har en chance for at nå at opfatte blinket og kan tilpasse deres kørsel efter forholdene, inden man rent faktisk trækker ud. En gennemsnitlig reaktionstid er typisk 1-2 sekunder, hvilket så efterlader 1-2 sekunder til at tilpasse kørslen. Det er vel ikke for meget.

Jeg synes, det er en uvane, når folk venter med at blinke til de rent faktisk drejer eller trækker ud, for så er det jo ligesom allerede for sent. Blinket er jo til for at advare de andre trafikanter i god tid inden, man fortager sig en manøvre.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jun 17 '19
baldur
baldur Jun 17 '19
Citat fra MOS

Med 110 km/h tilbagelægger man 100 m på lige godt 3 sekunder. 3 sekunder er vel et meget passende varsel, så de andre trafikanter har en chance for at nå at opfatte blinket og kan tilpasse deres kørsel efter forholdene, inden man rent faktisk trækker ud. En gennemsnitlig reaktionstid er typisk 1-2 sekunder, hvilket så efterlader 1-2 sekunder til at tilpasse kørslen. Det er vel ikke for meget.

Jeg synes, det er en uvane, når folk venter med at blinke til de rent faktisk drejer eller trækker ud, for så er det jo ligesom allerede for sent. Blinket er jo til for at advare de andre trafikanter i god tid inden, man fortager sig en manøvre.

Og hvor mange sekunder er det så, når det foregår med 10 km/t i kravletempo ned imod en overfyldt motorvej i myldertiden?

Det er derudover ikke hjælp til nogen at blinke hele vejen ned af tilkørselsrampen. De andre kan jo godt regne ud at jeg på et eller andet tidspunkt skal flette. Men agter jeg at gøre det før eller efter lastbilen?

Der er i øvrigt en bug i softwaren. Når man ikke gider holde i kø på føromtalte rampe med blinklyset kørende, så ender man naturligvis med at slå autopilot fra. Når man så senere aktivere den igen, så husker den at blinklyset var i gang, så det tænder den så for igen og kører ellers videre uden at skifte vognbane.

NikolajK
NikolajK Jun 18 '19
Citat fra baldur

Der er i øvrigt en bug i softwaren. Når man ikke gider holde i kø på føromtalte rampe med blinklyset kørende, så ender man naturligvis med at slå autopilot fra. Når man så senere aktivere den igen, så husker den at blinklyset var i gang, så det tænder den så for igen og kører ellers videre uden at skifte vognbane.

Hold højre knap inde og sig "Bug report" når du oplever det. 

Bortset fra på rampen hvor den gerne må vente med at blinke til man rent faktisk nærmer sig, så er jeg mega glad for den måde den blinker på. Jeg (og mange andre) har den uvane at blinke ud til jeg er midt i baneskiftet. Hvor jeg synes bilen blinker ud og for at markere at man har tænkt sig at skifte bane og med den nye NoA synes jeg faktisk den blinker helt perfekt på "Standard" mode i forhold til tiden den er om at dreje ud. Bevares, den er ikke perfekt endnu, men jeg synes den er super god (og måske endda bedre end mig i mange tilfælde)
(Ved godt MOS har skrevet det samme, jeg bare enig).

baldur
baldur Jun 18 '19

"Bortset fra på rampen hvor den gerne må vente med at blinke til man rent faktisk nærmer sig, så er jeg mega glad for den måde den blinker på."

Det er jeg som sådan ikke uenig i. Det er på rampen at jeg synes den er irriterende. Den er måske lidt for længe om at begynde at blinke i visse tilfælde når man skal køre af.

Ramper ser ud til at være et svagt punkt lige pt. Det virker også til at være rimeligt tilfældigt hvor på en rampe man får "autopilot on nav is ending". Nogle gange er det når man stadig er ude på motorvejen, andre gange kan man køre hele vejen igennem en snegl og være tæt på lyskrydset for enden. Det er altid det samme for et givent sted, så jeg tænker det skyldes inkonsistens i kortmaterialet.

NikolajK
NikolajK Jun 18 '19

Jo mere vi bruger den, jo bedre bliver det,, Håber jeg :)

PeterE
PeterE Jun 18 '19

Husk at softwaren er beta, og at I derfor ikke skal forvente at den er fejlfri. 

MOS
MOS Jun 18 '19
Citat fra baldur

Og hvor mange sekunder er det så, når det foregår med 10 km/t i kravletempo ned imod en overfyldt motorvej i myldertiden?

Finder lige lommeregneren frem... 36 sekunder. Hvilket nok er i overkanten ;-)