Loading...
dk

Instant og Average Range | Tesla Forum

MikaelH
MikaelH Jun 20 '19

Så blev det min tur til at stille et måske dumt spørgsmål. 

I Energy appen kan man vælge mellem Instant og Average. Jeg var af den overbevisning at Average tog gennemsnittet over den valgte strækning (10,25,50km), mens Instant kun bruger de sidste par datapunkter. Men hvis jeg vælger instant og skifter mellem 10,25,50km så viser den mig ikke den samme projected Range. Hvad skyldes det? Forventede umiddelbart den samme værdi. 

MOS
MOS Jun 20 '19

Average tager ganske rigtigt gennemsnittet over den valgte strækning.

Mht. Instant, så er jeg ikke sikker på, præcis hvad den gør. Men det kan vel næppe være fuldstændig instant i bogstaveligste betydning, da værdien så ville cykle helt vildt op og ned hele tiden, i hvert fald hurtigere end man kan aflæse værdien på skærmen. Der må nødvendigvis være en eller anden form for filtrering eller midling over et kortere tidsrum, altså kun "næsten instant". Det drejer sig nok om et ret kort tidsrum, måske et enkelt eller nogle få sekunder. Et gæt er, at det tidsrum, den midler over, ændrer sig en smule, når du skifter mellem 10, 25 eller 50 km.

I øvrigt synes jeg ikke, at Instant er specielt brugbar, da det seneste sekunds kørsel sjældent er repræsentativ for resten af bilens rækkevidde. Så jeg har den altid stående på Average og skifter evt. mellem 10, 25 og 50 km.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jun 20 '19